Zelfs niet als de motor helemaal is nagekeken bij de dealer waar hij nu ook in onderhoud is?
Mind you, ik ben absoluut geen expert op dit gebied, maar ik zou het waarschijnlijk niet doen. Zo'n dealer kijkt hem na:
Okee, alle goed inspecteerbare dingen blijven (min of meer?) binnen de marges. Maar dan heb je het volgens mij alleen over dingen als lekkende keerringen van de vering, lekkage van het blok, tandwielen en ketting. Verder zullen ze waarschijnlijk even aandachtig naar het blok luisteren om te horen of er
tell-tale rateltjes en dergelijke inzitten, maar openmaken zullen ze naar mijn idee niet doen.
Omdat het een ex-lesser is, is het een motor waarop mensen hebben leren koppelen, schakelen en rijden. Dat betekent dat, zoals ook al eerder door anderen is gezegd, dingen als de koppeling, de versnellingsbak en de andere draaiende onderdelen bovengemiddeld op hun donder gekregen hebben gedurende hun 80.000 (tachtigduizend!) kilometer lange leven. Dergelijke onderdelen zijn waarschijnlijk niet meer in een staat zoals je op menig andere motor die je voor 750 euro kan kopen zou kunnen terugvinden. Daarom zou ik in ieder geval zorgen dat er echt
goed naar gekeken wordt, door bijvoorbeeld te vragen of je zelf bij de controle van die motorzaak mag zijn. Ook kan je nog proberen met de je rijschoolhouder (de verkoper) een soort garantieregeling op te stellen, waarbij het gaat over echt grote mankementen die binnen een relatief korte periode (paar maanden?) aan het licht komen. Denk hierbij aan de eerder genoemde koppeling, versnellingsbak, of ernstige
troubles binnen het blok.
Nogmaals, ik ga niet pretenderen dat ik er op enige manier verstand van heb. Ik baseer me hier enkel op de manier waarop ik het zélf zou aanpakken. Veel succes met de keuze, ik ben benieuwd wat het gaat worden!