Hier staat nu toch ook een eerste generatie GPZtje in de garage. Gister avond laat heeft deze zijn eerste klappen gemaakt. Bij aanschaf zaten de carb's zo verschrikkelijk dicht, dat hij alleen op remreiniger wilde 'lopen'. De aanschaf was dus een beetje een gok, maar voor 250 euro ook niet meteen een diepte investering. Er zaten namelijk wel splinternieuwe banden en kettingset op.
Voordat er serieus op gereden kan worden, moet er wel nog het een en ander aan gebeuren. De carb's zijn nu gereviseerd met een Pools revisieset (scheelt nogal in prijs) en heel veel schoonmaakazijn van de Wibra. Dat spul lost vast gekoekte benzine wonderbaarlijk goed op. Alleen de stationairsproeiers zaten zo verschrikkelijk dicht, dat ik ze boven een kaars moest verwarmen en met een 0,3mm koperen draadje echt moest door prikken.
De vlotternaalden zaten trouwens zo vast dat ze met een punttang verwijderd moesten worden
Deze zaten gelukkig ook in het Poolse kitje.
Alles heeft gelukkig wel nut gehad. Gister de brandschone carbs terug in de motor en alles weer opgebouwd met nieuwe filters etc. Met één druk op de startknop liep de GPZ meteen
Plaatjes volgen later. Eerst nog wat meer achterstallig onderhoud plegen. De remblokken en oliekeerringen zijn uit Engeland binnen. Deze moeten hoognodig vervangen worden!! De voorvork is zo slap als een vaaddoek
Ik zit stiekem te denken om een voorvorkbrug uit 20mm aluminium te laten waterstraalsnijden. Zijn daar meer geïnteresseerden voor, dat zou de prijs namelijk drukken...
Uit de US of A komt nog een tweede generatie NAK-spanner. De distributie maakt namelijk erg veel herrie en ik begreep dat de oude generatie NAK-spanner nog wel eens de oorzaak kan zijn. Als die er op zit worden de kleppen ook maar meteen gesteld zodat de GPZ daarna gerust weer afgetrapt kan worden
Als laatste nog synchroniseren en dan hoop ik dat de GPZ wat minder rauw loopt dan nu.
Even wat meer info over de voorvork. Er zit een vork op met 37mm binnenpoten die 164,6mm uit elkaar staan (hart op hart). De diameter van de buitenpoot waar een voorvorkbrug omheen geklemd zou worden, is 56,1mm.
Voordat ik nou ga zitten tekenen en offertes ga aanvragen, weet iemand of hier standaard voorvorkbruggen voor te koop zijn?