Waarom zie je ieder jaar weer bij de journalisten, cameramensen e.d op de motoren overwegend de Kawasaki GTR1000 meerijden met de Tour de France? Weet iemand hier de achtergrond van?
Wel, misschien omdat het minder vermoeiend is dan er achteraan te moeten fietsen
OK dan, geen echte dijenkletser.
Ja, ik vermoed dat Kawa Frankrijk nog een aantal van die dingen aan de man / vrouw wil brengen (al wist ik niet eens dat-ie nog verkocht werd?). Verder natuurlijk omdat het een relatief goedkope motor is die heel geschikt is voor dit soort werk. Een collega van me heeft net de zijne verkocht met 120.000 km op de klok. Erg tevreden, heeft alleen problemen met kromme remschijven gehad (2x) en met de nokkenas ketting (ook 2x). Hij heeft nu een Triumph 1200 gekocht (na 120.000 wil je wel wat anders, nietwaar?).
Ik zie in het klein dat je ook aan K100/75 denkt. Ik ken die motoren vrij goed (K100RS 16v zelf gehad, week op kale 2-kleps K100 gereden en als leenmotor vaak op K75). De K-serie is erg netjes gebouwd en betrouwbaar. Erg "speels" of opwindend zijn ze jammer genoeg niet, het blok is beetje auto-achtig, duidelijk niet zo'n sportieve achtergrond als GTR hoewel de 4-kleppers iets meer puf hebben. De K100 loopt behoorlijk rauw, hoewel de een er meer last van heeft dan de andere (BMW kwaliteitscontrole...?), ik kreeg altijd dooie handjes op de snelweg van mijn RS bij 120-140 constant (was ok tot 90 en ook boven de 160, maar da's niet zo handig op de snelweg. De 75 loopt trillingsvrijer en stuurt vreemd genoeg ook iets minder zwaar dan de 100. Qua prestaties maakt het ook niet eens zoveel uit of je de 75 of 100 rijdt, vooral solo niet (...maar ik snap dat je bijna altijd duo rijdt...). De K1100 ken ik niet verder maar zal niet zoveel anders zijn. Ik weet wel van 1100 rijders dat je de trillingen minder voelt op de 1100.
Kijk ook eens naar een Honda ST1100 Pan European, die kun je tegenwoordig ook al voor relatief weinig vinden. Vrij zwaar ding, maar stuurt en remt best goed, en veel uitgekiende details. Wel even proefzitten als je erg lang bent: Ik (1.96m) pas niet met mijn benen achter de kuip wat nogal vervelende zit geeft: Ik heb destijds daarom een BMW R1100RT gekocht, rijdt erg fijn (verbazend licht sturend en veel hogere "fun" factor dan K-serie) maar gaf mechanisch helaas erg veel problemen: ik had een "vroeg" '96 model (overjarig gekocht in '97), veel ellende met versnellingsbakken, cardanassen, afgebroken uitlaatklep, veroliede koppelingen, corrossie in de winter etc etc. Een gemengd genoegen dus.
Veel succes!