Kawasaki KLE650 Versys RDW kentekencheck vreemde Handelsbenaming ER-6 VERSYS import motor

jazzper23

Die hard MF'er
11 aug 2019
263
51
Even een toevoeging want deze post gaat redelijk of-topic.
Er zijn heel veel reacties over import, aantal eigenaren etc. Van mensen die mij waarschijnlijk willen behoeden voor een verkeerde aankoop. Dat waardeer ik. Maar ik ben mij van deze dingen bewust. Ik probeer altijd op elke reactie te reageren maar dit worden er wat teveel. Ik wil voornamelijk weten of de motor als schademotor is geïmporteerd (wat volgens mij niet zo is), in welk land deze als eerste op de markt is gebracht en of het RDW een combinatie van 2 motoren als handelsnaam registreerd als de motor is samengestelt uit 2 verschillende modellen. Ik heb in de afgelopen 1,5 jaar vrijwel al het groot/klein onderhoud aan mijn Yamaha FZS600 gedaan, de carburateurs gereviseerd en mijn voorvorken gereviseerd. Dus ik weet wel enigszins waar ik naar moet kijken tijdens een bezichtiging en proefrit. Dat is uiteindelijk het belangrijkste.


Goedemorgen!

Ik overweeg een gebruikte Kawasaki Versys te kopen van een particulier. Ik heb een kentekencheck gedaan en de handelsbenaming is ER-6 VERSYS. Ik heb op marktplaats het kenteken van een paar andere Kawasaki Versys-es gevonden en deze opgezocht en daar is de handelsbenaming VERSYS. Ook heb ik een kenteken van een Kawasaki ER6N opgezocht en daarvan is de handelsbenaming ER-6N ABS.

Is dit gewoon fout ingevoerd bij de RDW of kan het ook iets anders betekenen. Bv dat het een Kawasaki Versys is met de motor van een ER6?

Verder is de motor geïmporteerd. Hier de gegevens van het RDW:

Kentekencheck KawaVersys1.png
Kentekencheck KawaVersys2.png
Kentekencheck KawaVersys3.png


De motor komt uit 2007 en is in 2014 in Nederland op de markt gekomen. Bruto BPM is 917 euro. Ik heb deze BPM calculator gebruikt en daar komt een BPM uit van 903,89 euro. Dit betekend dan dat de motor niet als schademotor is geïmporteerd, toch? Verder valt op dat de motor veel van eigenaar is gewisseld en dat de laatste eigenaar de motor na 6 weken na tenaamstelling op marktplaats heeft gezet. Maar de prijs is goed, ik heb wel wat verstand van motoren (ik doe al het onderhoud zelf) en zal hem nog wat vragen stellen (bv waarom hij de motor verkoopt). Als hij goed rijd, ik goede antwoorden krijg en de motor er verder goed uitziet vertrouw ik het wel genoeg om m te kopen.

BPM calc KawaVersys.png


Verder vroeg ik mij af of de Versys ook een code heeft waarmee het land van herkomst kan worden achterhaald. Ik heb een Yamaha FZS600 die vanuit Duitsland is geimporteerd en daar zit een model code op. 5DM1-010 waarbij 5DM1 de kleur aangeeft en 010 het land (Duitsland).

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
Er zijn heel veel reacties over import, aantal eigenaren etc. Van mensen die mij waarschijnlijk willen behoeden voor een verkeerde aankoop; dat waardeer ik. Misschien ook mensen die mijn originele post niet hebben gelezen? Ik probeer altijd op elke reactie te reageren maar dit worden er wat teveel. Ik wil voornamelijk weten of de motor als schademotor is geïmporteerd (wat volgens mij niet zo is), in welk land deze als eerste op de markt is gebracht en of het RDW een combinatie van 2 motoren als handelsnaam registreerd als de motor is samengestelt uit 2 verschillende modellen.

Ik heb in de afgelopen 1,5 jaar vrijwel al het groot/klein onderhoud aan mijn Yamaha FZS600 gedaan (welke uit Duitsland is geïmporteerd), de carburateurs...
Super bedankt voor je inhoudelijke reactie!


Ik heb net het RDW gebeld:

De handelsbenaming bij een import motor wordt altijd overgenomen van het (oude) kentekenbewijs. Het zou dus kunnen dat de handelsbenaming anders is in het land waaruit deze geïmporteerd is. Of de handelsnaam van de motor is daar verkeerd ingevoerd (wat mij waarschijnlijker lijkt, ik kan mij niet voorstellen dat ze in een ander land een combinatie van 2 verschillende type motoren gebruiken).

De manier waarop ik heb gekeken of de de motor als schade motor is geïmporteerd is juist.


De niet inhoudelijke reacties over aantal eigenaren etc. weet ikzelf ook wel allemaal. Vandaar dat ik daar verder geen vragen over stel. Er zijn ook al genoeg ellenlange discussies over import motors enzo op dit forum.
Met het laten keuren van mijn Tuono uit Duitsland kwam er type: RR op de papieren staan. Het woord Tuono kwam niet terug.
Kan hiermee uit de praktijk bevestigen dat ze papierwerk uit het buitenland over nemen.
 
Maar we willen allemaal toch weten of @jazzper23 nou wel of niet die ER6 Versys gaat halen?

Ik ga sowieso een proefrit maken op een Kawasaki Versys en als de motor mij bevalt ga ik een Versys kopen. Ik heb nu een Yamaha FZS600 en als ik daar de hele dag op rij krijg ik f@ki*%g veel last van mijn rug.

Of het deze wordt weet ik nog niet. Ik heb nu al 2 x gevraagd aan de verkoper of we even kunnen bellen omdat ik nog wat vragen heb en ik heb ook al meerdere dagen doorgegeven dat ik kan langskomen voor een proefrit maar hij reageert heel slecht ...
 
Proefrijden is altijd een goed idee :Y. Je stelt denk ik wel te veel moeilijk vragen aan de verkoper, dus ddie voelt de bui al hangen en zoekt liever naar een onwetend slachtoffer voor zijn Versys. Kan jij lekker verder zoeken naar een mooi exemplaar. Succes!
 
Ik ga sowieso een proefrit maken op een Kawasaki Versys en als de motor mij bevalt ga ik een Versys kopen. Ik heb nu een Yamaha FZS600 en als ik daar de hele dag op rij krijg ik f@ki*%g veel last van mijn rug.

Of het deze wordt weet ik nog niet. Ik heb nu al 2 x gevraagd aan de verkoper of we even kunnen bellen omdat ik nog wat vragen heb en ik heb ook al meerdere dagen doorgegeven dat ik kan langskomen voor een proefrit maar hij reageert heel slecht ...
Als je de hele dag op een Versys rijdt krijg je last van je reet
 
Als je de hele dag op een Versys rijdt krijg je last van je reet
Dat zal per persoon verschillen,waar de 1 vrij snel al last krijgt van ergens pijn zal een ander het veel langer volhouden,ik hou het
hooguit 2 uur achter elkaar vol dan moet ik echt even een flinke pauze nemen,en dat is op een Goldwing,bij mijn vorige sportmotor
begon na een half uurtje al de behoefte naar een pauze,het probleem met een proefrit is dat je nooit lang genoeg kan rijden om
te merken of het op een gegeven ogenblik oncomfortabel word.
 
Dat zal per persoon verschillen,waar de 1 vrij snel al last krijgt van ergens pijn zal een ander het veel langer volhouden,ik hou het
hooguit 2 uur achter elkaar vol dan moet ik echt even een flinke pauze nemen,en dat is op een Goldwing,bij mijn vorige sportmotor
begon na een half uurtje al de behoefte naar een pauze,het probleem met een proefrit is dat je nooit lang genoeg kan rijden om
te merken of het op een gegeven ogenblik oncomfortabel word.
Dan zou ik mijn reed maar is na laten kijken als ik jouw was.
 
Kawasaki van € 2.950,- is het toevallig deze? De momenteel meest laagst geprijsde Versys van Nederland op AS/MP :9

Als het wel deze is zou ik heel goed opletten of de boel nog recht is en/of fatsoenlijk onderhoud heeft gehad. Duidelijk tijd gestoken in advertentie/foto's, kofferset erbij. Waarom dan niet €3500 vragen zoals de rest ongeveer doet.
 
Kawasaki van € 2.950,- is het toevallig deze? De momenteel meest laagst geprijsde Versys van Nederland op AS/MP :9

Als het wel deze is zou ik heel goed opletten of de boel nog recht is en/of fatsoenlijk onderhoud heeft gehad. Duidelijk tijd gestoken in advertentie/foto's, kofferset erbij. Waarom dan niet €3500 vragen zoals de rest ongeveer doet.
Misschien om de motor sneller kwijt te raken,onder de marktprijs te gaan zitten is dan wel iets wat helpt.
 
Kawasaki van € 2.950,- is het toevallig deze? De momenteel meest laagst geprijsde Versys van Nederland op AS/MP :9

Als het wel deze is zou ik heel goed opletten of de boel nog recht is en/of fatsoenlijk onderhoud heeft gehad. Duidelijk tijd gestoken in advertentie/foto's, kofferset erbij. Waarom dan niet €3500 vragen zoals de rest ongeveer doet.

Klopt die is ut ...

en ik ga m zeker goed nakijken als het mij lukt een afspraak te maken (dat is sowieso handig)
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Ah ok hahaha bedankt voor de heads up. Verder wel tevreden met de Versys?
Enorm tevreden. Ondanks dat ik de halve motor heb moeten laten richten. Ik heb overigens 3650 betaald voor een vergelijkbare Versys als jij wil kopen. Heb iets van 120 euro teruggekregen van die kerel vanwege de reparaties maar in totaal ben ik denk ik zo'n 500 euro kwijt geweest eraan. Ik zou heel goed oppassen dus. Kijk goed naar de kuipdelen of ze niet overgespoten zijn en of er geen bevestigingspunten verbogen zijn. Ik heb aan de linkerkant bij de kuip allemaal druipers aan de onderkant en de binnenkant is blauw ipv zwart. Als je wil kan ik je wat foto's sturen. Als je gaat kijken zou ik echt heel kritisch zijn.

Maar over de Versys: hij lijkt misschien lomp maar dat is ie zeker niet. Bochtjes op dit ding zijn echt tof. Na 1 maand bezit zaten er geen chickenstrips meer op mijn achterwiel en zo'n waaghals ben ik helemaal niet. In de eerste en tweede versnelling moet je rustig met het gas doen anders komt het voorwiel omhoog, iets wat ik niet verwachtte bij zo'n tamme 650.
Dat zal per persoon verschillen,waar de 1 vrij snel al last krijgt van ergens pijn zal een ander het veel langer volhouden,ik hou het
hooguit 2 uur achter elkaar vol dan moet ik echt even een flinke pauze nemen,en dat is op een Goldwing,bij mijn vorige sportmotor
begon na een half uurtje al de behoefte naar een pauze,het probleem met een proefrit is dat je nooit lang genoeg kan rijden om
te merken of het op een gegeven ogenblik oncomfortabel word.
Dat zou ik normaal gesproken ook zeggen, maar bij de Versys ben ik nog niemand tegengekomen die het er niet mee eens is. Geen enkele motor wordt zo vaak met aftermarket zadels verkocht als de Versys 650. Ik heb laatst een uur op de Versys gereden en ik kreeg er al last van. Ik ben ook met een Suzuki GS500E naar Winterberg gereden en ondanks de debiele vorm van het zadel (is niet gemaakt voor mannen) zat het best prima, dus ik denk dat ik niet erg gevoelig ben voor zadels.
 
Misschien om de motor sneller kwijt te raken,onder de marktprijs te gaan zitten is dan wel iets wat helpt.
Kan ook, of het is gewoon een hok en de verkoper wil de motor verkopen aan een sukkel die denkt een goede deal te hebben door de lagere prijs. :9

Maar ding staat al te koop sinds 21 september, begonnen op 3750, na 2 weken gezakt naar 3250 en nu 2950. Dacht dat Versys'en wel makkelijk verkoopbaar waren. M'n V-Strom was ik iig zo kwijt voor een normale prijs.
 
Ik heb gisteren een hele mooie Kawasaki Versys gekocht van een ander. Eerste eigenaar (hele sympathieke vent) tm 2012 al het onderhoud bij de Kawasaki dealer gehad. Daarna is er niet meer zoveel op gereden maar wel nog olie vervangen en bv nieuwe achterband. Slijtage onderdelen dik in orde. Geen valschade. Wel wat roest op de uitlaatbochten en wat verroeste schroefjes aan de onderkant. De komende wintermaanden ga ik hem helemaal nalopen, ontroesten, schoonmaken en vloeistoffen etc. vervangen. Hij start, loopt, remt en schakelt heerlijk!

$_863.jpeg




Enorm tevreden. Ondanks dat ik de halve motor heb moeten laten richten. Ik heb overigens 3650 betaald voor een vergelijkbare Versys als jij wil kopen. Heb iets van 120 euro teruggekregen van die kerel vanwege de reparaties maar in totaal ben ik denk ik zo'n 500 euro kwijt geweest eraan. Ik zou heel goed oppassen dus. Kijk goed naar de kuipdelen of ze niet overgespoten zijn en of er geen bevestigingspunten verbogen zijn. Ik heb aan de linkerkant bij de kuip allemaal druipers aan de onderkant en de binnenkant is blauw ipv zwart. Als je wil kan ik je wat foto's sturen. Als je gaat kijken zou ik echt heel kritisch zijn.

Maar over de Versys: hij lijkt misschien lomp maar dat is ie zeker niet. Bochtjes op dit ding zijn echt tof. Na 1 maand bezit zaten er geen chickenstrips meer op mijn achterwiel en zo'n waaghals ben ik helemaal niet. In de eerste en tweede versnelling moet je rustig met het gas doen anders komt het voorwiel omhoog, iets wat ik niet verwachtte bij zo'n tamme 650.

Dat zou ik normaal gesproken ook zeggen, maar bij de Versys ben ik nog niemand tegengekomen die het er niet mee eens is. Geen enkele motor wordt zo vaak met aftermarket zadels verkocht als de Versys 650. Ik heb laatst een uur op de Versys gereden en ik kreeg er al last van. Ik ben ook met een Suzuki GS500E naar Winterberg gereden en ondanks de debiele vorm van het zadel (is niet gemaakt voor mannen) zat het best prima, dus ik denk dat ik niet erg gevoelig ben voor zadels.

Ok gelukkig ben je wel tevreden ondanks alle problemen die je gehad hebt! Fotos om mij te helpen met het beoordelen van valschade is niet (meer) nodig.

Op mijn nieuwe Versys heb ik 1,5 uur proef gereden en 70km terug naar huis en ik had nog geen zere reet; maar dat kan natuurlijk heel anders zijn na een hele dag rijden. Zit positie is veel fijner als mijn Yamaha FZS600 al mis ik wel een btje het vermogen vd Yamaha (maar de Versys heeft ook zat vermogen). Zo snel als het zonniger en warmer is ga ik een tourtje door de Eifel of Ardennen doen :)

Kan ook, of het is gewoon een hok en de verkoper wil de motor verkopen aan een sukkel die denkt een goede deal te hebben door de lagere prijs. :9

Maar ding staat al te koop sinds 21 september, begonnen op 3750, na 2 weken gezakt naar 3250 en nu 2950. Dacht dat Versys'en wel makkelijk verkoopbaar waren. M'n V-Strom was ik iig zo kwijt voor een normale prijs.

Joh hoe weet je dat? Kan je ergens op MP zien wat de prijs historie van een advertentie is?

Ik heb de afgelopen 1,5 week de verkoper 2x gevraagd of we even kunnen bellen. Op de vraag waarom hij de motor verkoopt en of ik het VIN mag geeft hij geen antwoord. Ik heb ook al meerdere dagen door gegeven dat ik langs kan komen voor een proefrit; maar hij reageert niet. Dus dit icm de gegevens van het RDW en de tijd dat de motor al online staat ik roept zeker vraagtekens op. Maar het blijft speculeren als je de motor niet gezien hebt en er niet op gereden hebt.
 
Ik heb gisteren een hele mooie Kawasaki Versys gekocht van een ander. Eerste eigenaar (hele sympathieke vent) tm 2012 al het onderhoud bij de Kawasaki dealer gehad. Daarna is er niet meer zoveel op gereden maar wel nog olie vervangen en bv nieuwe achterband. Slijtage onderdelen dik in orde. Geen valschade. Wel wat roest op de uitlaatbochten en wat verroeste schroefjes aan de onderkant. De komende wintermaanden ga ik hem helemaal nalopen, ontroesten, schoonmaken en vloeistoffen etc. vervangen. Hij start, loopt, remt en schakelt heerlijk!

Bekijk bijlage 1581806





Ok gelukkig ben je wel tevreden ondanks alle problemen die je gehad hebt! Fotos om mij te helpen met het beoordelen van valschade is niet (meer) nodig.

Op mijn nieuwe Versys heb ik 1,5 uur proef gereden en 70km terug naar huis en ik had nog geen zere reet; maar dat kan natuurlijk heel anders zijn na een hele dag rijden. Zit positie is veel fijner als mijn Yamaha FZS600 al mis ik wel een btje het vermogen vd Yamaha (maar de Versys heeft ook zat vermogen). Zo snel als het zonniger en warmer is ga ik een tourtje door de Eifel of Ardennen doen :)



Joh hoe weet je dat? Kan je ergens op MP zien wat de prijs historie van een advertentie is?

Ik heb de afgelopen 1,5 week de verkoper 2x gevraagd of we even kunnen bellen. Op de vraag waarom hij de motor verkoopt en of ik het VIN mag geeft hij geen antwoord. Ik heb ook al meerdere dagen door gegeven dat ik langs kan komen voor een proefrit; maar hij reageert niet. Dus dit icm de gegevens van het RDW en de tijd dat de motor al online staat ik roept zeker vraagtekens op. Maar het blijft speculeren als je de motor niet gezien hebt en er niet op gereden hebt.
Van eerste eigenaar is een pluspunt, net zoals import een minpunt is.
 
Ik ben het er niet mee eens :+

2300km in 5 dagen, en geen problemen ondervonden!
Dan zit je toch zeker 8 uur per dag op de motor.

Ah dat is fijn om te horen! Ik vond m best lekker zitten; ook al is het niet het zachste zadel waar ik op gezeten heb. Ik verwacht dat eventueel zitvlak pijn veel minder storend zal zijn als de pijn in mijn rug die ik op de Yamaha FZS krijg bij lange ritten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan