Kawasaki Versys 1000 deel: 2

  • Onderwerp starter Anoniempje442
  • Startdatum
Achteraf wel, ja ... :+
E29D1714-AEC7-4A31-BCDE-CFB481ACE996.jpeg
 
Ook nog van die losse adapter plaatjes moeten kopen die je aan de binnenkant van de kuip zet zeg maar om je knipperlichten vast te zetten of zit alles er bij bij de nieuwe knippers.
 
Hebben jullie er ook "last van" dat je het remhendel, met wat kracht tot tegen het handvat trekt?
De remmen zijn trouwens goed ontlucht en voorzien van Stahlflex remleidingen, en nóg trek ik hem tegen het handvat aan😡🤬
 
Misschien iets te maken met slijtage van remblokjes ?
Zeeeeeeeeeeeeeeeeer onwaarschijnlijk: nieuwe schijven, nieuwe |Stahlflex remleidingen, nieuwe remvloeistof, heel goed (met vacuüm) ontlucht.

Dit probleem was er voordien ook al, vandaar o.a. Stahlflex remleidingen, in de hoop/verwachting dat dit opgelost zou zijn.
Ik was aan het denken: of een rempomp van een Z1000 of ZX10R erop óf bijv. van een FZS1000.
Laatste heeft mijn zoon, en dat ding rémt.
Beroeren is remmen, en doortrekken in ankeren.
Daar zitten de remmen van een R1 '99 op.
Als ik kijk dat de Versys van 2015 is, zou je zeggen dat de tijd niet stil heeft gestaan, maar het lijkt erop dat hij terug heeft gelopen 😡
Revisieset voor de rempomp (OEM Kawasaki ca. €53) is ook nog een mogelijkheid en een goede optie als het probleem dan opgelost zou zijn🤔
 
Tja, mijn Versys 1000 van 2018 met 11.000 km op de teller heeft zelfs nog de originele rubberen remleidingen en ik kan het remhendel hoogstens een paar centimeter intrekken (staat wel op de ruimste stand wegens mijn kolenschoppen).
De Versys remt niet zoals de GS (stalen remleidingen), maar toch behoorlijk fors met de voorrem (minder met de achterrem).
 
Mijn Versys is voor die sponzige remmen al een paar keer terug naar de dealer geweest. Laat ik zeggen dat als hier in NL rondtuf dat het redelijk gaat maar als ik aan het trappen ben in de bergjes van D en Lux dan kan ik het hendel helemaal tot het stuur inknijpen en dan remt het nog niet. Stalen remleidingen staan op het lijstje maar dat werkt dus ook niet?
 
Mijn Versys is voor die sponzige remmen al een paar keer terug naar de dealer geweest. Laat ik zeggen dat als hier in NL rondtuf dat het redelijk gaat maar als ik aan het trappen ben in de bergjes van D en Lux dan kan ik het hendel helemaal tot het stuur inknijpen en dan remt het nog niet. Stalen remleidingen staan op het lijstje maar dat werkt dus ook niet?
Andere remolie gebruiken
 
Mijn Versys is voor die sponzige remmen al een paar keer terug naar de dealer geweest. Laat ik zeggen dat als hier in NL rondtuf dat het redelijk gaat maar als ik aan het trappen ben in de bergjes van D en Lux dan kan ik het hendel helemaal tot het stuur inknijpen en dan remt het nog niet. Stalen remleidingen staan op het lijstje maar dat werkt dus ook niet?
Nou, als het probleem elders ligt, hebben de stalen remleiding natuurlijk weinig toegevoegde waarde.
Maar als de remmen goed zijn zonder, zijn ze beter mét.

Ik heb de data van de remmen van de Versys ff vergeleken met die van de FZS1000.
Oppervlak remzuigers van de Versys ( 2 x 30,2mm en 2 x26mm) aan de voorzijde per klauw ca. 1674 mm2.
Van de Fazer1000 ( 4 zuigers van r=43mm) 5804 mm2

Oppervlak van de fazer remzuigers is dus bijna 3,5 x zo groot 😳

DUS ik zou zeggen de Fazer pomp moet meer capaciteit hebben:Y
 
Laatst bewerkt:
Nou, als het probleem elders ligt, hebben de stalen remleiding natuurlijk weinig toegevoegde waarde.
Maar als de remmen goed zijn zonder, zijn ze beter mét.

Vapour-lock

Als remvloeistof gaat koken, ontstaan er dampbellen. In tegenstelling tot vloeistof zijn deze dampbellen samendrukbaar. Gevolg: er kan minder druk opgebouwd worden in het remsysteem en de prestaties van de remmen gaan drastisch achteruit - hetgeen, dat hoeven we je natuurlijk niet uit te leggen, gevaarlijk situaties kan opleveren. Daarnaast veroorzaakt water corrosie aan het systeem. Het is dus heel belangrijk om de remvloeistof zo nu en dan te vervangen. De richtlijn is eens in de twee jaar.

DOT 3, DOT 4, DOT 5 en DOT 5.1

DOT 3, DOT 4 en DOT 5.1 zijn remvloeistoffen die zijn geformuleerd op basis van polyglycerol; DOT 5 heeft het hoogste kookpunt (ook hoger dus dan 5.1) en is geformuleerd op basis van silicium. DOT 3 heeft een droog kookpunt van 190 °C en een nat kookpunt van 140 °C. Voor de andere nummers geldt het volgende: DOT 4 (205/155), DOT 5.1 (230/180) en DOT 5 (260/210). Wanneer weet je nou welke DOT je moet nemen voor je auto? Het is heel simpel: hoe zwaarder je remmen doorgaans belast worden, hoe hoger het kookpunt dat je nodig hebt. Zware voertuigen en sportieve voertuigen hebben dus baat bij een remvloeistof met een hoog kookpunt.
 
Bij mijn 2018 model heb ik dit nog niet mee gemaakt dat ik de remhendel tot het handvat kan inknijpen .
En rij bijna altijd met het vrouwtje achter op en regelmatig in de Ardennen en in ook in Luxemburg of in de Eifel heb ik dit niet mee gemaakt.
 
Mijn Versys is voor die sponzige remmen al een paar keer terug naar de dealer geweest. Laat ik zeggen dat als hier in NL rondtuf dat het redelijk gaat maar als ik aan het trappen ben in de bergjes van D en Lux dan kan ik het hendel helemaal tot het stuur inknijpen en dan remt het nog niet. Stalen remleidingen staan op het lijstje maar dat werkt dus ook niet?
Kan aan de rem olie liggen als door het remmen de boel warm word en ook de olie temp stijgt serieus kan het gebeuren dat de remmen sponzig worden .
 
Kan aan de rem olie liggen als door het remmen de boel warm word en ook de olie temp stijgt serieus kan het gebeuren dat de remmen sponzig worden .
Als je regelmatig, zeg maar om de 2-3 jaar de remolie ververst zou je al écht goed je best moeten doen om de olie kokend te krijgen.
Als je dan naar de schijven kijkt zijn deze dan ook hartstikke blauw van de hitte.
Ik heb ze met mijn vorige motor,Tiger 1050 :], een paar keer zo'n beetje "blauw geremd", en nóg bleven de remmen goed aanvoelen.😎
 
Ff voor de duidelijkheid; is dat 'de remhendel tegen het stuur trekken' tijdens het rijden? Want dát heb ik nog nooit gedaan, ik heb meer dan voldoende remkracht lang voordat ik zover ben.
Maar als ik stil sta, en gewoon de remhendel zover inknijp als ik maximaal kan dan kom ik tegen het stuur aan. En dat is tot nu toe met ongeveer elke motor geweest.
 
Rij eens een stukje op een stille en droge weg. Knijp je rem hard in om dan te ontdekken dat halverwege de ABS ingrijpt. Denk dat je dan nog lang niet tegen het stuur aan knijpt. (verschil tussen dynamische en stationaire systeemwerking)
Overigens zijn er wel capaciteit verschillen tussen merken/typen waarbij het ene systeem met een mindere capaciteit eerder aan grenzen komt dan het andere. Dat gaat zich dan uiten door o.a. bijvoorbeeld oververhitting van remvloeistof. Ieder concept/ontwerp heeft zijn grenzen en die grens kent ook een prijs.

Succes Bertje.
 
Ondanks de lopende remmen discussie mijzelf toch maar ff melden hier. Na een jaar op een BMW R1100RT te hebben gereden, stap ik volgende week op een splinternieuwe Versys 1000 SE GT (jaja, lekker hoor). En nee, niet de groene :P

En voordat er vragen gesteld worden over mijn avatar; dat is mijn andere speelgoed.
 
Ondanks de lopende remmen discussie mijzelf toch maar ff melden hier. Na een jaar op een BMW R1100RT te hebben gereden, stap ik volgende week op een splinternieuwe Versys 1000 SE GT (jaja, lekker hoor). En nee, niet de groene :P

En voordat er vragen gesteld worden over mijn avatar; dat is mijn andere speelgoed.


Ik zeg "dat is een goede keuze"
 
De remmen discussie daar heb ik geen tot nu toe geen last van gehad , op jou nieuwe aanwinst :t zijn de remmen wel verbeterd tegen over de vorige versies.
In iedergeval fijne :] km's met de nieuwe aanwinst .
 
Terug
Bovenaan Onderaan