hallo,
Ik zelf ben nog 17, maar ga wel als ik 18 ben meteen mijn motorrijbewijs halen. Ik heb veel verstand van brommers(schakelbrommers) dus vandaar dat een kennis mij vroeg even naar zijn motor te kijken, omdat hij bij het blok lekte en rookt. Zijn motor is een kawa vulcan 750. Omdat ik dus alleen bekend ben met twee-takt heb ik hier enkele vragen.
Eerst over het lekken. Het is moeilijk te zien en hij lekt ook heel weinig(maja als hij een week in de garage staat is het opgeteld toch wel een krant vol), maar ik heb met grote zekerheid vast kunnen stellen waar hij lekt. Namelijk bij het kapje boven bij het kijkglaaste van de oliepijl(zo'n 10cm) erboven. IK vermoed van de versnellingsbak.
1. Zijn deze pakkingen gewoon te verkrijgen bij een motorzaak?
Vervolgens het roken. Dit was een groter probleem. Gek genoeg was het gewoon heel erg moeilijk om te zien waar het nou eigenlijk vandaan kwam. Ik weet iig zeker dat het geen damp van koelvloeistof is. Er bestaat een kans dat het verbrande olie is, of het is de verbrande benzine(dus het mengsel wat uit de cilinder komt) De meeste rook zie je bij de achterste cilinder, maar na een tijdje zie je er ook bij de voorste cilinder verschijnen. Hij begint ook niet meteen te roken, maar hij doet het pas als hij ong 5min aanstaat.
Ik denk dus dat het het volgende kan zijn(of een combinatie ervan)(en nieuwe ideeen zijn altijd welkom):
Ik denk dus dat het of uit de cilinder komt. Bij de uitlaatkant van de cilinder zit eerst nog een verbindingsstuk en dan komt zegmaar de chrome uitlaat. Ik denk dat hij bij dat verbindingsstuk lekt. Dus dat daar nieuwe pakkingen in zouden moeten.
Toch heb ik hier een beetje mijn twijfels bij, omdat ik dan zou zeggen dat hij meteen na het starten zou moeten roken en niet pas na 5 min. Ook rookt hij nog 5min door nadat hij gestopt is, dus ik heb grote twijfels bij deze theorie.
2. Wat denken jullie hiervan, is het mogelijk?
Mijn andere theorie is dat hij bij de kleppen olie verdampt. Dus dat hij ergens lekt en dat als de motor warm is dat hij dan daar olie begint te verbranden en dus begint te roken. Ik weet verder niet hoe het bij de kleppen precies in elkaar steekt en of het dus uberhaupt mogelijk is.
3. Wat denken jullie hiervan, is het mogelijk?
4. Als dit het probleem is, wat moet ik dan precies vervangen? Bij de kleppendeksel zit een 'grote' rubberen pakking. Is deze dan de boosdoener?
Mis is het een kwaal van deze motor en denken jullie dat heb bijvoorbeeld iets anders is, dan zou ik dit natuurlijk ook erg graag weten. Dus niet dat je alleen zegt dat beide theorien niet kunnen en vervolgens geen andere oorzaak weet. Ik noem maar iets.
Bij voorbaat dank,
Sjoerd
Ik zelf ben nog 17, maar ga wel als ik 18 ben meteen mijn motorrijbewijs halen. Ik heb veel verstand van brommers(schakelbrommers) dus vandaar dat een kennis mij vroeg even naar zijn motor te kijken, omdat hij bij het blok lekte en rookt. Zijn motor is een kawa vulcan 750. Omdat ik dus alleen bekend ben met twee-takt heb ik hier enkele vragen.
Eerst over het lekken. Het is moeilijk te zien en hij lekt ook heel weinig(maja als hij een week in de garage staat is het opgeteld toch wel een krant vol), maar ik heb met grote zekerheid vast kunnen stellen waar hij lekt. Namelijk bij het kapje boven bij het kijkglaaste van de oliepijl(zo'n 10cm) erboven. IK vermoed van de versnellingsbak.
1. Zijn deze pakkingen gewoon te verkrijgen bij een motorzaak?
Vervolgens het roken. Dit was een groter probleem. Gek genoeg was het gewoon heel erg moeilijk om te zien waar het nou eigenlijk vandaan kwam. Ik weet iig zeker dat het geen damp van koelvloeistof is. Er bestaat een kans dat het verbrande olie is, of het is de verbrande benzine(dus het mengsel wat uit de cilinder komt) De meeste rook zie je bij de achterste cilinder, maar na een tijdje zie je er ook bij de voorste cilinder verschijnen. Hij begint ook niet meteen te roken, maar hij doet het pas als hij ong 5min aanstaat.
Ik denk dus dat het het volgende kan zijn(of een combinatie ervan)(en nieuwe ideeen zijn altijd welkom):
Ik denk dus dat het of uit de cilinder komt. Bij de uitlaatkant van de cilinder zit eerst nog een verbindingsstuk en dan komt zegmaar de chrome uitlaat. Ik denk dat hij bij dat verbindingsstuk lekt. Dus dat daar nieuwe pakkingen in zouden moeten.
Toch heb ik hier een beetje mijn twijfels bij, omdat ik dan zou zeggen dat hij meteen na het starten zou moeten roken en niet pas na 5 min. Ook rookt hij nog 5min door nadat hij gestopt is, dus ik heb grote twijfels bij deze theorie.
2. Wat denken jullie hiervan, is het mogelijk?
Mijn andere theorie is dat hij bij de kleppen olie verdampt. Dus dat hij ergens lekt en dat als de motor warm is dat hij dan daar olie begint te verbranden en dus begint te roken. Ik weet verder niet hoe het bij de kleppen precies in elkaar steekt en of het dus uberhaupt mogelijk is.
3. Wat denken jullie hiervan, is het mogelijk?
4. Als dit het probleem is, wat moet ik dan precies vervangen? Bij de kleppendeksel zit een 'grote' rubberen pakking. Is deze dan de boosdoener?
Mis is het een kwaal van deze motor en denken jullie dat heb bijvoorbeeld iets anders is, dan zou ik dit natuurlijk ook erg graag weten. Dus niet dat je alleen zegt dat beide theorien niet kunnen en vervolgens geen andere oorzaak weet. Ik noem maar iets.
Bij voorbaat dank,
Sjoerd