Kawasaki Z1 900 Deel 9

Ja die zijn kostbaar! Ik zie weleens onderdelen voorbij komen!! Met vette prijzen! Z1 carbs 1971 1400 Dollar 😳🙈😁
 
Ja het is echt wel een mooie fiets maar niet geheel origineel en rechtvaardigt dat dan wel zo'n een vette prijs!! Verder wel een laag VIN 666 (nummer van de duivel) maar geen motornummer!! Nou ja er wordt op geboden dus hij gaat echt wel voor die prijs weg. Tja en de prijzen op onderdelen worden ook steeds gekker, ik heb mijn originele Z1B carb set nog liggen en die gaan ook al sky high. Nog ff en je durft niet eens meer op je motor te rijden😨😱
 
Even een vraagje tussendoor. Ik ben momenteel bezig een oude, onderkomen Z1B uit elkaar te halen en gebruik de “Z1B parts catalog” om elk onderdeel te herkennen en af te kruisen. Nu heb ik al enkele keren gemerkt dat mijn parts catalog (Z1B met foto staat op de titelpagina) allicht toch niet voor een Z1B maar voor een Z1 of Z1A is. Zo staat er bvb nog een kettingsmeersysteem in opgenomen (verviel ergens halverwege Z1A ?) en gisteren kwam ik bij het ontmantelen van de dynamo ook een afwijking tegen:
9FE51E12-D573-4B6B-94D5-ACD1A05C0698.jpeg

De draad van de dynamo naar de “stekkerkast” heeft twee vertakkingen, voor de oliedruksensor en voor de neutraalsensor, zie foto. De afbeelding in mijn “Z1B” parts catalog heeft deze vertakkingen niet:
6CAC3F93-9308-4AEB-A1D6-64656C98C53A.jpeg
Na wat rondzoeken op de interwebs kwam ik onderstaand prentje tegen:
E8624982-75B1-428E-91F9-0D3F0FC8CA40.jpeg

Dus nu mijn vraag:
- Is er een specifieke Z1B parts catalog en is de mijne allicht gewoon een Z1 / Z1A catalog?
- Indien “ja”, enige kans dat iemand een .pdfje kan delen?
 
Even een vraagje tussendoor. Ik ben momenteel bezig een oude, onderkomen Z1B uit elkaar te halen en gebruik de “Z1B parts catalog” om elk onderdeel te herkennen en af te kruisen. Nu heb ik al enkele keren gemerkt dat mijn parts catalog (Z1B met foto staat op de titelpagina) allicht toch niet voor een Z1B maar voor een Z1 of Z1A is. Zo staat er bvb nog een kettingsmeersysteem in opgenomen (verviel ergens halverwege Z1A ?) en gisteren kwam ik bij het ontmantelen van de dynamo ook een afwijking tegen:
Bekijk bijlage 1617060
De draad van de dynamo naar de “stekkerkast” heeft twee vertakkingen, voor de oliedruksensor en voor de neutraalsensor, zie foto. De afbeelding in mijn “Z1B” parts catalog heeft deze vertakkingen niet:
Bekijk bijlage 1617063
Na wat rondzoeken op de interwebs kwam ik onderstaand prentje tegen:
Bekijk bijlage 1617065
Dus nu mijn vraag:
- Is er een specifieke Z1B parts catalog en is de mijne allicht gewoon een Z1 / Z1A catalog?
- Indien “ja”, enige kans dat iemand een .pdfje kan delen?
Even gekeken in John Brookes Z1AB(moet je echt kopen) en je eerste prentje is juist voor een Z1B
 
Over boekjes gesproken, ben dit aan het lezen, geweldig boekje, beschrijft de gehele voorbereiding, ontwerp en release van de Z1 serie met alle betrokkenen, testen, verslagen enz.
20210409_180143.jpg
 
Even gekeken in John Brookes Z1AB(moet je echt kopen) en je eerste prentje is juist voor een Z1B
Domweg niet aan gedacht - heb dat boek hier liggen. Bedankt Willem! Ik heb trouwens wel spijt dat ik dat boek ooit gekocht heb, want daardoor ben ik net zo’n zeikerd als de gemiddelde Z1 eigenaar die gaat lopen zeuren over foute boutjes, knobbeltjes, lettertypes, spiegels, datumcodes en meer van die miserie. Naar volkje en die John Brookes lijkt me een eng mannetje:+
 
Over boekjes gesproken, ben dit aan het lezen, geweldig boekje, beschrijft de gehele voorbereiding, ontwerp en release van de Z1 serie met alle betrokkenen, testen, verslagen enz.
Bekijk bijlage 1617168
Das een mooie inderdaad! En omdat de auteur nogal focust op de tijdschriftartikels uit die tijd is onderstaand boek een absolute aanrader op parallel met bovenstaand boek te lezen...
8E2F0A52-00BA-40CD-BB10-3BE499842FE4.jpeg
 
Al die boekjes zijn heel handig voor het sleutelwerk en die bovenstaande heb ik ook maar motor origineel of niet, het blijft mijn motor en zoals die nu is ben ik er heel tevreden mee. Met veel onderdelen/parts die vele malen beter zijn dan origineel. Heb laatst op een originele KZ900 uit de USA gereden en dat viel me een beetje tegen t.o.v. wat die van mij is/doet. Wegligging en prestaties waren maar matig.
Dus maak wat moois van je Z1B en je geniet er nog jaren van want origineel of niet, het blijven mooie motoren.
20210331_173950.jpg
 
Hey Willem.....hoe lopen bij jou de olieslangen naar de oliekoeler ? linksom ? en/of bovenlangs ? zie op de foto ze wel ergens achter de carterontluchter lopen maar dan ben ik ze kwijt.....vertel...vertel ?
 
Hey Willem.....hoe lopen bij jou de olieslangen naar de oliekoeler ? linksom ? en/of bovenlangs ? zie op de foto ze wel ergens achter de carterontluchter lopen maar dan ben ik ze kwijt.....vertel...vertel ?
vanwaar die oliekoeler?? is toch niet nodig op een standaard zet?
 
vanwaar die oliekoeler?? is toch niet nodig op een standaard zet?
normaal in dit koude kikkerlandje niet echt nodig maar op vakantie in de zomer in Italië, Spanje,Zuid Frankrijk vind het Zedje het wel fijn een beetje meer oliekoeling vooral als er bergpassen gereden worden,trouwens op de heen weg door Oostenrijk,Zwitserland moet ons oude 40+jaar paardje al flink meer zijn best doen dan de reguliere A2 met 100km/h parade snelheid afrijden. Enne het staat wel mooi/stoer zo'n koeler en met gebruik thermostaat slaat deze toch alleen maar aan bij hele hete dagen.....
 
lang geleden reed ik de MAG rit wel eens mee......dodelijk voor de Zedjes..... (en ik denk meerdere gebakjes) rijden,stoppen,rijden stoppen etc. De Zed kwam zuchtend en piepend aan op t Malieveld....jaren later met oliekoeler erop was het beter gesteld met de patiënt (maar echt blij wastie niet)
 
Op mijn Z1000 had ik de leidingen rechts lopen en ook met een thermostaat. Dit is een foto uit 1997. Nog voor de lachgastijd. Toen ik met lachgas begon heb ik de oliekoeler verwijderd, omdat het te druk werd met leidingen achter het blok.

Z1000A1mei1997tax1.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan