Kawasaki Z1 900 Deel 9

Protar was vroeger het beste wat je kon kopen,zelfs de vering was werkend,heb nog 2 modellen van vroeger,een 500cc den Boet IMN Yamaha
en een Tony Mang tandentwin KR250,helaas heeft na al die jaren de lijm op sommige delen losgelaten ,moet ze eigenlijk weer eens vastlijmen.
 
Protar maakte echt mooi spul. En al in kleur ook.
Je kon ook bij sommige modellen kiezen wat voor uitvoering je wou maken,daar zaten dan verschillende sticker sets voor bij.
1670198492813.jpeg

1670198567759.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Heeft er iemand de gouden tip om de bussen uit de schommelarm te verwijderen?
Ik heb al geprobeerd door verhitten, met een langschroevendraaier doorheen de schommelarm op de opstaande rand van de bus te rammen maar ze zitten en blijven muurvast. Ze zijn zeker niet vastgeroest want slechts enkele maanden geleden met heel veel vet geïnstalleerd.

Probleem is dat er langs beide kanten een bus inzit, zodat je er ook niets "breder" dan de diameter van de bus zelf (pijp om te hameren, ronder om trekker te maken, ...) doorheen krijgt én dat ze van binnen naar buiten moeten bewegen.
1670509855304.png

1670509884649.png1670509915167.png
1670509943288.png
 
1e) brug op een niet terug verende oppervlakte liggen en laten vasthouden.
20221208_170501.jpg
of in de bankschroef
20221208_170339.jpg
liggend op t bed
20221208_170350.jpg
schroevendraaier heeft niet veel nut,ik gebruik een afgeslepen pen
20221208_165611.jpg
grote moker,verstand op nul......bam,knal....en meestal komt de bus wel enigszins los

20221208_170522.jpg
rondom tikken (3uur-6h-9h-12h....zodat de bus er niet scheef uit komt)
meestal lukt t wel.......succes
 
Uit nieuwsgierigheid! Weet iemand hier op het forum hoeveel geregistreerde Z1 A/B er nog zijn in NL? Of waar dat na te gaan is?
 
Haha daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Dus even googlen en:
  • De eerste Z1 is logischerwijs in 1972 geleverd, de laatste Z1B normaal gezien in 1976
  • Er zijn nog 1.006 Kawasaki's met eerste toelating 1972-'73-'74-'75-'76
  • Waarvan 531 4-cilinders met 896-980cc cilinderinhoud (?)
    • 3 1972'ers (met dezelfde eerste toelating NL: 30/06/1972) = Z1 EDIT: nog voor de officiele voorstelling in Keulen 09/1972 dus… Importeur/demo fietsen.
    • 99 1973'ers = = Z1 (met begin Z1A?)
    • 111 1974'ers = Z1A (met restje Z1 en begin Z1B?)
    • 123 1975'ers = Z1B (met restje Z1A en begin Z900?)
    • 197 1976'ers = Z900 (met restje Z1B => ik heb zelf een Z1F833XX - dus al een hele late - met eerste toelating 04/01/1976)
  • Dus ongeveer 336 Z1/A/B's in Nederland, waarvan er allicht zo'n 229 gebruikt worden want WAM verzekerd.
Bron: Kenteken.TV - Hoeveel zijn er nog van Kawasaki / Motorfiets / vanaf 1972 / tot en met 1976

En gewoon leuk om te spelen: Kenteken.TV - Hoeveel zijn er nog (nog 64 Benelli Sei's, 146 Ducati SD Darmah's, 2 MV Agusta 4-cilinders, 11 Brough Superiors, 130 Vincent 2-cilinders, ...)
 
Laatst bewerkt:
Hé Tony, dank voor deze snelle info, mijn Z heeft frame nr 835xx, eerste toelating 5 -2-76. Dus ook een late Z1B. Fabricage is mid 75 geweest
 
De eerste Z1 is logischerwijs in 1972 geleverd, de laatste Z1B normaal gezien in 1976
  • Er zijn nog 1.006 Kawasaki's met eerste toelating 1972-'73-'74-'75-'76
  • Waarvan 531 4-cilinders met 896-980cc cilinderinhoud (?)
    • 3 1972'ers (met dezelfde eerste toelating NL: 30/06/1972) = Z1 EDIT: nog voor de officiele voorstelling in Keulen 09/1972 dus… Importeur/demo fietsen.
    • 99 1973'ers = = Z1 (met begin Z1A?)
    • 111 1974'ers = Z1A (met restje Z1 en begin Z1B?)
    • 123 1975'ers = Z1B (met restje Z1A en begin Z900?)
    • 197 1976'ers = Z900 (met restje Z1B => ik heb zelf een Z1F833XX - dus al een hele late - met eerste toelating 04/01/1976)
  • Dus ongeveer 336 Z1/A/B's in Nederland, waarvan er allicht zo'n 229 gebruikt worden want WAM verzekerd.
Bedankt voor de info......................zo te zien is mijn Zedje met nr:155xx dus een echte Z1 met kenteken uit 1974.......................
 
Bouwpakketjes ?...................ja mooi voor de koude winteravonden.
Maar ik vond sleutelen aan de echte fietsen toch leuker om te doen.
Een vriendinnetje werkte bij een speelgoedzaak en die nam wel eens een pakket mee.
Was ik weer ff bezig en had zij wat rust...............(je moet toch ergens aan frutselen) ?
Maar zulke mooi pakketten zoals jullie had ik niet hoor.
CIMG0602.JPGCIMG0603.JPGCIMG0606.JPGCIMG0613.JPG
Later de hele boel voor een habbekrats van de hand gedaan.
Lag toch maar te verstoffen en vond frutselen aan t vriendinnetje eigenlijk ook wel leuk................
CIMG0587.JPGCIMG0594.JPG
Dan nu maar op ware grootte bouwen.................................tis alleen wat zwaarder werk.....................
st2 (17).jpgst2 (1).jpg
 
Ik was in November samen met de vrouw op de vliering op zoek naar Zed onderdelen die ik al een tijdje kwijt was.
Koppeling en schakelmechanismes etc. en gelukkig alles weer terug gevonden.
Kwamen we de verzamelde kerstspullen ook weer tegen die best wel een beetje geminimaliseerd konden worden.
Dit jaar gewoon een zilverkleurige boom realiseren dus de rode voorraad ballen wilde een nichtje hebben en de gouden rommel ging naar de overbuurvrouw,en natuurlijk waren een heleboel lampjes kapot van de versiering.
Ff beetje husselen met de restanten en wat solderen hier en daar en voila ik had weer een werkende verlichting en 3x reserve lampje over !
Het mag bij Huize Buys weer geen cent kosten !
Dus onze kerstboom stond al half November paraat want de komende dagen,weken,Dec is voor ons een drukke tijd.
Bij deze aan alle forumleden..............................het allerbeste voor 2023
20221125 (1)++.jpg

Wat ben ik toch creatief.......................................een Kawa kerstboom !!!
20221125 (3).JPG
 
Ik zit in een schrijfmodus dus:
Deze vraag ook al elders gesteld ?
Iemand ervaring met de easy clutch oplossing voor ons Zedje ?
s-l1600.jpg

Schijnt minder belasting te geven aan t linkerhandje ?
Als vervanging van mijn oude setje ? (rechts)
1U3 (1078).jpg

Iemand ?
 
Geen ervaring mee, maar ik zie ook niet goed welk probleem deze easy clutch oplost. De Z ontkoppelt toch al boterzacht in standaard trim? Olie in de kabelhuls, vet in het wormwieltje en zelfs m’n 72 jarige moer’tje knijpt de koppeling in zonder moeite. Tis tenslotte geen Laverda he Buys ;)
 
Nou...............................na jaren Norton,HD en ja ook Laverda etc. zijn mijn knuistjes niet meer zo "flexibel" dan vroeger.
Ben ook een 60+er met 30+ jaren intensieve arbeid achter de rug dus mijn lichaam is op zijn retour.
De koppelingen van tegenwoordig zijn vederlicht en ik dacht dat alle kleine beetjes helpen...........niet waar ?
Moet toch een nieuw setje aanschaffen voor een komend project dus.........................???
Ook al is die Zed koppeling "redelijk" soms sta ik in een file of moet door een binnenstad heen en dan is elke keer die koppeling intrekken voor mijn geen pretje te noemen.
En ik heb een 89 jarige moedertje die kan nog geen suikerzakje open scheuren,dan is jou oudje een tanig oud besje !
 
Kawasaki KZ650 cafe-racer. PMC Easy Clutch Kit. He buys hierboven de link naar
een leuk stukje over je easy clutch set. In dit artikel vergelijkt hij de set met een KZ650 kawasaki set met kogeltjes. Zo'n set heb ik al jaren in mijn Z zitten, samen met heavy duty springs en bevalt uitstekend
O.K. duidelijk,bedankt voor de feed-back.
Zodra Zfever weer in business is meteen maar bestellen.
Zit ook nog te wachten op Smoothies artikelen uit de USA en Dynajet setje voor de ZR van de vrouw.
En dan zal mijn karig budget voor 2022 wel weer op zijn.
In ieder geval nog genoeg Zed klusjes te doen (ik lijk Tony wel) dus kom ik de winter wel door.
Auf wiedersehen...............
 
Was dat niet die @Tonturbo van enkele posts hierboven? Meen hier gelezen te hebben dat ie alles verkocht heeft en museumpje niet meer bestaat. Website is nog in de ether maar laatste update van 2017: the Z street Maar allicht kan hij dat zelf beter toelichten…

Zijn er trouwens ouwe-troep-musea in de benelux die de moeite waard zijn?
 
Was dat niet die @Tonturbo van enkele posts hierboven? Meen hier gelezen te hebben dat ie alles verkocht heeft en museumpje niet meer bestaat. Website is nog in de ether maar laatste update van 2017: the Z street Maar allicht kan hij dat zelf beter toelichten…

Zijn er trouwens ouwe-troep-musea in de benelux die de moeite waard zijn?
the-Z-street is er nog wel, maar is nu een prive verzameling. Met de verhuizing de helft van de motoren verkocht.
ik heb nu nog 24 brom en motorfietsen op kenteken staan maar heb er momenteel geen tijd voor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan