Kawasaki Z1000 (eind 70's - begin 80's) topic

Heh ? Da's toch een pocket bike t.o.v. je 1000 Zedje? Wat moet je daar nu mee ? (of ben je een klein ventje van 1,65mtr) ? _O-
Haha, ja dat is wel kleiner dan de Z (en nee, ik ben gewoon gemiddeld formaat Nederlander en ben ook nog niet krimpende _O-), maar de grootte van de motorfietsen maakt mij op zich ook niet zo uit. De Z is dan de grootste. Moet dan ook wel zeggen na een hele winter op een CB250 pekelfietsje gereden te hebben het weer echt heerlijk was om de Z1000 erbij te pakken. Maar ik vind het ook prima om afstanden met de A1SS te doen of de T350. Als het maar rijdt...

(Ok, plaatje is dan in de Flevopolder, maar dat was richting Friesland en dat vind ik dan weer een heel eind met dat ding. :+ Ben nog wel van plan een keer de bergen in te gaan in Duitsland ofzo, gewoon een weekendje.)
1710790380960.png


Mooie aan de ZX4RR vind ik dat ze een kleine motorfiets hebben gemaakt waar ze niet weer zo'n 13-in-1-dozijn parallel twin hebben gezet zoals alle andere fietsen van dat formaat, maar weer mooi een mini 4 cilinder gemaakt hebben, zoals ze dat begin jaren 90 ook gedaan hebben. (Eigenlijk wat ze voor de Z650RS ook hadden moeten doen, maarja...) Heb er al op gezeten bij de motorbeurs in Utrecht en dat zat best goed, nu ben ik benieuwd hoe het rijdt. Enneuh, het is via de Kawasaki Promo tour hè... Echt kopen zal het (nog) niet worden. Mijn hart gaat altijd naar de oer Z...

Al ben ik nu wel bezig met het weer op de weg krijgen van een L en een oude S (andere merken...) :$ Ben niet echt bevangen door 1 merk.
 
Die A1SS. .
Wooowie dat is wel erg leuk , zou ik hier in de Alpen ook wel willen hebben ....
Een 2 tetter die hier boven gebruikt zou kunnen worden is mijn wens maar ik vind hier niets.
 
Haha, ja dat is wel kleiner dan de Z (en nee, ik ben gewoon gemiddeld formaat Nederlander en ben ook nog niet krimpende _O-), maar de grootte van de motorfietsen maakt mij op zich ook niet zo uit.

Mooie aan de ZX4RR vind ik dat ze een kleine motorfiets hebben gemaakt waar ze niet weer zo'n 13-in-1-dozijn parallel twin hebben gezet zoals al goed, nu ben ik benieuwd hoe het rijdt. Enneuh, het is via de Kawasaki Promo tour hè...
Nou veel plezier dan met die ZX4RR ! :]
 
Hoi Remy,
Ik vroeg dit omdat als je de toestand van de distributie onderdelen niet kent, dit nogal een gok is.
Mijn eerste Z1000 was na een paar rondjes door de straat op de hoop gelopen.
De tandwieltjes met rubber en de geleider en rollen kunnen wel eens stuk gaan als ze echt oud zijn.
Ik zou iig even je klepdeksel lichten en kijken hoe de bovenzijde er uit ziet.
Hier onder mijn 78er, een A2.
Bekijk bijlage 1974663Bekijk bijlage 1974664Bekijk bijlage 1974665
Hoi hoi, waarom heb ik nou toen niet geluisterd verdomme. Heb het blok in het nieuwe gecoate chassis gehangen, alle s
 
Hoi Remy,
Ik vroeg dit omdat als je de toestand van de distributie onderdelen niet kent, dit nogal een gok is.
Mijn eerste Z1000 was na een paar rondjes door de straat op de hoop gelopen.
De tandwieltjes met rubber en de geleider en rollen kunnen wel eens stuk gaan als ze echt oud zijn.
Ik zou iig even je klepdeksel lichten en kijken hoe de bovenzijde er uit ziet.
Hier onder mijn 78er, een A2.
Bekijk bijlage 1974663Bekijk bijlage 1974664Bekijk bijlage 1974665
Waarom heb ik nou niet naar je geluisterd, verdomme. Blok heb ik netjes in het nieuw gecoate chassis hangen, stroom op orde, maar bij t uittesten van het schakelen functioneerde alleen de 1e versnelling. Dus zijkap van de versnellingsbak losgehaald, niets raars te zien. Dan het carter er maar onderuit. Nou wat n prut ligt er in het deksel, en ook het plaatje van de spanner van de distributie ketting ligt down under. Dus das oorlog daar binnenin.
Maar goed nu gaat het blok er maar weer onderuit en ga ik het samen met vriend Wiel ook maar compleet rebuilden. Alleen voor het afstellen van de kleppen straks moet ik nog wel wat terugkoppeling zoeken. De chims heb ik niet om dit goed voor elkaar te krijgen. Maar als we zover zijn, hoop ik op hulp vanaf hier. We gaan ons beste beentje voor zetten.
 
Een Z900 en 1000 kan je alleen doorschakelen naar de tweede en boven liggende versnellingen als de assen zich draaien....
Is speciaal ontwikkeld zodat je b.v bij het stoplicht de bak heel makkelijk in z'n vrij zet omdat je niet naar de tweede versnelling kan, want de assen draaien niet.
 
positive neutral finder heet dat toch?
Superhandig. Mijn modernere fietsen hebben het alle niet dus zeker bij de SV's is soms 1-2-1-2-1-2-N.
 
Je zou het blok dus kunnen laten waar het is, cilinder en kop kan je in ingebouwde toestand verwijderen/monteren.
Tja, impulsief of hoe noemen ze dat maar het blok is er al onderuit. Dus nu ga ik er toch voor. De distributie goed controleren en eens kijken hoe de zuigertjes er uitzien. We hebben hem ff op zijn dak gelegd en moet zeggen lijkt vanaf de onderkant een vrij nieuw blok. niks geen rare dingen
of slijtage zaken tegen gekomen. wel dus dat plaatje van de kettingspanner maar dat kan er ook langer in gelegen hebben.
Ik denk dat ik, nu we toch zover zijn, ook het blok even door mijn glasparel kast haal en het geheel netjes straal. Dan komt het echt als een nieuwe tevoorschijn. Maar goed eerst even de kleppen deksel en de cilinderkop verwijderen en wie weet worden we toch nog verrast.
Ik hou jullie op de hoogte.
 
Tja, impulsief of hoe noemen ze dat maar het blok is er al onderuit. Dus nu ga ik er toch voor. De distributie goed controleren en eens kijken hoe de zuigertjes er uitzien. We hebben hem ff op zijn dak gelegd en moet zeggen lijkt vanaf de onderkant een vrij nieuw blok. niks geen rare dingen
of slijtage zaken tegen gekomen. wel dus dat plaatje van de kettingspanner maar dat kan er ook langer in gelegen hebben.
Ik denk dat ik, nu we toch zover zijn, ook het blok even door mijn glasparel kast haal en het geheel netjes straal. Dan komt het echt als een nieuwe tevoorschijn. Maar goed eerst even de kleppen deksel en de cilinderkop verwijderen en wie weet worden we toch nog verrast.
Ik hou jullie op de hoogte.
Glasparelen....oké kan mooi worden, mooier wordt het met wet-blast.
Dat heb ik bij die van toenmalige laten doen en ziet er dan echt uit als fabrieksnieuw.
 
Ik deel de ervaring. Ik heb er in het eerste jaar een keer op gereden. Rijdt erg soepel. Veel te soepel voor een z1000 eigenlijk. De injectie vond ik niet erg fijn bij deellast. Bij constant rijden in de stad (zeg 50 km/u) leek het net of de ketting op was. Lange en korte delen erin. Ik weet niet of het exemplarisch was en het inmiddels wel verbeterd zijn. Dat kon niemand lekker vinden. Afgezien daarvan echt een fijne en prachtige fiets en inmiddels in zowat alle klassieke kleurstellingen geleverd. 👍🏻
 
Een verhaaltje van uw reizende reporter: Veterama Hockenheim

Tijdje geleden zei mijn vrouw: “ik wil weer eens een lang weekend weg”
Ikke: Ooooooh ?
Vrouw: “Moet jij nog (motor)onderdelen of speciaal gereedschap hebben” ?
Ikke: Uuuuh......niet speciaal............hoezo ?
Vrouw: “dan gaan we gezellig wat rondneuzen op Veterama Hockenheim,jij vind altijd wel wat,het wordt waarschijnlijk mooi weer dus lekker rondwandelen,en dan zijn we er weer ff uit,ik ga nu een hotel boeken”......................................zo gezegd,zo gedaan.
Ikke: nou ik offer me wel op,ben de moeilijkste niet,krijg ik ook zakgeld ?
Vrouw: “oooh,ooh,ooh wat zijn we weer zielig,je krijgt €50 en daar moet je het mee doen” !

En zo gaat dat in huizeBuys ….. dus een nieuwsbulletin naar de motormaten of ze nog wat nodig hadden want ik werd weer hoofd inkoper.
Kreeg een A4 met verzoeken en info links en €580 als koopsom mee want het meeste was al via internet besteld elders en dat moest ik gewoon inspecteren,bevingeren,goedkeuren,ophalen,betalen en meenemen.
En nog ff rondkijken voor ander spul,foto's werden via de groeps-app. ter info opgestuurd.
Ik had een missie te gaan.
We nemen altijd een “sleurhutje” mee dus deze kan worden volgestouwd.
g 20240405_172440.jpg
Vrijdag 12April met de neus van de auto naar het Zuiden gericht gaan we rond 10.00h op weg.
De vrouw rijd altijd en ik ben de sidekick want ik vind auto rijden geen ruk aan.
Nog ff de tank volgooien en sinds de laatste keer dat ik getankt heb is deze natuurlijk weer duurder geworden nu €2,069 en het schijnt langs de snelweg nog duurder te zijn ?
De reis gaat voorspoedig,haast hebben we niet maar in de file staan is verloren tijd.
En inderdaad is de benzine langs snelweg duuuuuuuuuuuuuuur !
Ik zie €2,269 en zelfs €2,319 !?! …................Jesus....ze weten het wel te verzinnen hier in Olland !

In Duitsland veel wegwerkzaamheden etc maar geen stilstaande files alleen bij Keulen wat drukte en gerommel maar we hebben geen haast dus invoegen,uitvoegen,invoegen,uitvoegen,andere weghelft,weer uitvoegen en na wat gehannes richting Bonn – Frankfurt – Mannheim etc.
Trouwens wel veel politie hier (kunnen ze in Olland wat van leren).
20240412_132544s.jpg
Ruim op tijd aankomen bij het rustig gelegen hotel in Schriesheim pakweg 22km van Hockenheim af.
Normaal overnachten we ergens in Hockenheim en lopen we rustig naar het circuit toe maar mijn vrouw wilde eens wat anders dus hotel elders buiten de stadskern.
Bij de afslag vanaf de snelweg naar het afgelegen hotel toe reeds wat restaurantjes gesignaleerd dus
Grieks,Italiaans,Duits of Turks etc was de mogelijkheid en wij lusten alles dus keuze zat en als er bier te scoren is lukt het wel om de food weg te spoelen !
Zo gezegd,zo gedaan.

Oja op de heenweg naar de Griek ff tanken...............en dat viel reuze mee want €1,789 is toch wel veeeeeel goedkoper dan bij ons ?
Ze hebben daar trouwens de onhebbelijke manier om na 17.00h of later opeens de prijs te verhogen ?!? want op de terugweg was de prijs €1,819 ??? (rare lui die Duitsers).
20240412_163923.jpg
Goed geslapen in het rustig gelegen hotel en het enige wat je hier hoort zijn alleen de vogels die in de bomen zitten te fluiten en tjilpen dus ff op het balkon dit zitten aanschouwen want ze waren lekker bezig.
Lekker ontbijt,goed begin van de dag,wandelschoenen aan en de regenkleding blijft thuis want het is mooi weer dus op reis naar de onderdelen beurs.
Twee jaar geleden hebben we de gehele dag regen gehad en dat was ruk (voor bezoeker+aanbieder) maar vandaag zou het best 27°C kunnen worden (en dat werd het ook) !
20240413_110000.jpg
Aangekomen kunnen we helemaal doorrijden tot achter de hoofdtribune waar parkeer gelegenheid is
gerealiseerd en dat kost €6 en t.o.v. Amsterdam tarieven relatief goedkoop is ?
Klein stukje terug de hoek om lopen naar de kassa's waar al flinke rijen stonden.
Intrede €12 per persoon valt ons ook mee en alles ging gedisciplineerd (geen voordringers) dus ietsje later door de tunnel gelopen stonden we op het rechte stuk bij de pitsboxen.
Het zag er allemaal weer gezellig uit zo in t zonnetje...........en nu op jacht...........
20240413_111159s.jpg
Ik loop iets vooruit met mijn hoofd slingerend als een radar links en rechts te spieden en mijn vrouw bestuurd de “sleurhut” en is nu de sidekick en volgt,soms wordt ik terug geroepen als zei iets heeft gesignaleerd wat ik gemist heb of misschien toch interessant is ?
Ook zo gaat dat in huizeBuys en beiden maken we foto's voor het geval dat of een praatje her en der en zo gaat de dag snel voorbij.
Er is weer van alles te koop van oud tot nieuw (veelal oud+roestig)
Gerelateerd aan auto's+motoren maar ook andere “zooi” wordt aangeboden (ik kan het zo gek niet bedenken).
20240413_112137s.jpg
20240413_113520.jpg20240413_114041.jpg20240413_114441.jpg
Diverse onderdelen,bouwprojecten,restauratieprojecten,reeds in concoursstaat verkerend,en ga zo maar door,als je iets speciaals zoekt of een “custom” wil bouwen is t wel te vinden (vooral HD).
20240413_125126.jpg
Anders is vragen ook een optie.....................er is altijd wel een link,bevriende dealer,verzamelaar of ander medium die nog wel wat heeft liggen in de schuur/garage of op zolder,men is niet zo moeilijk en het is allemaal old-boys-network etc.
Hey kijk een Police Zedje (niet geheel authentiek)...........................neen.......niet doen.............................DOOR LOPEN !
20240413_114648.jpg
Soms is mijn vrouw me kwijt en dan sta ik weer ergens te lullen met twee Duitsers bij een Norton project of sta iets op te meten bij de BMW dealer waar ik altijd met gejuich wordt ontvangen omdat ik voor de motormaten iets moet ophalen,vragen,vergelijken of bestellen.
Onderdeel afgeven,tekening+foto's erbij en een verzoek doen (met +/- prijsopgave graag).
Om 16.00h waren onze voetjes wel toe aan rust en waren we flink verbrand want 27°C is opeens wel wat anders dan 15°C bewolkt en regen !
20240413_132834.jpg
20240413_133030.jpg
20240413_135143s.jpg
Wat ik al zei is alles mogelijk maar het exotische spul is nu wel aan t tanen en zo gesproken voor onze Zedjes is het meest nu wel “geplukt”.
Ligt er dan helemaal niets ? Neen hoor je moet alleen beter zoeken/vragen en dan is er nog wel te scoren maar ik heb nog een liggende voorraad dus bij mij is de nood niet zo hoog.
Zadel....................20240413_123745.jpg
Koplamphouder..................20240413_123751.jpg
Spatbord...................20240413_125303.jpg
En natuurlijk zijn er ook complete fietsen te koop voor schrikprijzen...........
Zo kwam ik uit bij de stand van Roland Lenden waar zijn monteur de zaken stond te behartigen en daar stonden 2x leuke Zeds waar meerdere gegadigden wel interesse in hadden.
Maar toen ik de (Goldcart) prijzen zag vond ik het wel een foto waard maar dat gaat m voor huizeBuys NIET worden !
Best wel mooi gedaan hoor.................................maar toch ?
20240413_140409.jpg
20240413_140433.jpg
20240413_140505.jpg
20240413_140609.jpg
20240413_140527.jpg
20240413_140619.jpg
Later nog ff met de monteur staan praten over off-set tandwielen en nog wat los prul gekocht want tja,ik heb maar €50 te spenderen !?!
Oja nog wat: tis dat ik geen (Zed) custom aan t bouwen ben anders had ik dit zadel meegenomen !
20240413_124654.jpg
Dan nergens een merkplaatje op plakken en als mensen vragen wat voor motor het is ?
“dit is een Vespa...................dat zie toch duidelijk” ….........pfffff met een 4cyl 1015cc blokje eronder !
Mijn vrouw vond deze wel leuk.................
20240413_190033+.jpg
Nog ff bij de HBM stand die ergens in de pits gesitueerd was langs voor wat gereedschap en om 17.00h vonden wij t wel welletjes.
Terug naar de thuis basis.

Zondag op het gemak binnendoor toeristische trip gereden naar Düren voor de volgende overnachting en om wat zaken te regelen en zo kwamen we viavia in Büllingen België terecht om opnieuw benzine in te slaan.
Kijk €1,749 da's andere koek en meteen maar de jerry-can volgegooid want we blijven schrieperige Ollanders !................wat een verschil met de prijzen bij ons ? (waar slaat dit op) ?

Maandag terug naar huis via de A2 rijdend door ons “overbevolkte” kippenlandje en ja hoor bij Utrecht een geschaarde vrachtwagen in de fik dus de meeste rijstroken geblokkeerd.........dus toch in de file.............dan maar via de A27 en wat later thuis komen.
Al met al....................fijn weekend,best wel mooi weer,alle doelstellingen zijn gehaald,heerlijk gevreten+gezopen,huizeBuys kan er weer ff tegenaan.
Op naar de volgende happening........................de mazzel...........
 
Leuk verslag van een gelukkig mooie april dag
Zo'n Jaguar XK 120, die jouw vrouw zo leuk vond heb ik ooit voor mijn toenmalige baas samen met hem gerestaureerd tot op het laatste schroefje, eerste prijs bij de Jaguar meeting na de restauratie...🤩😎
 
Leest lekker avontuurlijk, z900 ook leuk, maar die mooie z1000… 20 ruggen is heel diep in de buidel tasten. Of er nog wat in zit is ook een grote vraag tegenwoordig…
 
Leuk verslag van een gelukkig mooie april dag
Zo'n Jaguar XK 120, die jouw vrouw zo leuk vond heb ik ooit voor mijn toenmalige baas samen met hem gerestaureerd tot op het laatste schroefje, eerste prijs bij de Jaguar meeting na de restauratie...🤩😎
Hey Marcel,jij bent gezegend met zo'n baas. Soms aan zijn motorverzameling knutselen of ff een van zijn motor uitlaten (rondje om) en ook nog wat freubelen aan zijn 4xwielers.....🔩.....je hebt t mooi voor elkaar.......enjoy.....😉
 
Terug
Bovenaan Onderaan