Ik heb last van een elektrisch probleem in mijn Z.
Tijdens voorlaatste rit de symptomen die ik hieronder nog ga beschrijven, en uiteindelijk stilgevallen met een steeds leger geraakte accu.
15 minuten opgeladen met een auto met startkabels, en wat aan de hoofdzekering gewiebeld en daarmee ben ik weer thuis gekomen en leek het probleem over, maar 't blijkt nog steeds niet goed.
De volgende rit (vandaag): motor op contact, dashboardlampjes aan, 600 m gereden, motor uitgevallen, geen lampjes meer op dashboard.
De verbinding naar de hoofdzekering leek mij al niet helemaal OK (glaszekering maakt niet zo goed contact in de voetjes), dus die heb ik vervangen door een steekzekeringhouder om slecht contact via de hoofdzekering uit te sluiten.
Nu het symptoom.
accuklemspanning onbelast : 11,6 V (ik heb 'm natuurlijk alweer wat leeggetrokken)
motor gestart, lampen uit : klemspanning 7.7 V, ook bij 4000 rpm, neutraallampje op dashboard brandt vrij flauw.
met draaiende motor parkeerlicht aan : iets meer klemspanning (waarde vergeten) neutraallampje brandt wat feller en een beetje pulserend.
met draaiende motor en ingeschakeld grootlicht: >12V klemspanning en een fel brandend neutraallampje, zoals het hoort.
Soms brand het stop lampje op het dashboard heel flauwtjes, amper zichtbaar. Het remlicht is OK, andere lamp geprobeerd, geen verschil.
Remlichtschakelaar blijven niet hangen of zo. Zonder geplaatst achterlampje brandt (knippert) het STOP indicatorlampje fel, zoals het hoort.
Het lijkt erop alsof de motor de accu leegtrekt als ie loopt, maar dat via het verlichtingscircuit 'via de achterdeur' spanning wordt aangevoerd.
Ik kan aan alle bekabeling die ik heb gecontroleerd niets vreemd gezien, maar het is niet zoals het hoort.
Ik ga voor de zekerheid zo nog even de lichtzekeringen nakijken, maar de verlichting brandt gewoon.
Wat is hier aan de hand?