Hoi Sander.
Van harte gefeliciteerd met de keuze van jouw kawa Z300.
Daar ga jij enorm van genieten kan ik jou nu al vertellen.
Ik rijd sinds kort met mijn Z300 en het is werkelijk een hele fijne motorfiets.
Ik heb de mijne ook deels moeten inrijden en kan je zeggen dat die 1000km er in een mum van tijd op zullen zitten.
Ik begrijp uit jouw verhaal dat jij jouw Z300 morgen op kunt halen en helaas zijn de voorspellingen op weergebied knake deze week.
Wisselvallig met de nodige buien.
Maar gelukkig gaat het aankomend weekend flink opklaren en gaat het ook warmer worden.
Ik zag dat jij in Almere woont en dus een beginnend motorrijder bent.
Heb jij op motorkleding gebied alles helemaal in orde?
Rijd jij met leren kleding of met synthestisch?
Ik weet niet of jij er al over na hebt gedacht, maar de Z300 heeft dus geen middenbok.
Vind het zelf wel een gemis en heb dat ondervangen door bobbins te monteren op de achterbrug en een degelijke paddockstand erbij gehaald.
Het gemak ervan is werkelijk zeer prettig.
Ketting smeren en de motor poetsen is met een paddockstand zo veel makkelijker.
Dus een aanrader.
Ik stal mijn motor zelfs met de paddockstand.
Wat het inrijden van de Z300 betreft zat ik ook even mee in den beginne.
Er is veel over geschreven en de ene heeft die mening en de andere weer iets anders.
Vraag het zowiezo voor je eigen gemoedsrust even op voorhand aan de motordealer of spreek een monteur uit de werkplaats aan.
Het is geen rocket science om een motorfiets netjes en goed in te rijden, maar het moet wel even gedaan worden.
De motor netjes warm laten draaien voordat je hoger in toeren opschakelt is vast al wat jij weet.
De motor dan niet warm laten draaien door na de koude start de machine een aantal minuten stilstaan stationair te laten draaien maar gewoon starten en kort erna gaan rijden.
Dat is echt een aanrader.
Het is een kwestie van zowiezo de eerste 1000 kilometer de motorfiets veel te rijden met bochtenwerk.
Dus lekker op en terugschakelen zodat alles fijn op elkaar kan inlopen.
De eerste 1000km zowiezo snelweg vermijden en lange stukken met het constante zelfde toerental.
Ik heb het met mijn Z300 echt opgebouwd wat schakelen betreft naar steeds hogere toeren.
Ik ben van nature een best wel voorzichte motorrijder.
En met voorzichtig bedoel ik met name hoe ik de motor berijd.
Vroeger als ik een motor inreed dacht ik vaak dat het beter was om de motor niet al teveel te belasten in hogere toeren.
Dat is dus een foute gedachtengang bleek achteraf.
Niet dat ik hiermee wil zeggen om de motor in elke versnelling tot het rode gebied door te trekken, maar je mag er best wel zo mee omgaan dat je pittig doortrekt in de versnellingen.
Het schijnt dat als je een nieuwe motor te voorzichtig inrijd, dus te veel inrij-kilometers met te lage toerentallen opschakelt de motor daardoor niet goed inloopt en naderhand olie kan gebruiken.
Iets dat je absoluut niet wilt.
Ik deed dat vroeger dus wel, en inderdaad dat verhaal klopt.
Nu heb ik ervan geleerd en het bij mijn Z300 anders gedaan.
Staat inmiddels dik 2000km op de teller en ze gebruikt geen druppel olie.
Het is dus echt een kwestie van even de komende 1000km het koppie erbij houden en de motor netjes en goed in te rijden.
Ik heb het zelfs tot aan 1600km netjes aan gedaan wat betreft inrijden en ben daarna pas gaan doen wat ermee gedaan kan worden.
Ze rijdt nu voorbeeldig en heb er reuze schik van.
Ik hoop dat ze jou net zo goed gaat bevallen als die van mij doet.
Genietse na morgen en ik wens jou veel veilige kilometers.
Vr Gr Erwin
PS: wellicht komen we elkaar wel eens tegen