Kawasaki Z400/Z500/Z550/GT550/GT750

Op je kentekenbewijs kun je "datum eerste toelating" vinden. Als dat verschilt met het bouwjaar, dan zou het om een importfiets kunnen gaan. In Duitsland begrenzen ze al tientallen jaren vanwege de verzekering. 500's werden vaak op 27 pk begrensd. Wie weet heeft iemand een set Duitse carb's erop gezet, niet wetende dat die minder vermogen geven. De 11kw van mijn zoon haalt al 120, dus er is zeker iets mis. Succes met zoeken.
 
Heeft iemand nog een idee wat het hoge verbruik zou kunnen veroorzaken?

Vlotterniveau niet goed? Carbs toch niet goed schoon? (ondanks dat ik ze gereinigd heb, een paar honderd km geleden)
 
Op het kentekenbewijs staat:

28-10-1983 Datum eerste toelating
28-10-1983 Datum eerste inschrijving in Nederland

Dus ik denk niet dat het een import model. En klopt het dat de GT550 een 21 litertank heeft? Bij mijn vorige motor stond dat er 15 liter in kon, maar uiteindelijk ging er maar 11 liter in.
 
Heeft iemand nog een idee wat het hoge verbruik zou kunnen veroorzaken?

Vlotterniveau niet goed? Carbs toch niet goed schoon? (ondanks dat ik ze gereinigd heb, een paar honderd km geleden)

Hoe is de kleur van de bougies? Zou koffie-met-een-beetje-melk-bruin moeten zijn :)
Mijn GT's reden altijd 1 op 20. Slechts één keer heb ik met moeite (140/150 met 100 km lang forse tegenwind) 1 op 19 gescoord.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de carb deksel eraf gehaald en er zit inderdaad een soort van plastic ring in de deksel. Deze zit wel vast aan de deksel zelf. Ik kan alleen geen goede fotos vanaf mijn mobiel toevoegen
full
 
Die 25 mm kan kloppen.
De eerste modellen G1, G2 en G3 waren uitgerust met 4 X een TK K26V carburateur (26mm)
De latere modellen G4 t/m G7 waren uitgerust met 4 X een Keihin CVK30 carburateur (30mm)

Aangezien jou motor van 1983 is, is het een Z550-G1 model.

Wat dan ook nog zou kunnen is (haar)scheurtjes in de membramen, of valse lucht ergens, maar het zal een zoektocht worden vrees ik.

En het klopt dat de 550 GT een 21 liter tank heeft.
 
Woudschim, nog even over dat hoge verbruik.
Op welke wijze heb je de carb's gereinigd?

Ulrasoon baden met een basische oplossing maken wel goed schoon, maar hebben tevens nare eigenschappen.
Met name de stationair- kanaaltjes in de carb kunnen groter worden.
Bij hoge toerentallen kan dan daardoor meer benzine de cilinder in getrokken worden.
Bij gewoon stationair draaien heb je daar geen last van.
Zou je inderdaad op de bougies terug moeten kunnen "lezen".
 
De bougies zal ik morgen als ik thuis ben even checken! Dat is natuurlijk een goede manier om te beginnen:)

Ik heb de messing onderdelen (sproeiers etc) in de ultrasoon gereinigd, de rest met remreiniger en een tandenborstel, en een hogedrukspuit om alle kanaaltjes door te blazen. Daarna weer gesynchroniseerd.

Robin: Je deksels zijn inderdaad in orde. Bij een begrensde zit er nog een dikke plastic ring om het uitstulpsel gegoten. Ik weet het toevallig omdat de 3e carb in mijn carbs zo'n ring heeft. Ik moet het deksel nog eens vervangen, maar het zou alleen te merken zijn met vol gas.

Kan trouwens mijn verbruik niet verklaren, want dat was 1:19 voordat ik de carbs eraf had gehaald.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag alles nagelopen en kan nergens vinden waarin hij afgeknepen kan zijn. Dus later in de middag ging ik toch maar naar de plaatselijke Motoport voor wat verder informatie. De monteur zei dat de bougie's en de bougie kabels niet meer lekker zijn. Deze heb ik meegenomen en ergens deze week ga ik maar weer verder sleuten. Hopelijk is het hiermee verholpen.
 
De carbs zijn na het schoonmaken uiteraard weer afgesteld. :)

robin:

Hopelijk lossen nieuwe kabels wat op. Anders eens een compressietest doen?
 
Laatst bewerkt:
Goede avond allemaal,

Ik heb 4 nieuwe bougie kabels é.d. geplaatst maar cilinder 4 loopt nog niet lekker. Hier door loopt hij wss niet harder dan 120. Ik moet de carburateurs nu nog weer synchroon stellen en dan houdt het wel ff op. Kan het zijn dat de cdi niet meer lekker is?
 
Laatst bewerkt:
Goede avond allemaal,

Ik heb 4 nieuwe bougie kabels é.d. geplaatst maar cilinder 4 loopt nog niet lekker. Hier door loopt hij wss niet harder dan 120. Ik moet de carburateurs nu nog weer synchroon stellen en dan houdt het wel ff op. Kan het zijn dat de cdi niet meer lekker is?
Cilinder 1 en cilinder 4 gebruiken dezelfde bobine en als cilinder 1 het wel doet is het niet de CDI die weigert. Dus blijft toch de carburateur van cilinder 4 over waar misschien een klein kanaaltje of een sproeier verstopt is. Ook kan het vlotterniveau daarvan niet goed zijn.
 
Laatst bewerkt:
Een ultieme test of de bobine nog goed is is het volgende.

Schroef van cilinder 1 en 4 de bougie uit de kop.
Schroef van cilinder 4 de bougiekap van de bougiekabel af.
Steek bougie 1 weer in zijn kap en leg de bougie op een blank stuk motorblok zodat de schroefdraad kontakt maakt met het blanke metaal.
Als je nu de motor start moet je met de bougiekabel van cilinder 4 een vonk van minstens 10 mm kunnen trekken naar ook weer blank metaal van het motorblok.
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik er niet mee wil gaan leuren met verkoop:
Deze twee onderstaande GT550's staan bij mij om gratis opgehaald te worden.
Kentekens zijn opgeheven. De rode staat nu een dik jaar stil, de blauwe al meer dan twee jaar. (de foto's zijn niet recent, beiden hebben tot een paar maanden terug onder een hoes gestaan)
De rode is neergezet en gewoon nooit meer gebruikt, de ander heeft in de loop der tijd onderdelen afgestaan en mist zodoende het achterwiel.
Wie GT550 rijdt en graag heeeeeeeel veel reserve onderdelen wil hebben, stuur maar PB.


full

full
 
Hoi,

Ik heb wel interesse in de "blauwe" en kan hem met een karretje ophalen.

Met vriendelijke groet,

Sicco.
 
Ik heb wel interesse in de rode.
Ben zelf met een gt 750 bezig op te knappen, maar kan wel nog veel onderdelen gebruiken.
en is zonde om zo een mooi beesje te laten staan ;)
 
Nadat ik een paar verschillende dingen heb onderzocht kom ik tot de conclusie dat niet cilinder 4 slecht loopt maar cilinder 1. De bobines eveneens als de bougie's zijn hiervan nog goed, er is een duidelijke vonk te zien. Aangezien de bougie van cilinder 1 helemaal zwart is vermoed ik dat het probleem in de carburateur zit. Ik ga van de week de carburateurs er maar afhalen en grondig schoonmaken. Heeft iemand nog tips hoe ik de carburateurs het makkelijkste eruit kan halen?
 
Is een heel gepriegel.
Ik heb een paar pagina's hiervoor ook al eens die vraag gesteld, dus even terug bladeren.
full


Je kan het luchtfilter iets opschuiven.
Waardoor je iets meer ruimte krijgt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan