Kawasaki Z400/Z500/Z550/GT550/GT750

Ook ik ben de eerste keer met de carburateurs van mijn gt750 een tijd zoet geweest, en aardig wat gekloot.
Duurde even voor ik door had hoe ik dit nu het beste kon aan pakken. :P

Enige wat je hoeft te doen is de luchtfilter bouten los te halen, dan kan je hem ongeveer een cm naar achter trekken.
Dan pak je een fohn of van de vrouw of van je eigen gereedschap collectie.
Verwarm je even de inlaat rubbers en de rubbers van het luchtfilter die op de carbs zijn aangesloten.
Dan zijn de rubbers lekker flexibel en trek je de carbs er zo van tussen uit.
Terug plaatsen is net zo simpel.
Verwarm de rubbers weer goed, Laat de carburateurs nu van boven af naar beneden tussen de rubbers in zakken en je drukt nu omdat de rubbers weer zo flexibel zijn je carbs der zo in.
5 minuten werk op deze manier.

Hoop dat jullie der ook wat aan hebben scheelt een hoop gekloot, gestress en tijd ;)
 
Zo oma beetje stil hier, heeft iemand nog een gt750/550 tank te koop, mag in slechte staat zijn, heb alleen de bovenkant nodig voor een projectje.
 
Gegroet,

Ik heb een probleem! De GT wil niet meer starten.

Bij het aanzetten zie ik alleen het neutraallampje branden, maar alle check-ups op het dashboard doen het niet. Als ik de startknop indruk gebeurt er ook niets (letterlijk niets, geen klik, geen hoest, geen stroom)

De accu is goed, (nieuw), en de motor vertoont hetzelfde gedrag als ik hem aan de accu van mijn GTR hang, die sowieso zeker weten goed is.

wat heb ik gecheckt:

- Zekeringen - in orde
- Startknop/killswitch - schoongemaakt en ik kan in ieder geval niets raars zien, geen losse contacten etc.
- Dashboard, idem.
- De connectoren in de koplamp, waar alles samen komt heb ik allemaal schoongemaakt en nagelopen, ik kan verder niets van een draadbreuk of viezigheid meer vinden.

Ik meet spanning na de zekeringen als de motor aanstaat, vervolgens loopt er een roodwitte draad naar voren naar een witte connector bij de koplamp, daar meet ik ook nog spanning, vervolgens zie ik niet meer zo helder wat er gebeurt of moet gebeuren.


Help? Ik heb geen idee meer wat ik kan doen.
 
Laatst bewerkt:
- Startrelais heeft bij mij een keer een probleem gegeven. Soms wil een flinke tik erop wel eens helpen.
- Schakelaars van koppeling en jiffy. Ik heb ze op den duur allebei eraf gesloopt en doorverbonden.
 
Oh, trouwens, lichten en knipperlichten branden ook niet. Dat zou wel het geval zijn als die relaitjes niet naar behoren zouden werken toch?
 
Ben ik ook bang voor, is daar makkelijk mee te rommelen?

Merkte trouwens ook dat de sleutel er gewoon uit te halen is op het moment dat de motor aan staat.
 
Ik heb een probleem met mijn Kawa GT550.

Heb deze gekocht als project en gekocht voor weinig.
Er was ook weinig verkeerd aan.
Nadat ik de carburateurs geheel schoongemaakt had was het starten en lopen.
Omdat ik de motor zo netjes mogelijk wilde maken wilde ik de claxon schakelaar nakijken want deze werkte niet altijd.
Nadat ik deze los heb gemaakt en bekeken doet de motor het niet meer.
Ik sta een beetje voor een raadsel.
Het kan zijn dat ik iets in de stuurschakelaar gedaan heb , weet niet wat .

Maar het kan ook toeval zijn.
Ik heb alles verbindingen losgehad , ontroest en vervangen waar nodig.
Ik heb het contactslot los gehad en contacten netjes opgeschuurd.
Maar nog steeds helemaal niet.
Zekeringen zijn ok, staat ook stroom op.
Contactslot aan dan brand het NEUTRAL lampje.
Start knop doet niets.
Ook als ik de kill switch gebruik gebeurd er niets.
Als ik echter in de koplamp een connector loshaal en de kill switch naar links of naar rechts doe gaan de lampjes in de display werken.
Zodra ik echter de connector weer verbind gaan ze weer uit.
Ik heb geen idee waar ik het nu moet zoeken .
Iemand suggesties. ?[afbeelding]
[afbeelding]

Poep, dit is dus precies mijn probleem! Ton, ik zie dat jij een loshangende stekker had? Waar zat die?
 
Nog even geen contactslot aanschaffen. Er is kennelijk wat anders aan de hand.

Aangezien het neutraal wel werkt (is dat echt waar :? ) blijkt je contactslot in ieder de 12 V op de normale manier te schakelen. Deze 12 V staat op het neutraallampje wat gaat branden als de neutraalschakelaar massa maakt. Wat moelijker te controleren is of de oliedrukschakelaar ook gaat branden als je de aansluiting naar massa kortsluit.

Verder zal je één van de bedradingsschema's moeten nalopen waar de rest van deze geschakelde 12 V naar toe gaat. Ik vermoed een los contact of draadbreuk ter hoogte van het balhoofd.
 
Ja, is echt waar. Het neutraallampje is het enige wat aangaat. Ik heb echt exact hetzelfde probleem als Ton.
Inclusief de killswitch. Op het moment dat ik die omzet gaat het dashboard (soms) ineens aan, doet zijn checkup etc.

Ik heb tot nu toe geen draadbreuk kunnen vinden. :/
 
Wanneer ik het elek-schema bekijk kan er kortsluiting zitten in,
. volt/tachometer
. claxons
. voor- en achterrem contacten
. knipperlicht relais
en left handlebar switsch passing button.

Dit alles heeft echter ook een zekering van 20 Ampere.
Misschien helpt het om alle zekeringen eens wat te bewegen zodat ze weer goed contact maken.

Mocht je een beetje in de buurt van Groningen wonen, ik heb en reserve contactslot.
Kunnen we even proberen.
 
Thanks! Ik woon helaas bij Rotterdam..

Het blijkt besmettelijk, de GTR1000 start nu ook niet meer. Kut.

De GTR heb ik moeten achterlaten, ik heb geen flauw idee hoe ik die nu ergens anders krijg zonder auto of aanhanger.
 
Zo update.

Beide motoren rijden weer.

De GTR had waarschijnlijk last van een vervuilde killswitch.

De GT550... vandaag waren we eigenlijk heel snel klaar. Vanaf de minpool van de accu loopt een massadraad die na een paar centimeter eindigt in een stekker. Die zat los, en daar heb ik totaal overheen gekeken. Jaap had hem al zeer snel gespot, aangesloten en alles werkte weer naar behoren.

Afijn, het scheelt een berg reparatie en zoekwerk. Hij doet het dus weer naar behoren!

Zometeen ga ik hem goed schoonmaken, en dan mag hij de verkoop in. Ik was van plan hem langer te houden, maar ik kreeg het aanbod om mijn eigen BMW R65 die ik een tijd geleden heb moeten wegdoen terug te kopen. :)
 
Laatst bewerkt:
Als aanvulling op het bericht van Woudschim, De afspraak gemaakt dat ik vanmorgen bij hem mee zou helpen de storing op te zoeken.

Ik had al eerder het bedradingsschema doorgenomen. De neutraallamp en de oliedruklamp zijn de enige lampen die direct aan de geschakelde 12 V hangen en bediend worden door een schakelaar die naar massa schakelt.

Gisteravond dus op een moment dat de slaap niet direct kwam ineens een "brainwave", ontbrekende massa :o . Woudschim vertelde dat ook een ander op dat idee gekomen was.
Als eerste dus eens rond de - pool van de accu gekeken en achter een framebuis hing een stekkertje aan een kort stukje draad loos :( . Vlakbij, ook verborgen, hing het contradeel los :( . Allebei met dezelfde kleurcode. Dat in elkaar gepropt was de remedie. Alles deed het weer *O*
 
Soms is het heel erg simpel inderdaad. :)

Hij gaat wel de verkoop in nu hij het weer helemaal doet. Ik heb net nog even een proefrit gemaakt en alles werkt zoals het hoort.

Ik kan mijn oude BMW R65 die ik aan een kennis heb verkocht van hem terugkopen. Mocht iemand van hier nog interesse hebben. :) 1000km geleden een grote beurt gehad.

hac9uW2.jpg
 
Beste mede GT' ers,

in het rijtje domme vragen gaat deze waarschijnlijk hoog scoren... -O-

Ik wil mijn koppelingskabel vervangen (original Kawapart binnen gekregen uit Engeland). Nu zie ik in de Haynes-handleiding dat ik zo'n beetje het complete motorblok moet slopen om erbij te kunnen komen. Dat lijkt mij een beetje veel onzin... :N Maar om nou gewoon zelf zomaar dingen los te gaan schroeven om erbij te kunnen...

Hoe pak ik dat een beetje slim aan?
 
Hmm, ik kan me niet voorstellen dat dat zo lastig is! De tank eraf, dan moet je de kabel toch wel op de juiste plek krijgen en vast kunnen maken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan