Kawasaki ZX12 single sided swingarm project

Nu gaan we het volgende aanpakken.

Omdat de VFR achterbrug uitgelijnd moest worden om de ketting niet uit het lood te laten lopen, en omdat deze ook smaller is een stuk verplaatst richting ketting. Hierdoor is de bevestigingspunten ten opzichten van de schokdemper niet meer gelijk.

Om niet aan het achterbrug een nieuwe bevestigingspunt te lassen heb ik gekozen voor een simpele aanpassing.

Hier zie je hoe scheef hij nu op het achterbrug zit.

IMG_0230_zps72b47dbd.jpg
 
Ben wel heel erg benieuwd naar het vervolg van de ZX12! Blijf je het wel (met foto's) vertellen hier??

Leuk project!

*volgpost*
 
Laatst bewerkt:
dit is niet de juiste plek voor een aangepaste sportmotor die hoort in de rubriek sport daar zijn die rubrieken voor bedacht maar had je zelf ook kunnen bedenken anders kunnen de rubrieken wel geschrapt worden en alle oldtimer en chopper projecten er ook wel doorheen gegooid worden.

Ook ik had met het mijn gts project een topic gestart in sport maar daar zitten bijna geen bouwers, althans ze discussiëren daar over led knippers en powercommanders haha..
Bij de rubriek streetfighters wordt gewoon gebouwd aan motoren. Dus deze hoord daar zeker tussen naar mijn mening.

Ontopic: tja zo kan je ook een brug inbouwen.. Iedereen doet het zo weer op zijn eigen manier ;)
 
Ontopic: tja zo kan je ook een brug inbouwen.. Iedereen doet het zo weer op zijn eigen manier ;)~[/quote]


ik respecteer jou mening. Weet wel dat ik geen enkele bouwkundig/technische achtergrond heb. Ik doe dit voor plezier/hobby en heb iets in mijn hoofd en doe dit op mijn manier.

Er is altijd baas boven baas, maar daar gaat het mij niet om.
Ik deel dit omdat ik heel weinig info heb gelezen betreft ZX12 aanpassingen.

Ik deel mijn info graag op dit forum, omdat ik hele interessante projecten op dit forum heb gezien.
 
Enfin!

Verder waar ik gebleven was :)

Om weinig te hoeven aanpassen op het achterbrug bedacht ik om het simpel maar wel functioneel en vooral veilig te houden.

Veerstangen aangepast met naaldlagers erin met een opvulbus waardoor het in lijn komt te staan met de bevestigingspunten om het achterbrug.

21-3-2014007_zps18f18bd1.jpg


21-3-2014008_zps9e8ef977.jpg


Tevens een bus geperst in het achterbrug zodat dit het nieuwe bevestigingspunt tegen de naaldlagers komt te zitten.

21-3-2014012_zps3d7d556f.jpg


21-3-2014013_zps95c11ffc.jpg


21-3-2014010_zps4b65c74f.jpg


Nu staat de schokdemperstangen en achterbrug bevestigingspunt gelijk.

21-3-2014011_zps136ebb5e.jpg
 
Volgende aanpassing wordt het achteras.
Ik wil de Marchessini achterwiel plaatsen van een Ducati 1098 met enkele wielbout.
De as van de VFR heeft vier bevestigingsbouten. De RC30 as met enkele wielbout is net even anders. Deze past niet in de Excenteras van mijn achterbrug.

Zie hier de maten RC30:

VFRwielnaafmaten_zpsbe0bc15c.jpg


Zie hier de maten VFR750:

VFR750Spindleres_zpsfb65fb1c.jpg


Maten van achterbrug RC30:

VFRachterbrugmaten_zps8b283e6e.jpg
 
Ook ik heb geen technische achtergrond maar volg de verbouwingen met grote interesse voor de oplossingen van technische uitdagingen.

De schokbreker staat niet in het hart van het gat in de achtervork. Levert dat geen problemen op?
 
Geen technische achtergrond, respect voor jou aanpak.
Meten is weten dus in dat opzicht pak je het goed aan!
 
Ook ik heb geen technische achtergrond maar volg de verbouwingen met grote interesse voor de oplossingen van technische uitdagingen.

De schokbreker staat niet in het hart van het gat in de achtervork. Levert dat geen problemen op?


Klopt wat je schrijft. Ik moet iets weghalen. Omdat de achterbrug vrij dik is kan ik daar wel wat bijschaven, waardoor de veer niet gaat aanlopen. Maar we praten over een klein gedeelte. Zal daar wel een foto van maken hoe dit eruit gaat zien.

Ik zet hem nu ruw in elkaar. Daarna pak ik alle details aan.
 
mooi voorbeeld heb je ron,volgens mij een zx7?
over je eenarm swinger weet ik wel dat triumph dezelfde naafmaat gebruikt als honda
triumph heeft hem zelfs gekopieerd
misschien makkelijker hele naaf overzetten,heb je ook een enkele wielas
je vind op de engelse sites wel meer info over zo,n conversie
verder ga je wel vlot,mooi *O*
 
Ik heb Marchessini velgen op marktplaats gekocht. Deze zijn van Ducati 1098 17inch 6.0J
Moet wel de excentergat achter aanpassen omdat deze 52mm is.

Ik heb al wat assen van Ducati gemeten en dit zijn vele met vrij dikke diameters. Ook de excenterbussen zijn een stuk groter dan bij de VFR

Marchesinivelgen_zps1ebff39c.jpg
 
Laatst bewerkt:
mooi voorbeeld heb je ron,volgens mij een zx7?
over je eenarm swinger weet ik wel dat triumph dezelfde naafmaat gebruikt als honda
triumph heeft hem zelfs gekopieerd
misschien makkelijker hele naaf overzetten,heb je ook een enkele wielas
je vind op de engelse sites wel meer info over zo,n conversie
verder ga je wel vlot,mooi *O*

Oke thanks :)

ga er naar kijken morgen.
Klopt is idd van ZX7!
.
 
Laatst bewerkt:
ik volge je vanaf nu trouw, gaaf project! :9~

Heb nog nooit zo`n maf frame gezien trouwens, zal aan mij liggen, maar in dit geval staan kuipen zeker mooi :Y
 
Naar aanleiding de reactie en tip :} hier van @John2

Heb ik het volgende gevonden.
Specificaties van Single Sided Swingarm zijn moeilijk te vinden.

Hier probeer ik zoveel mogelijk van te verzamelen, en hier te delen. Ik ben van mening dat we elkaar kunnen helpen en dat nog vele mooie projecten op dit forum volgen.

Meten is weten, gissen is missen!!!!!! :]

Honda en Triumph is gelijk :)

Hierbij specificaties Triumph 955:


Triumph995ArmGenres_zps3ef95aa9.jpg


Triumph995Hubres_zps3b79324a.jpg


Triumph995WheelSpindleres_zps403bec74.jpg


Triumph995WheelSpindleBolts_zps21b8de92.jpg


Triumph995Hanger_zpsaac3f0a1.png


Triumph995Sprocketres_zps613430ba.jpg


MET DANK AAN COOKIE!!!!!!!
Dit op internet te hebben gezet.
 
Laatst bewerkt:
Knappe aanpassing van twee bruggen een maken. Gaat die ''buis" niet trekken na het lassen aan een kant. wij kotteren de lagerpassing er na het lassen pas in. Dit omdat de lagers anders gaan wringen.
Nu maakt de achterbrug niet zo'n grote slag natuurlijk, dus zal het allemaal wel meevallen.
 
Knappe aanpassing van twee bruggen een maken. Gaat die ''buis" niet trekken na het lassen aan een kant. wij kotteren de lagerpassing er na het lassen pas in. Dit omdat de lagers anders gaan wringen.
Nu maakt de achterbrug niet zo'n grote slag natuurlijk, dus zal het allemaal wel meevallen.


Je hebt gelijk.

Tijdens het lassen is het behoorlijk heet geworden. daardoor moet het opnieuw gedraaid worden en lagers vervangen. Maar dit komt later. Ik zet eerst het gehele rijwielgedeelte in elkaar, waarna ik het subframe ga aanpassen. Ik wil er een Z1000r 2010 kontje opzetten.

Ook moet ik nog kijken naar de eventuele afwijkende ET waarde van het achterwiel. Maar dit kan pas als ik de kont er op heb zitten. Dan kan je kijken of het geheel in lijn staat. Als dit alles goed past gaat alles naar de poedercoater.

Dan de achterbrug lagers vervangen etc.
 
Nou je pakt het goed aan zeg!
(mag ook wat kosten).

Genoeg mooie spulletjes om jaloers op te zijn ;)

Ik heb de motorfiets in 2000 nieuw gekocht. Hij rijdt echt lekker. Je kan de keuze maken om een andere fiets te kopen, of er een naar je eigen inzicht te bouwen.

Daardoor kan je op de markt kijken wat er aan onderdelen te koop is. Wat ik aanschaf moet dan ook goed zijn. In mijn hoofd heb ik hem al helemaal in elkaar. Of dit daadwerkelijk gaat lukken is het tweede. Probeer dit wel te verwezenlijken.

Wil wel met een maand of twee rijden. Dus best wel haast geboden. Of ik hem dan ook helemaal naar mijn zin heb weet ik niet. Zit behoorlijk te denken over het kuipwerk.
Achterkant ben ik al over uit.

Uitlaat wil ik Underbelly. Dan wel aan beide kanten.
Taylor Made Racing
 
Terug
Bovenaan Onderaan