Kawasaki ZXR 400 topic deel 44:laat het voorjaar maar komen!

als ze op de parking van een bedrijf een auto met een O-plaat zien (alle oldtimers hebben die), moeten ze niet veel moeite doen.
Hmm dat is niet eens heel erg lastig om te controleren. :r

Betekend dat je in België niet met je oldtimer naar je werk mag rijden? :?
Wat een vreselijke zieke nazi's die dat bedacht hebben en op controleren.
 
Hmm dat is niet eens heel erg lastig om te controleren. :r

Betekend dat je in België niet met je oldtimer naar je werk mag rijden? :?
Wat een vreselijke zieke nazi's die dat bedacht hebben en op controleren.
je mag met een oldtimer alles, als je hem als gewoon voertuig inschrijft.
wil je de voordelen van een oldtimer (zeer weinig jaarlijkse taks, lage verzekering), dan zijn er inderdaad beperkingen en die vallen eigenlijk héél goed mee : niet voor (woon)werk, en ik geloof dat je er ook niet je kinderen mee naar/van school doen. daarbuiten alles zoals iedere andere auto. kortom : je wordt beperkt tot "plezier ritjes".

vermits ik een bus heb voor het werk en geen schoolgaande kinderen, doe ik dus alles met mijn oldtimer. alleen als het héél warm is, pak ik de 2de auto, want die heeft wel airco . heb een 2de om in emissiezones binnen te mogen, voor de airco en (op papier) als hoofdvoertuig om goedkope verzekering te hebben voor de oldie, anders beschouwd de verzekering de oldtimer als je enige en dus reguliere voertuig en betaal je volle pot.

mijn oldtimer kost me per jaar aan verzekering en rijtaks net iets meer dan 200 euro , als jij dat zieke-nazi-praktijken wil noemen, be my guest ;)
gekocht voor 300 euro, in orde gezet en gekeurd, nog eens 300 euro. 600 voor een nooit-van-zijn-leven-roestende , onverwoestbare en quasi onverslijtbare Audi 80 TD . mie very heppie *O*
 
Vroeger mocht je old timers enkel gebruiken binnen 30 km van je huis, naar de garage of naar meetings.
Je moest destijds niet periodiek naar de technische keuring.
 
Hi Allen,
Ik heb in november een val gehad waarbij helaas mn kappen en wat andere zooi beschadigd is geraakt.

Nu ben ik bezig met kappen repareren maar is de demper ook gescheurd en eigenlijk ook beetje doorgeroest.

Weet iemand waar ik een "nieuwe" of 2 hands voorbochten / header kan vinden of heeft er iemand toevallig nog wat liggen wat te koop kan.

~Foto's van de schade 🥲
 

Bijlagen

  • IMG20221104115516.jpg
    IMG20221104115516.jpg
    150,1 KB · Weergaven: 26
  • IMG20221104115521.jpg
    IMG20221104115521.jpg
    162,6 KB · Weergaven: 25
  • IMG20221104115523.jpg
    IMG20221104115523.jpg
    151,3 KB · Weergaven: 27
Afgelopen winter nieuwe banden, uitlaat gelast, olie ververst, carbs gesynchroniseerd en inlaat schoongemaakt. Met de eerste zonnestralen de zxr uit de garage. Even doorstarten, de benzinepomp zijn werk laten doen en daarna direct keurig stationair. Blijft fantastisch.

Op het parkeerterrein bandjes inrijden, remmen testen en even wennen. Na 20 minuten met een grijns de weg opgestuurd, gas gegeven en opeens: een ratel. Met een frons weer afgestapt, zoeken, luisteren, voelen. Ratelen bij warme motor, klinkt als resonantie van metaal op metaal. Bij stationair niet hoorbaar, bij gas direct op te merken, bij 3.000 tot 4.500 toeren pijnlijk hoorbaar en bij hoge toeren overstemd door de uitlaat. Duidelijkst merkbaar bij gaslos.

Niets kunnen vinden wat los zit. Het komt rechts van het blok. %&@!#, een nokkenasketting?

Na goed onderzoek besloten de spanner los te halen en opnieuw te monteren. De spanner stelt normaal gesproken automatisch. Wanneer dit faalt kan de ketting gaan ratele en stel je de ketting volgens onderstaande methode veilig handmatig. Na 250km is de ratel niet terug. De instructies vond ik op twee Engelse websites (linkjes), daarom dat ik deze hier deel voor de volgende die dit meemaakt.

Stap 1. Demonteer alles aan de rechterzijde. Hang koelvloeistof reservoir ergens aan op, om lekken te voorkomen.
2. Demonteer onstekingsdeksel door de 6 boutjes los te halen. (Let op, pakking bestellen als deze breekt, zie linkje).
3. Zet motor op top dead center met 19mm: markeringen tdc gelijk aan de splitsing van het blok. (Niet per se nodig, maar hiermee kun je controleren dat de krukas niet is verdraaid met een gedemonteerde spanner)
4. Kijk goed hoe de onderdelen van de spanner samenwerken en maak evt een foto.
5. Demonteer de middelste bout van de spanner (nieuw model zxr400), er vallen 2 veertjes uit (een in de ander).
6. Verwijder de 2 m6 bouten die de spanner behuizing vasthouden, beugel koppeling komt mee. Naast het spannerhuis kan nog een onderdeel meekomen achter het onstekingsdeksel vandaan (daarom maak je deze open en kijk je hoe deze vooraf zit).
7. Druk de spanner zover mogelijk terug in en monteer het spannerhuis en het onderdeel terug achter het deksel. Draai de 2 m6 bouten weer aan en vergeet de koppelingskabel niet.
8. Plaats de veren en middelste bout terug.
9. Draai met de 19mm de krukas zachtjes rechtsom. Luister goed of je zeer lichte klikjes hoort van de spanner die zich instelt, klinkt als een tiewrap.
10. Monteer het deksel terug met nieuwe pakking indien nodig. Beetje olie van het deksel op de pakking smeren helpt.
11. Monteer koelingreservoir en kappen terug.

Let op: Haal je de 2 m6 boutjes van het spannerhuis ooit los(ser), dan moet je de spanner volledig opnieuw instellen volgens bovenstaande routine. De spanner zet zich dan namelijk uit. Wanneer je de m6 bouten weer aandraait, kun je de nokkenasketting overspannen. Deze techniek wordt wel eens gebruikt om de spanner 1 tandje verder te dwingen, maar zou bij werkende spanner niet nodig moeten zijn. Bij defecte spanner: vervangen

.

Veel succes.

Demonteren en monteren spanner
Top dead center
Pakking bestellen
 
Jij vertrouwt die spanner nog ? bij mij ging er een nieuwe in
Spanner was 7.000 km oud en werkte bij handmatige test prima. Alles nog brandschoon achter het deksel. Achteraf weet je altijd wat preventief vervangen had moeten worden. Voor een fiets van 23 jaar in gebruikte conditie probeer ik niet te veel te vervangen wat niet stuk is.
 
Hi Allen,
Ik heb in november een val gehad waarbij helaas mn kappen en wat andere zooi beschadigd is geraakt.

Nu ben ik bezig met kappen repareren maar is de demper ook gescheurd en eigenlijk ook beetje doorgeroest.

Weet iemand waar ik een "nieuwe" of 2 hands voorbochten / header kan vinden of heeft er iemand toevallig nog wat liggen wat te koop kan.

~Foto's van de schade 🥲
Perfect Dreambikes in Assen heeft er nog wat liggen
 
Vraagje: Weet iemand waar je goede stickers kunt kopen? De stickers "ZXR" op mijn tank (zxr750) zijn verkleurd en wil dus nieuwe . Alvast bedankt.:)
 
Om even op het sticker topic te blijven. De stickers op mijn ZXR400L7 zijn ook verbleekt en beschadigd. Heb nog 1 origineel op eBay kunnen bemachtigen:

WhatsApp Image 2023-04-06 at 12.37.07.jpeg


Heb als proef een andere sticker voor de topkuip laten namaken in Polen (Motor Stickers). Bedrijf heeft NL roots, dus dat praat en mailt wel zo makkelijk.
Dit is het origineel met kleurverloop van zalm roze naar hard roze (foto van CMS):
patternupp-cowlingl_medium560611208-01_ee15.jpg

Binnen 3 weken had ik de kopieën, netjes verpakt in huis. Heb voorzichtig onder de beschermlaag gekeken en erg tevreden met kleur en kleurverloop:

WhatsApp Image 2023-04-06 at 12.28.52.jpeg


Ze hebben een ZXR750 paars roze in het assortiment, maar dit is een andere uitvoering: Kawasaki ZXR 750 1994
Alles is wel los te bestellen en ook in andere kleurcombinaties.

Er zijn meerdere aanbieders, zoals deze uit Bulgarije (subtiel verschil in de URL): Kawasaki ZXR 750-L Ninja 1993 full decals set - black/pink version - Moto-Sticker.com , maar ik zie in de voorbeelden geen kleurverloop dus die vallen (voor mij) bij voorbaat af.
 

Bijlagen

  • patternupp-cowlingl_medium560611208-01_ee15.jpg
    patternupp-cowlingl_medium560611208-01_ee15.jpg
    13,1 KB · Weergaven: 9
  • WhatsApp Image 2023-04-06 at 12.28.52.jpeg
    WhatsApp Image 2023-04-06 at 12.28.52.jpeg
    116 KB · Weergaven: 9
  • WhatsApp Image 2023-04-06 at 12.37.07.jpeg
    WhatsApp Image 2023-04-06 at 12.37.07.jpeg
    87,7 KB · Weergaven: 15
Interessante info. Dank je. Dus de ZXR op de tank van een 400 is zwart (met pink rand) en van de 750 is de kleur roze/paars (roze boven met overgang naar paars naar onderen? Ik kwam wel, op het oog, goed lijkende stickers tegen op de website www.mxg.one Een Russisch bedrijf..
 
Terug
Bovenaan Onderaan