Kawasaki ZZ-R 250, voors en tegens

De ZZR 250 ('93) was mijn eerste motor en ik heb er heel veel plezier van gehad. Aantal keren mee op vakantie geweest (Zuid Frankrijk enz) en dat beviel goed. Het is en blijft geen 600 cc of meer, maar toch kun je er heel goed mee opschieten, hij maakt gewoon wat meer toeren....

Enige nadeel voor mij was het vermogen dus, daar wen je TE snel aan. Alleen had ik me maar te houden aan het lichte rijbewijs gebeuren.....
Heb hem nog in de prak gereden ook, dat was echt janken. Winter, regen, nat, auto door rood, toch nog midden op de weg slippend tot stilstand komen omdat een fietser die naast mij over het fietspad reed door groen overstak en ik daardoor niet meer kon uitwijken en die lelijke stationcar vol van de zijkant pakte.......

Tja, doe je verder niets aan.....
 
Ik rij nu al bijna 2 jaar op een zzr-250,
Hij rijd goed maar ik haal niet de 350km met
een tank eerder 200 (ongeveer 1 op 15), maar dat
lig meer aan mijn rijstijl }) ,ik ben zelf 1,93
met duimstok en zonder schoenen gemeten en ik heb er
geen last van dat de motor te klein zou zijn alleen
zie in de de spiegels mijn schouders en niet de weg.
De top weet ik nog niet nog nooit vol gereden
al wel 160km/uur met z'n twee.En een bocht bij B.O.Z.
met 150km/uur samen met 2x gsx-r1000-tjes en een R1 maar
na de bocht gaven ze gas.Dat olie verbruik is bij mij ook
best heftig heb nu al 4 keer bijgevuld, totaal iets van 6
liter en dat is bijna met mijn 6500 km 1 op 1000.(gaat wel dus)
Ik heb alleen 2 minpuntjes dat is 1 de remmen die vind ik te
zwak al een paar keer in een situatie gezeten van shit remmen!!!
en dat lukte dan ook altijd maar net,gelukkig.
Maar het andere minpunt vind ik die bok als ik een rotonde neem
en ik gooi echt met de motor dan raak ik de bok,ik zou hem eraf
willen halen maar dan past hij niet meer in de garage bij de auto.
Knietje aan de grond lukt en ik heb ook geen schaamranden meer,
maar wheely's das moeilijk een keer gedaan maar niet echt vrijwillig.

Dus ik heb nu ff mijn bijna 2 jaar ervaring samengevat.
MZZL'Z Spank
 
Ach ja, waar een kleine motor al niet groot in kan zijn.
Een vriend van me die 1.95 is past op mijn ZZ-R 250, hij komt met zijn knieen net niet tegen de kuip.

Iemand hier vroeg of ie de uitlaat kon vervangen door een uitlaat met een volwassener geluid. Waarom zou je dat willen? Deze Kawa heeft al een mooi geluid, wat klinkt er nu mooier dan een lichte motor op hoge touren?
Het geluid doet me denken aan mijn vroegere Yamaha RD 250 2-takt, die had zo'n prachtig hoog huilend geluid. Ik ben allang blij dat mijn baby Kawa dit huilende geluid kan produceren.

Ik kies bewust voor een lichte motor, ik rijd nu 23 jaar motor en mag dus op alles rijden. Ik heb dan ook op van alles gereden.
Ik hoef niet zo nodig de macha te zijn op een zware motor, ik koop een motor omdat ie aantrekkelijk is geprijst met een acceptabel brandstofgebruik.
Mijn auto is een nieuwe Daihatsu Cuore om dezelfde redenen: goedkoop in aanschaf en zuinig in het gebruik.
Waar ik ook moet zijn, ik kom er. Misschien niet zo snel maar dat is voor mij niet belangrijk.
 
Leuk dat er een forumpje over de zzr 250 is...

er is inderdaad weinig te vinden over deze motor op internet

Ik heb sinds een paar weken me papiertje, ben 18 dus 25 kW rider...

ben nog aant werken en sparen dus ben nog niet direct aan een aankoop toe maar ben wel geinteresseerd in de zzr 250...

heb al veel positieve dingen erover gelezen!

ik heb deze motor alleen nog maar te koop gezien bij particulieren, verkopen ze ze wel bij dealers? er zijn niet zo veel van in omloop zeker?

mag je met je lichte rijbewijs er eigenlijk wel op rijden? vermogen<25 kw?

lees graag verder de ervaringen van mensen over de zzr 250! vind het erg nuttig om elkaars ervaringen te lezen en zal ook zeker mijn mening posten als ik er op rijd strax! ;-) :]

ga zo door met dit forum!
8-)
 
Heb nu ongeveer 700 km gereden op mijn zzr 250, en dit zijn mijn ervaringen:

- zitpositie: Best goed, ben iets van 1.85 m lang en pas er goed op.
- verbruik: met 1 tank zonder reserve doe ik ongeveer 200 km, = 1 op 15.
- start: Grootste minpunt!!! De choke is moeilijk doseerbaar, of hij loeit
op 5000 toeren, of hij slaat af :(
- acceleratie: Ben er door een auto nog nooit uitgetrokken, dus okee 8-) Voor
250 cc viertak trek hij echt wel snel op!!! :}
- remmen: mhhh, hadden iets meer kracht mogen hebben wat mij betreft.
- funfactor: Op dit moment voor mij toch zeker een 9! HIj rijd lekker, en
stuurt echt heel makkelijk! Heb van andere met deze motor gehoord
dat het vermogen snel went, dus misschien zakt het cijfer nog
naar een 8 ofzo ;) Zit nog 1 jaar en 11 maanden vast aan het 25kw
gebeuren, maar weet zeker dat ik me wel weet te vermaken met deze
motor!!!! :]
 
Vermogen vind ik inderdaad het grootste minpunt. Met zijn 26,5 kW is het helaas niet echt een krachtige motor. Ik ben nu wel aan het vermogen gewent (5000 km mee gereden). De acceleratie is inderdaad zeer goed te noemen voor een 250 cctje. Het sturen gaat vanzelf. Hij stuurt heel licht en ook erg direct. Alleen de draaicirkel is erg groot heb ik ervaren. Op sommige plaatsen waar je even kort moet draaien gaat dat vaak niet. Verder is het een hele leuke motor waar je alles goed op kan leren.

Nog 1 jaar en 5 maanden te gaan met deze motor voordat ik op een zware mag rijden.
 
Grappig om te lezen hoeveel haast de beginners hebben om van die lichte motoren af te komen terwijl ik er juist op ben gestapt.
De ZZ-R 250 bevalt me nog steeds erg goed en ze mag wat mij betreft nog wel een tijdje bij me blijven. :]

Die choke is inderdaad een rotding en de achterrem is ook niet om over naar huis te schrijven maar voor de rest is het een prima motor.
Ik ben er erg blij mee. :)
 
Grappig om te lezen hoeveel haast de beginners hebben om van die lichte motoren af te komen terwijl ik er juist op ben gestapt.
De ZZ-R 250 bevalt me nog steeds erg goed en ze mag wat mij betreft nog wel een tijdje bij me blijven. :]

Die choke is inderdaad een rotding en de achterrem is ook niet om over naar huis te schrijven maar voor de rest is het een prima motor.
Ik ben er erg blij mee. :)

Ik heb ook maar twee standen met me choke "aan" of "uit" :X (kawa ZX-6R) Als je in de stad rijdt heb je met 25 Kw echt wel genoeg :9 Oja, stoplicht sprintje heb ik nog nooit verloren van een auto. Vanaf een rontonde wegknallen heb ik al vele malen het onderspit moeten delven...
 
Zou Kawasaki nou echt geen betere chokes kunnen monteren?
Ik maak alle buren wakker als ik de motor start, ik woon in een flat en ik vind dit niet prettig.

Auto's eruit sprinten is geen probleem, dat red ik gemakkelijk. 8-)
 
Zou Kawasaki nou echt geen betere chokes kunnen monteren?
Ik maak alle buren wakker als ik de motor start, ik woon in een flat en ik vind dit niet prettig.

Auto's eruit sprinten is geen probleem, dat red ik gemakkelijk. 8-)

Die shoke is inderdaad echt irritant, hij loopt gewoon veel te hoog dan, doe je de shoke wat lager, slaat ie uit........ Maarja, als dat alles is.... :]
 
Je hebt gelijk ZyB, elke motor mankeert wel wat en dit is een kleinigheid.
Maar toch snap ik niet waarom Kawa's dit euvel wel hebben en veel andere Jappen niet.
Zo moeilijk kan het toch niet zijn om er een goed doseerbare choke op te monteren? :?

Een andere vraag, vind jij dat die kuip je uit de wind houdt?
Het is mijn eerste motor met een volle kuip en ik merk weinig verschil met de naked bikes die ik had of met de halve kuip die ik had op de FJ600.
 
De kuip gaat nog wel, wat ik echt irritant vind is het ruitje!
Ik ben 1.86 lang, en het lijkt idd of ik op een naked zit.
Moet mezelf echt compleet opvouwen om een beetje uit de wind te komen met mijn hoofd.
Voor een klein stukje gaat dat nog wel, maar langere stukken is echt vervelend.

Heb al een beetje rondgekeken of er vervangingsruitjes te krijgen zijn.
Maar het lijkt wel of deze motor niet bestaat bij fabrikanten van vervangings-
onderdelen.
Geen hoger ruitje te vinden '( , geen andere uitlaten '( , helemaal niks! :(

Naja, toch een hele fijne motor! :]
 
Een andere vraag, vind jij dat die kuip je uit de wind houdt?
Het is mijn eerste motor met een volle kuip en ik merk weinig verschil met de naked bikes die ik had of met de halve kuip die ik had op de FJ600.

Ik kan je niet veel vertellen over mijn ervaringen hiermee, ik heb namelijk geen vergelijkingsmateriaal naast mijn lesmotor. Ik vind de mijne fijn rijden, en voel inderdaad de wind, maar ervaar het niet als storend, misschien omdat ik gewoon niet beter weet... Het is natuurlijk wel een relatief kleine motor, en ook is deze vrij smal ondanks de volle kuip. Ik blijf het een fijn motortje vinden *D Ik vind het nogsteeds geen straf om erop te rijden 8-)
 
Die shoke is inderdaad echt irritant, hij loopt gewoon veel te hoog dan, doe je de shoke wat lager, slaat ie uit........ Maarja, als dat alles is.... :]
Das idd een probleem als je de choke niet echt beheerst. Met de zzr250 van mij kon ik dat perfect regelen. Halve mm per halve mm de choke terug brengen en het toerental daalde heel mooi tot een beschaafde 2000 toeren. Nog steeds 500 te hoog, maar het was te doen. Heb nu inmiddels wel een andere motor en dat bevalt me veel beter. Het rijgedrag is veel minder nerveus. Ligt stabieler op de weg en een bocht die ik met de zzr met 140 pakte, pak in nu met gemak met 160. Of het nu aan mijn motor lag of gewoon het frame van een zzr250 in het algemeen durf ik niet te zeggen.
 
Grappig om te lezen hoeveel haast de beginners hebben om van die lichte motoren af te komen terwijl ik er juist op ben gestapt.
De ZZ-R 250 bevalt me nog steeds erg goed en ze mag wat mij betreft nog wel een tijdje bij me blijven. :]

Ah... ik ben dus niet de enige - sta op het punt een 2dehands ZZR-250 over te nemen voor het woon/werk verkeer. Da's dus 500 cc minder dan de huidige ZR-7S (die overigens gewoon blijft). Ik ben eveneens nauwelijks geïnteresseerd in PK's - soms gaat er niks boven een dagje raggen met een TW-125 van Yamaha :)
 
Ik sta op het punt een zz-r 250 te kopen. Als ik uitga van de besprekingen, het zalige geluidje van deze 250 en de look is dit toch de ideale 25kw moto. Nu heb ik wel men bedenkingen. De vraagprijs is €2260 maar valt af te dingen naar €2000. De staat van deze moto:
-km 21.000
-bouwjaar '95
-versleten achterband
-lichte valschade, bevestigingspunten voorkuip afgebroken
-na een testrit: bij heftig doorremmen hevige trillingen aan de voorpartij.
Waaraan dit laatste ligt betwijfel ik nog. Heeft de val de remschijf scheef getrokken of ligt het aan de voorvering? Er was nogthans geen merkbare speling en er is geen sprake van vloeistofverlies op de voorvork. Of zie ik iets over het hoofd?
 
Ik heb eergisteren mijn tweede GSX400X Impulse gekocht! Heb ander half jaar geleden er een verkocht vanwege omstandigheden. Gelukkig het is weer als vanouds, na een aantal weken op een XV750 rond te hebben gereden. Wat stuurt zo'n ding en wat een acceleratie (60pk uit 398cc en 155kg) Zo'n Space Shuttle koop je tegenwoordig al onder de 1000 euro met maar 24500km op de teller! Hij is origineel op de middenbok!!! en de GSF600 rempomp na (wat een verbetering t.o.v. de originele). Ik heb een plaatje van mijn Impulse bijgevoegd.

Groetjes René.
 
Terug
Bovenaan Onderaan