Luchtfilter gecontroleerd? Nagekeken op lekkende carbrubbers? Gasnaalden/buizen niet versleten? Vlotterhoogte in orde? Geen lekkende benzinekraan (olie controleren...)?
Heb je standaard dempers er op zitten of aftermarket dempers? De ZZR is nogal gevoelig voor de juiste air/fuel combinatie.
Echter het ruiken naar benzine doet mij toch eerder denken aan een lek ergens. De tank van het E model heeft een las naad precies boven de bout die onder je zadel zit. Als hij daar ligt begint te lekken is het mogelijk dat het dusdanig langzaam lekt dat je geen benzine op de grond vind (is dan al verdampt) maar je wel dit hoge verbruik constateert. Dit verbruik is inderdaad veel te hoog, zelfs constant vol gas zou je een lager verbruik moeten hebben.
Kijk eens of 1 of meer vlotterniveaus niet te hoog staat.
Als het goed is heb je onderaan de vlotterbakken een schroefje en een aftappunt zitten. Sluit per carburateur op dat aftappunt een plastic slangetje aan en houd dat slangetje omhoog langs bijvoorbeeld de linker vlotterbak. Draai nu het bijbehorende aftapschroefje open. Je kan dan het benzineniveau controleren in dat slangetje. Vergelijk de waarden van alle 4 de carburateurs met elkaar. Vaak zal in het WPH vaak de goede hoogte terug vinden.
Er zit een aftermarket systeem op van Laser. Echter haalde ik hiermee in het verleden toch makkelijk 1:16 bij een pittige rijstijl. Die lasnaad zal ik eens gaan bekijken. (Ohh wat ben ik het zat om dat ding WEER uitelkaar te trekken)
Kan ik me voorstellen je moet een hoop verwijderen om iets te kunnen zien/doen. Echter voor deze las naad is het voldoende om alleen je zadel er af te halen. Je zal dan na een rit waarbij de motor flink warm gewoon even naar kijken.
Als de motor koud is en rijd gebeurd er vervolgens niets. Teminste dat was bij mijn tank toen die lek was, alleen bij een warm blok en bij stilstand kwamen er druppeltjes langs de lasnaad, en zelfs toen niet altijd. Heeft me even gekost om het te ontdekken, nooit gesnapt dat hij soms wel en soms niet lekte.
Wat is trouwens de staat van je benzine filter?
Dat scheelt dat de tank er niet af moet. Benzinefilter heb ik eerlijk gezegd niet gecheckt.
Waar zit dat ding?
Benzine filter zit direct onder je tank. Als het goed is zit je brandstofkraan verbonden met een brandstofleiding met een soort ijzerveertje langs de leiding. Als je deze helemaal volgt kom je uit bij je brandstoffilter en direct daarna de pomp.
[afbeelding]
Gezien hij sterk naar brandstof ruikt moet hij ergens lekken. Ik zou de carbs en dan de vlotterkamer verdenken maarja ze zijn net ultrasoon gereinigd. Probeer te kijken of de geur ergens vandaan komt, want hij moet ergens lekken/benzine er uit smijten want dit gebruik is niet normaal.
Tja in theorie heeft een motor met niet goed gestelde kleppen een hoger benzine verbruik maar als je dit gebruik er door wil realiseren en deze geur dan moeten ze wel heel erg verkeerd staan. Ruikt de olie ook naar benzine c.q. verhoogd het nivo zich?