Ketting of beugelslot voor onderweg en aanbevelingen?

ZedaWick

Rookie
26 sep 2023
11
2
Ik vroeg me af wat jullie denken welk soort slot beter is om onderweg te gebruiken. Ik hoor mensen zeggen dat ze geen kettingslot op hun rug willen dragen, wat ik natuurlijk begrijp. Een ketting is echter flexibel in gebruik om ergens aan vast te zetten, zoals aan een paal of iets anders. Aan de andere kant heb je een beugelslot dat juist helemaal niet flexibel is, maar vaak wel wat lichter.

Ik heb ook een remschijfslot, maar soms is er ook de mogelijkheid om de motor aan een vast object te bevestigen.

Wat hebben jullie gekozen, waarom hebben jullie daarvoor gekozen, en wat zijn volgens jullie de nadelen?
 
Roadlock mits het op je remklauw past

Alleen een losse pin die je in je zak steekt en het slot zit altijd op je motor.
 
Roadlock mits het op je remklauw past

Alleen een losse pin die je in je zak steekt en het slot zit altijd op je motor.
Dat werkt, afhankelijk van je verzekeringsmaatschappij tot de waarde van een €8000,-

daarboven heb je twee ART sloten nodig, en sommige idd ook nog eens vast aan een muuranker.
 
Dat werkt, afhankelijk van je verzekeringsmaatschappij tot de waarde van een €8000,-

daarboven heb je twee ART sloten nodig, en sommige idd ook nog eens vast aan een muuranker.
Dan op zoek naar een maatschappij die genoegen neemt met 1 art4 slot. Heb mijn nieuwe Street Triple ook gewoon kunnen verzekeren tegen diefstal met slechts 1 art4 slot. Hoeft nergens aan vast. Schijfremslotje is voldoende 👍🏻

Dus om de vraag van de Topicstarter te beantwoorden: ik heb een schijfremslot dat 4* ART gekeurd is. Dat is wat mijn verzekering verlangt, dus dat is waar hij buiten de deur mee op slot staat.
 
Dan op zoek naar een maatschappij die genoegen neemt met 1 art4 slot. Heb mijn nieuwe Street Triple ook gewoon kunnen verzekeren tegen diefstal met slechts 1 art4 slot. Hoeft nergens aan vast. Schijfremslotje is voldoende 👍🏻

Dus om de vraag van de Topicstarter te beantwoorden: ik heb een schijfremslot dat 4* ART gekeurd is. Dat is wat mijn verzekering verlangt, dus dat is waar hij buiten de deur mee op slot staat.
Maar dat is andere koek, wie wil er nu een street triple?
 
Ook ik vind een ketting zodanig zwaar dat ik er geen plek voor heb. Als ik langs m'n vriendin ga, dan heb ik daar een slot liggen. Ja, hij is verzekerd. Maar puur uit haat, maak ik het liever dieven moeilijker.

Wat ik mooi zou vinden, is een beugelslot dat je op je frame kunt monteren. Voor fietsen heb je dat ook. Maar er zijn, naar mijn weten, geen grotere modellen die passen om een motor wiel.

Wat me trouwens ook op valt, is dat Abus met z'n beugelsloten stopt bij ART 3. Er zijn wel goedkopere ART 4 sloten, maar persoonlijk lijken mij die te goedkoop.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik onderweg alleen een remschijfslot. Als iemand er met m'n motor vandoor wil, gaat hij met 100DB loeien, dus dat schrikt wel af.
Voor thuis heb ik wel een kettingslot, maar die vind ik ook te zwaar en lomp om mee te nemen.

Nou moet ik wel zeggen dat mijn motor tot dusver (heb hem pas een paar maanden) alleen thuis en op werk geparkeerd wordt. En werk is aan het einde van een lange doodlopende weg op een industrieterrein met 24 uur per dag camerabewaking en mensen die buiten staan te roken (en er dus zicht op hebben).
Kan me voorstellen dat als je motor ergens urenlang zonder enig toezicht staat, je hem wel ergens aan vastgemaakt wil hebben.
 
Ik gebruik onderweg alleen een remschijfslot. Als iemand er met m'n motor vandoor wil, gaat hij met 100DB loeien, dus dat schrikt wel af.

Jij denkt dat er iemand komt kijken als er een alarm afgaat.

En al kijken ze wel, en staat er een busje naast je motor, wordt er dan ook gehandeld.
Zelf ergens op af stappen doe je tegenwoordig niet snel meer, aangezien 15 jarige tegenwoordig al met messen op zak rondlopen.
 
Dat werkt, afhankelijk van je verzekeringsmaatschappij tot de waarde van een €8000,-

daarboven heb je twee ART sloten nodig, en sommige idd ook nog eens vast aan een muuranker.
Je kan ook overdrijven.
In mijn polis staat niets over een slot.
En ik ga echt geen muuranker meenemen.
 
Jij denkt dat er iemand komt kijken als er een alarm afgaat.

En al kijken ze wel, en staat er een busje naast je motor, wordt er dan ook gehandeld.
Zelf ergens op af stappen doe je tegenwoordig niet snel meer, aangezien 15 jarige tegenwoordig al met messen op zak rondlopen.
Ik dacht al, waar blijft het busje

Briefje op de tank en sleutel in het contact "neem maar mee, kwijt ben ik m toch"
 
Je kan ook overdrijven.
In mijn polis staat niets over een slot.
En ik ga echt geen muuranker meenemen.
muuranker je niet mee, zit ergens aan vast, zie mijn eerdere post met voorbeelden.

ik weet niet wat de waarde is van je motor en wat voor verzekering je hebt. Maar als jij een motor hebt van waarde, die beperkt of volledig casco is verzekerd, kan ik mij niet voorstellen dat er in de voorwaarden niet gerept wordt over sloten. Bij alleen WA is dat natuurlijk niet zo.
 
Jij denkt dat er iemand komt kijken als er een alarm afgaat.

En al kijken ze wel, en staat er een busje naast je motor, wordt er dan ook gehandeld.
Zelf ergens op af stappen doe je tegenwoordig niet snel meer, aangezien 15 jarige tegenwoordig al met messen op zak rondlopen.
Die van mij staat dus alleen op werk met enkel een remschijfslot. Met verlichting, beveiligingscamera en regelmatig rokende medewerkers erbij die mij altijd kunnen bereiken. Dus ja; als hier een auto- of motoralarm afgaat wordt er polshoogte genomen. Hoort in mijn geval ook bij mijn werk.
Zoals ik al schreef; ik kan me voorstellen dat je een andere keuze maakt als de motor ergens zonder toezicht staat. Of ergens waar je idd je leven niet zeker bent als je iemand aanspreekt.
 
Een motor aan een vast object te bevestigen? Wat is het nut daarvan? Als je motor gejat wordt, dan krijg je je geld terug van de verzekeringsmaatschappij en koop je een nieuwe? Ik krijg 3 jaar lang het aankoopbedrag terug mits ik twee sleutels van een ART4 slot bij me heb. Wanneer mijn motor net niet 3 jaar oud is met naar schatting 40,000 km op de teller, zal ik bidden dat hij gejat wordt, krijg ik een nieuwe motor cadeau. En als je motor zo ontzettend uniek is, dan heb je een bewaakte stalling nodig.
 
Een motor aan een vast object te bevestigen? Wat is het nut daarvan? Als je motor gejat wordt, dan krijg je je geld terug van de verzekeringsmaatschappij en koop je een nieuwe? Ik krijg 3 jaar lang het aankoopbedrag terug mits ik twee sleutels van een ART4 slot bij me heb. Wanneer mijn motor net niet 3 jaar oud is met naar schatting 40,000 km op de teller, zal ik bidden dat hij gejat wordt, krijg ik een nieuwe motor cadeau. En als je motor zo ontzettend uniek is, dan heb je een bewaakte stalling nodig.
Het blijft kut als je naar huis wilt en je motor is weg. Kun je nog zo goed verzekerd zijn. Dus ik kan me voorstellen dat iemand de kans op diefstal wil verkleinen.
 
Het blijft kut als je naar huis wilt en je motor is weg. Kun je nog zo goed verzekerd zijn. Dus ik kan me voorstellen dat iemand de kans op diefstal wil verkleinen.
Dat dus. Bovendien, wat is je voorbeeld van 40.000 km als je vanaf nieuw hebt ingereden? Behalve een 1-cilinder maken motoren ook gewoon 300.000 km als het moet met goed onderhoud. Je ziet die km standen echter niet omdat we te weinig rijden. Zelf ingereden, aanvullende opties, naar zin gemaakt, ik ben dan niet blij met diefstal, ook niet met volledig casco verzekerd.

Sommige maatschappijen verlangen dat je aan een muuranker of vast object vast zit, dat is het nut. niet met een motor van 4000,-. Wel bij €24.000-
 
Maakt allemaal gen snars uit.
Stuurslot, ART4 schijfrem slot en Art4 ketting slot.
Motor rondom in beeld van camera's.

Dan in de ochtend weg willen gaan, en alleen maar doorgeslepen sloten vinden.
Been there...
Politie zegt dan ook nog heel droog "gebrek aan bewijs, en wij doen er verder niets meer mee".
Prima joh, mijn verzekering zegt alleen 1x Art4 slot met stuurslot.
Top!!

MIjn mening, dat hele boevengilde, oppakken (indien mogelijk) en afschieten.
Maar ja, dat schijnt weer niet te mogen ivm privacy gel#l..



Dus het is meer voor je eigen gevoel om er extra sloten aan te hangen.
1 of 2 sloten, de tijd is het niet..
 
Voor de TS is het mogelijk een probleem om een zware ketting mee te nemen.
Als je de motor regelmatig op dezelfde plek parkeert zoals bijv. op t werk (of school), dan kun je ook eenmalig een ketting meenemen, je motor eraan vastleggen, en bij het terug naar huis gaan laten liggen (wel op slot door het vaste object natuurlijk😉).
Dan hoef je op de terugreis en de volgende keer die ketting niet mee te nemen.

Bij de plaatselijke bushalte en achterkant winkels, zie ik ook volop fiets/brommer kettingen vast hangen aan de vaste “nietjes” ter plaatse voor de lokale forenzen, en vroeger op mijn werk ook wel eens zo gedaan.
 
Het blijft kut als je naar huis wilt en je motor is weg. Kun je nog zo goed verzekerd zijn. Dus ik kan me voorstellen dat iemand de kans op diefstal wil verkleinen.
Precies.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat degenen die heel nonchalant ('stoer'?) doen over mogelijke diefstal, het zelf nog nooit hebben meegemaakt.

Mijn motor is eind 2019 gestolen. Dat was in principe het perfecte plaatje: 2,5 jaar oud, goed verzekerd (ik kreeg nagenoeg de nieuwwaarde terug) en ik had er al 35.000 km op gereden. Kon zo weer een nieuwe, betere kopen. Top.

Zou je denken.

Wat de verzekering echter níet vergoedt, is de deuk die je vertrouwen in anderen heeft opgelopen. Ik zet sindsdien mijn motor(en) nergens meer uit het zicht neer, in de garagebox staan ze op alarm, schijfrem- of beugelslot én een muuranker. Elke keer. Ik pak de motor minder snel om even naar de stad te gaan.

Geld is allemaal relatief en vervangbaar, vertrouwen niet. Dat komt te voet en gaat helaas te paard.
 
Wat de verzekering echter níet vergoedt, is de deuk die je vertrouwen in anderen heeft opgelopen. [...] Ik pak de motor minder snel om even naar de stad te gaan.
Het helpt om zich niet zo aan dingen te hechten. Een voorwerp minder gebruiken omdat hij mogelijk beschadigd en/of gestolen kan raken is in feite verspilling van het geld. Dan betaal je eigenlijk voor een motor die altijd in de schuur staat, terwijl het een vervoermiddel is. Dan bepalen dus de denkbeeldige buitenstaanders je gedrag en neem je afstand van je vrijheid. Het is niet goed voor je en het is juist de reden waarom verzekeraars bestaan: vol van je eigendommen te kunnen genieten zonder nare gedachten. Mijn vertrouwen in anderen zou wellicht een deuk oplopen als een vriend van me mijn motor zou stelen, dat wel, ja. Maar niet een vreemde iemand. Dat er slechte mensen in elke maatschappij zijn wist ik al lang.
 
Terug
Bovenaan Onderaan