Ketting stellen, hoe vaak is normaal?

40 kW powerrr

MF veteraan
21 sep 2010
1.612
376
De ketting van mijn Honda NC 750 X DCT uit 2017 is gesteld bij levering door Motoport (jan 2020, 7300 km).
Mijn vertrouwde dealer heeft de motor geregistreerd en beter afgesteld (ook de ketting) bij ca 8000 km.
Gisteren (9800 km) kwam ik er zelf achter dat hij alweer teveel speling heeft: ruim 5 cm ipv de ideale 3 a 4 (aldus de handleiding).
Ik heb hem zelf bijgesteld, maar als ik naar het stelbereik kijk, kan ik hem nog maar 1x stellen voordat hij aan zijn max zit.

Is deze snelle slijtage normaal? Eigenlijk haalt hij niet eens het onderhoudsinterval (12.000 km).
Uiteraard ga ik deze vraag binnenkort aan mijn dealer stellen, maar ik ben benieuwd naar jullie meningen.

P.s. Elke 1000 km wordt hij gesmeerd en elke 2000 tevens gereinigd, afgespoeld en gedroogd voor smering.
Ik gebruik daarvoor S100 kettingreiniger en een oude tandenborstel en doek en S100 witte kettingspray.
Het is waarschijnlijk de eerste ketting die erop zit.
Ik heb een soepele rijstijl, rijd altijd netjes warm en gebruik hem niet voor korte ritjes.
 
Laatst bewerkt:
Hmmm,normaal gesproken zijn oem kettingen gewoon van goede kwaliteit die lang mee gaan,fabrikanten monteren
echt niet de goedkoopste bagger die ze kunnen vinden,ik denk dat je nog erg gaat schrikken als je ziet wat die kosten.
Ik heb veel meer bagger gezien bij after-market sets.De hierboven genoemde NC750 heeft een RK ketting als standaard ,dat
merk levert normaal gesproken heel goede kwaliteit,misschien een slechte serie er tussen dat zou kunnen,het is ook maar
een 520 ketting,dus misschien te onder bemeten voor een 750,ketting kost overigens 163,- euro,dus echt goedkoop is hij niet.

Ik snap je punt, maar zodra boekhouders de overhand op techneuten krijgen dan kun je wel eens een mispeer krijgen. En wat voor eisen honda heeft gesteld aan de ingekochte kettingen zal voor ons denk ik nooit duidelijk worden.
 
Ik snap je punt, maar zodra boekhouders de overhand op techneuten krijgen dan kun je wel eens een mispeer krijgen. En wat voor eisen honda heeft gesteld aan de ingekochte kettingen zal voor ons denk ik nooit duidelijk worden.
Ik heb jaren bij een dealer gewerkt,miskleunen komen gewoon voor,ik heb vele terugroep acties meegemaakt waarbij
onderdelen achteraf niet goed bleken te zijn,komt bij alle merken voor,dus ook fabrikanten zijn niet gevrijwaard van
missers wat dat betreft,maar ook missers wat achteraf constructiefouten bleken te zijn waarbij een onderdeel niet goed
op zijn taak berekent was of zelfs een frame of wiel dat scheuren in het materiaal kon gaan vertonen bij zware belasting.
Voorbeelden,het frame van de Honda GL1800,het frame van de 2005/6 Suzuki GSX-R1000,het voorwiel van het
eerste model Kawasaki ZX10R enzzzzz.
 
Ik heb jaren bij een dealer gewerkt,miskleunen komen gewoon voor,ik heb vele terugroep acties meegemaakt waarbij
onderdelen achteraf niet goed bleken te zijn,komt bij alle merken voor,dus ook fabrikanten zijn niet gevrijwaard van
missers wat dat betreft,maar ook missers wat achteraf constructiefouten bleken te zijn waarbij een onderdeel niet goed
op zijn taak berekent was of zelfs een frame of wiel dat scheuren in het materiaal kon gaan vertonen bij zware belasting.
Voorbeelden,het frame van de Honda GL1800,het frame van de 2005/6 Suzuki GSX-R1000,het voorwiel van het
eerste model Kawasaki ZX10R enzzzzz.

Hou eens op, ik durf zondag niet meer te gaan rijden, stel dat mijn blade doormidden breekt :+
 
Hmmm,normaal gesproken zijn oem kettingen gewoon van goede kwaliteit die lang mee gaan,fabrikanten monteren
echt niet de goedkoopste bagger die ze kunnen vinden,ik denk dat je nog erg gaat schrikken als je ziet wat die kosten.
Ik heb veel meer bagger gezien bij after-market sets.De hierboven genoemde NC750 heeft een RK ketting als standaard ,dat
merk levert normaal gesproken heel goede kwaliteit,misschien een slechte serie er tussen dat zou kunnen,het is ook maar
een 520 ketting,dus misschien te onder bemeten voor een 750
,ketting kost overigens 163,- euro,dus echt goedkoop is hij niet.

Met die bewering `het is ook maar een 520 ketting` trek ik al je andere verhalen in twijfel. |(
 
Hmmm,normaal gesproken zijn oem kettingen gewoon van goede kwaliteit die lang mee gaan,fabrikanten monteren
echt niet de goedkoopste bagger die ze kunnen vinden,ik denk dat je nog erg gaat schrikken als je ziet wat die kosten.
Ik heb veel meer bagger gezien bij after-market sets.De hierboven genoemde NC750 heeft een RK ketting als standaard ,dat
merk levert normaal gesproken heel goede kwaliteit,misschien een slechte serie er tussen dat zou kunnen,het is ook maar
een 520 ketting,dus misschien te onder bemeten voor een 750,ketting kost overigens 163,- euro,dus echt goedkoop is hij niet.




:t
 
Terug
Bovenaan Onderaan