Ketting van bandit 600 stellen lukt niet

Evavdh

MF'er
24 okt 2013
39
0
Hoi,

Deze startende Banditrijder (en ook nog eens vrouw) heeft "geprobeerd" de ketting van mijn mooie rooie Bandit 600 strakker te stellen maar stuit op een probleempje..

De rechter en de linkermoer dienen uiteraard evenveel versteld te worden. Nu wil het vervelende feit dat ik links 5 stelstreepjes streepjes heb en rechts 3,5.

Geen probleem zou je zeggen.. draai rechts wat losser.. daar wringt dus de schoen.. De hele stelmoer komt los maar de as beweegt geen mm!

Op de bok gezet.. effe starten en helaas een ratelende ketting. Nu weet ik dat een klein rateltje normaal is maar dit klinkt niet goed. Wanneer ik links strakker zet (naar die 3,5) dan staat de ketting echt veeel te strak.

Wie o wie weet wat ik kan doen?

Thanx Eva
 
Waarschijnlijk zit er vuil en roest tussen.
Helaas enige optie het achterwiel eruit halen en assen, frame en stelblokken schoonmaken.
Beetje dus vet ertussen en weer monteren.

Ideaal is dan een simpel lasertje gebruiken om hem recht te stellen. (kosten laser heb je zo terug, als je dan wel je ketting perfect recht kan zetten!)
 
Vuil en roest lijkt mij niet de reden dat de hele stelmoer eruit gedraaid wordt en de as dus niet verder naar voren kan worden gesteld? Of zeg ik nu heel domme dingen?
 
Ik heb weer even wat tips om uit te proberen.. Alleen de spanner naar voren zetten .. dat lukt dus niet aan de rechterkant.. Maar ik ga het es effe met "botte"kracht proberen en het wiel naar voren proberen te "duwen" Thanks tot zover en ik zal het resultaat melden ☺

btw.. het you-tube filmpje laat zien wat er gebeurt als het goed gaat.. lol
 
Laatst bewerkt:
I know Rambabbel.. Ik ga er morgen nog maar eens een poging aan wagen.. Het vreemde is alleen dat aan de linkerkant de stelmoer de as wél twee kanten op laat bewegen maar rechts dus slechts naar achter en dus te strak.. Maar zoals ik al zei met wat "botte"kracht ga ik mij weer in de strijd werpen..☺ Thanks
 
Ik heb weer even wat tips om uit te proberen.. Alleen de spanner naar voren zetten .. dat lukt dus niet aan de rechterkant.. Maar ik ga het es effe met "botte"kracht proberen en het wiel naar voren proberen te "duwen" Thanks tot zover en ik zal het resultaat melden ☺

btw.. het you-tube filmpje laat zien wat er gebeurt als het goed gaat.. lol
Je moet niet de spanner naar voren duwen, maar de wiel-as. Gebruik hiervoor een plastic hamer (niet beuken, maar tikken).

En de streepjes op jouw achterbrug zijn alleen indicatief, dat kan in werkelijkheid fors schelen met de juiste instelling. Gebruik hiervoor een ketting-uitlijnapparaat zoals: http://www.project-one.us/motorcycle.html maar er zijn meer versies te koop.
 
Laatst bewerkt:
Super Blackbird, Ik begreep al dat je de wiel-as naar voren moest duwen/tikken.
Wel k*t dat die streepjes er dus eigenlijk voor Jan l*l op zitten hè..
Maar goed.. morgen weer een poging wagen.. ☺
 
Of je rijd even bij een motorzaak langs om even een blik te laten werpen, persoonlijk vind ik dat een motorrijder m/v toch minimaal een ketting moet kunnen spannen, maar ook dat heeft valkuilen.
 
Of je rijd even bij een motorzaak langs om even een blik te laten werpen, persoonlijk vind ik dat een motorrijder m/v toch minimaal een ketting moet kunnen spannen, maar ook dat heeft valkuilen.


Eens met beide punten.. Ik wil het zelf kunnen doen maar laat er evengoed achteraf nog even naar kijken bij de motorzaak waar ik de motor heb gekocht..

Better safe then sorry
 
ff een tip, als je het dus lukt om te stellen, bij het vastdraaien moet je je moeren duwend vastzetten als je begrijpt wat ik bedoel.
bij een trekkende beweging verandert je afstelling weer, dus duwend richting het motorblok en niet trekken aan de dopsleutel als je achter de motor staat.
dus linkerkant sleutel naar onder wijzend en vast duwen, rechterkant sleutel naar boven wijzend en vast duwen wanneer je achter de motor staat
 
ff een tip, als je het dus lukt om te stellen, bij het vastdraaien moet je je moeren duwend vastzetten als je begrijpt wat ik bedoel.
bij een trekkende beweging verandert je afstelling weer, dus duwend richting het motorblok en niet trekken aan de dopsleutel als je achter de motor staat.
dus linkerkant sleutel naar onder wijzend en vast duwen, rechterkant sleutel naar boven wijzend en vast duwen wanneer je achter de motor staat
:?
 
ff een tip, als je het dus lukt om te stellen, bij het vastdraaien moet je je moeren duwend vastzetten als je begrijpt wat ik bedoel.
bij een trekkende beweging verandert je afstelling weer, dus duwend richting het motorblok en niet trekken aan de dopsleutel als je achter de motor staat.
dus linkerkant sleutel naar onder wijzend en vast duwen, rechterkant sleutel naar boven wijzend en vast duwen wanneer je achter de motor staat


Ik begrijp wat je bedoelt.. mocht ik het redden..lol
 
Zwaag, dan zit Niwa op net 10 minuten rijden.
Die willen vast wel even uit leggen wat je verkeerd doet en laten zien hoe het wel moet.
Dan kan je het de volgende keer wel zelf.

Het is een kleine moeite, je moet alleen even weten hoe te handelen ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan