kettingproblemen

Lady-M

MF veteraan
10 aug 2003
3.145
154
Julianadorp
Op 15 juni gaat mijn VFR 750 F naar de garage voor een nieuwe ketting en tandwielen. Vorige week heeft de monteur de ketting nog een beetje strakker gezet, maar hij zei dat ik er niet te lang meer mee rond moest rijden. Voordat hij hem strakker zette, hoorde ik een tikkend geluid en daarna niet meer. Vandaag wilde ik nog even een stukje rijden, maar al gauw hoorde ik het tikkende geluid weer, dus al snel rechtsomkeert gemaakt. Daarbij viel me ook op, dat in de lagere snelheden, het leek alsof er een slag in mijn wiel zit ofzo :? Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen. Zou dat door die ketting kunnen komen? Als je aan de ketting voelt, dan hangt hij op sommige plaatsen heel slap en als je het wiel een beetje draait, zit hij ineens weer heel strak. Het lijkt alsof de motor een beetje 'hobbelt' tijdens het rijden, heel vreemd gevoel.
 
Da's inderdaad snel vervangen.
Heb het zelf vorig jaar ook gehad.
De ketting is dan onevenwichtig opgerekt wat een klapperende sensatie geeft.
Doorrijden sloopt de as waar je voortandwiel op zit.
 
waarschijnlijk zit je dan op de maximale slijtagelimiet }) . ik zou inderdaad maar opschieten met die ketting. de laatste keer dat ik dat had, stond ik 50 km verder naar een ouwe ketting op de grond te kijken, en vroeg me af of ik een bekeuring zou krijgen als ik hem zou laten liggen.
over dat schudden, misschien is je band niet goed uitgebalanceert, en zit hij een klein beetje scheef in de brug. dan krijg je leuke effecten in de bochten, vooral de lange bochten
 
waarschijnlijk zit je dan op de maximale slijtagelimiet }) . ik zou inderdaad maar opschieten met die ketting. de laatste keer dat ik dat had, stond ik 50 km verder naar een ouwe ketting op de grond te kijken, en vroeg me af of ik een bekeuring zou krijgen als ik hem zou laten liggen.
over dat schudden, misschien is je band niet goed uitgebalanceert, en zit hij een klein beetje scheef in de brug. dan krijg je leuke effecten in de bochten, vooral de lange bochten

Hmmmm....ik moet nog wel één keer met haar rijden hoor. Zo'n 35 km naar de garage. Nee, in de bochten merk ik niets, het is alleen in de lagere snelheden dat ik 'gehobbel' voel, alsof je motor steeds inhoudt, maar toch ook weer niet :? Het lijkt denk ik toch nog het meest op het gevoel dat je op een trapfiets hebt, wanneer er een slag in je wiel zit, alleen voel ik nu niet echt dat het uit mijn wiel komt. Het is ook niet iets motorisch denk ik, want rijden wil ze wel :]
 
over dat schudden, misschien is je band niet goed uitgebalanceert, en zit hij een klein beetje scheef in de brug. dan krijg je leuke effecten in de bochten, vooral de lange bochten
Dit heeft niks met uitbalanceren te maken.
De ketting is op sommige punten (veel) meer opgerekt dan op andere.
Hij komt dus ook afwisselend slap en strak te staan.
nu maar hopen dat ie op het strakste punt is gesteld anders staat de ketting te strak wat de schade alleen maar versneld.
Als je de motor op de middenbok zet en in een versnelling laat draaien dan zal je zien dat je ketting op en neer begint te dansen, dat veroorzaakt die schokken.
 
Dit heeft niks met uitbalanceren te maken.
De ketting is op sommige punten (veel) meer opgerekt dan op andere.
Hij komt dus ook afwisselend slap en strak te staan.
nu maar hopen dat ie op het strakste punt is gesteld anders staat de ketting te strak wat de schade alleen maar versneld.
Als je de motor op de middenbok zet en in een versnelling laat draaien dan zal je zien dat je ketting op en neer begint te dansen, dat veroorzaakt die schokken.

Kheb geen middenbok ;( Maar je hebt gelijk. Ik snap helemaal wat je bedoelt hoor.
 
Ik heb t zelfde gehad bij mijn cat.
Zat ook een "raar stuk" in de ketting.
Wat resulteerde in een raar gevoel wat je voelde in de voetsteunen. Lijkt of je achterwiel scheef zit of aanloopt dan.
Na t vervangen van ketting en tandwielen was t weg. :)
 
Dit heeft niks met uitbalanceren te maken.
De ketting is op sommige punten (veel) meer opgerekt dan op andere.
Hij komt dus ook afwisselend slap en strak te staan.
nu maar hopen dat ie op het strakste punt is gesteld anders staat de ketting te strak wat de schade alleen maar versneld.
Als je de motor op de middenbok zet en in een versnelling laat draaien dan zal je zien dat je ketting op en neer begint te dansen, dat veroorzaakt die schokken.


tja volgens mij had ik het idd niet goed gelezen. ben af en toe best blind :+
 
dan gaan we eerst maar bellen voor een afspraak

hebben ze ook leenmotoren aangezien de motor ook een vervoersmiddel is voor mij

Dat zou ik eerlijk gezged niet weten. Voor mij is mijn motor ook een vervoersmiddel, maar gelukkig heb ik meerdere vervoersmiddelen én nog een man die meestal wel even achter me aantuft... :)
 
Ik heb net ook mijn ketting vervangen
Er zat bij mij ook een slecht stuk in de ketting
Nou ik heb net een proefritje gemaakt en het is een wereld van verschil
Geen trillingen meer hij rijdt weer heerlijk
 
Ik heb net ook mijn ketting vervangen
Er zat bij mij ook een slecht stuk in de ketting
Nou ik heb net een proefritje gemaakt en het is een wereld van verschil
Geen trillingen meer hij rijdt weer heerlijk

Nog 14 dagen wachten.........gelukkig heb ik een examen waar ik nog hard voor moet studeren, dus geen uitvluchten als het mooi weer is. De 19e VRO1 in Assen met mijn nieuwe kettingsetje, dus ik ben heel benieuwd. Ik moet er in ieder geval al een uur of 2 voor rijden voordat ik in Assen ben :) :]
 
Had kortgeleden het zelfde probleem met mijn Cat, een tikkend geluid, vooral te horen bij ong. 50 km/u in drie. Na controle was het geluid gelijk aan één ketting-omwenteling. Ook zat er een strak en een heel los punt in de ketting. Wat bleek; voortandwiel totaal versleten (kromme punten)en versleten lagers in het achterwiel. Alles vervangen (kosten incl. montage € 250.00) :( en het probleem is opgelost. :]
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan