kettingprobleem?

Dodaars

Rookie
2 sep 2007
15
0
Hallo allen,

Niet zo lang geleden een nieuwe ketting (Tsubaki Omega) en tandwielen gemonteerd en direct keurig gesmeerd gehouden met een oliedruppelaar met motorolie.
Maar binnen 1000 km begon de ketting al een vreemd verschijnsel te vertonen. Sommige schakels wilden niet meer strekken op het slappe gedeelte. Dat is 4000 km later nog steeds zo maar het lijkt er niet op dat de ketting al versleten is en ik kan de schakeltjes met de hand rechtdraaien, al gaat dat duidelijk ietwat zwaar. (daarom strekken ze ook niet)
Iemand enig idee wat er aan de hand is?
Bij voorbaat dank!
 
Olie 'm eens in met een kwastje met motorolie ,als het goed is loopt ie dan weer soepel.
En zo niet dan kan het ook zijn dat ze de binnenkant zijn vergeten in te vetten in de fabriek. |(

Ik praat uit ervaring alleen was het bij mij een VAZ en geen Tsubaki, uiteraard alles onder garantie vergoed gekregen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle suggesties mannen.
De ketting heeft een vrije slag van ong. 4 cm zoals voorgeschreven voor mijn motor en hij ziet er goed uitgelijnd uit (als ik er langs kijk zie ik geen bocht althans, en de streepjes bij de achteras kloppen ook..) Het wiel draait ook redelijk lang vrij rond dus het vastzitten is ook niet heel ernstig, maar toch.
 
d@ve, het is een o-ring ketting. Volgens mij moet het vet achter de o-ringen blijven zitten en de olie onder de rolletjes. Het zware lopen wordt dan volgens mij bij of achter de o-ringetjes veroorzaakt. Er slingert inderdaad veel olie weg, maar er blijft ook een hoop zitten want de ketting is voortdurend vettig van de olie.
 
Tja, helaas is jouw ketting alweer aan vervanging toe.
Als je het zeker wilt weten moet je een van de vaste schakels openen met een ketingbreker.
Best kans dat je er achter komt dat er geen vet of zelfs roestvorming op de pennen zit.
Oorzaak: lekke o-ringen of in de fabriek zonder vet gemonteerd.
Van buiten smeren heeft dan geen zin meer.

Ik ben trouwens van mening dat een oliedruppelaar geen invloed heeft op de levensduur van de ketting, maar de meeste eigenaren van zo'n smeersysteem bestrijden dit om de aanschaf van dit product te rechtvaardigen. (of omdat ze gewoon altijd gelijk willen hebben)

De levensduur van een ketting staat of valt met de kwaliteit ervan.
Daar heb je achteraf weinig invloed op.
Zelfs een ketting die niet gesmeerd wordt kan nog 20.000 km meegaan.
 
Zou het niet eerder zijn dat de o-ringen gewoon zijn opgezwollen omdat je de verkeerde olie gebruikt ?? Mij hebben ze vroeger altijd wijsgemaakt dat bvb synthetische olie de rubberen dichtingen doet opzwellen...
En daardoor plooit de ketting misschien niet goed meer...
Dat ze al versleten zou zijn, geloof ik niet. Je kan toch zien of meten of ze gerokken/langer is.
 
@ RR, zonder vet in de fabriek gemonteerd? Je bent al de tweede die dit oppert. Komt dit vaker voor dan? Ik dacht dat Tsubaki een redelijk gerenommeerd merk was waarvan je mag verwachten dat die een deugdelijke kwaliteitscontrole zou hanteren?

Wat betreft het niet willen toegeven van smeersysteem-eigenaren dat het systeem niet werkt omdat ze er veel geld voor betaald hebben geloof ik graag. Maar ik heb mijn systeem voor weinig geld zelf in elkaar gezet en heb weinig te verliezen. Toch geloof ik dat enige externe smering wel belangrijk is om de rolletjes soepel rollend te houden zodat de ketting minder rolweerstand geeft. En ook heel belangrijk, de rubber o-ringetjes kunnen zonder smering heel warm worden en daardoor juist gaan lekken of zelfs vastlopers veroorzaken. Ook geeft een dunne smeerfilm enige demping bij het inhaken van de tandwielen op de rollen waardoor de ketting wat rustiger over de wielen loopt.
Dus volgens mij toch wel redenen om de ketting extern te smeren.
Maar ik weet het ook niet zeker want ik heb het nooit uitgeprobeerd. Ik heb mijn kettingen altijd gesmeerd met olie of vet en kan dus niet vergelijken.

@slomo, misschien heb je wel gelijk! De olie die ik gebruik is half-syntetische motorolie. Maar ik zie alleen aan de buitenkant niets bijzonders aan de o-ringetjes. Ze lijken de normale grootte te hebben. De ketting lijkt me ook niet versleten want ik heb hem tot nu toe maar één keer bijgesteld na ong. 1000 km.
 
Tja, helaas is jouw ketting alweer aan vervanging toe.
Als je het zeker wilt weten moet je een van de vaste schakels openen met een ketingbreker.
Best kans dat je er achter komt dat er geen vet of zelfs roestvorming op de pennen zit.
Oorzaak: lekke o-ringen of in de fabriek zonder vet gemonteerd.
Van buiten smeren heeft dan geen zin meer.

Ik ben trouwens van mening dat een oliedruppelaar geen invloed heeft op de levensduur van de ketting, maar de meeste eigenaren van zo'n smeersysteem bestrijden dit om de aanschaf van dit product te rechtvaardigen. (of omdat ze gewoon altijd gelijk willen hebben)

De levensduur van een ketting staat of valt met de kwaliteit ervan.
Daar heb je achteraf weinig invloed op.
Zelfs een ketting die niet gesmeerd wordt kan nog 20.000 km meegaan.

Ja alles is mogelijk!

Ik heb een Osco en mijn ketting zit er nu 6d km langer op dan de vorige die ik met witte Castrolchainlube smeerde.(en de ketting is nog steeds super terwijl de vorige eigenlijk al 1500km eerder vervangen had moeten worden)

@TS
Misschien toch produktiefoutje? :?

Maar ja ik zal wel altijd gelijk willen hebben ;)

Dat olie de o-ringen aantast geloof ik niet, er zit in motorblokken ook afdichtringetjes van rubber, die zouden dan toch ook kapot gaan?
 
Laatst bewerkt:
Wat een geneuzel over kettingen allemaal... :Z

Is het jullie wel eens opgevallen dat er al bijna honderd jaar geen auto's met kettingaandrijving meer worden gebouwd?

Zelfs het zogenaamd conservatieve HD gebruikt die dingen al jaren niet meer. |(
 
waarschijnlijk rijdt hij zelf cardan, vindt ketting aandrijving niet fijn (allemaal vies werk met stellen en smeren en meer van dat soort werk-achtige zaken) en wil dat even laten weten....
echter gaat hij het feit voorbij dat kettingaandrijving voor het grootste gedeelte van de fietsen wel feit is...

dus al met al was het een redelijke zinloze opmerking..
voor de meesten tenminste.

vanuit zijn eigen perspektief klopte zn opmerking echter als een bus... met een cardan heb je nu eenmaal geen geneuzel met kettingen... :P


maarrr ik ken dat verschijnsel zoals TS die bescrijft wel... maar mijn ketting mag dan inmiddels ook wel vervangen worden denk ik...

ook ik denk in zo`n geval aan een fabrikagefout..

tja dan hopen dattie zijn centen (gedeeltelijk) terugkrijgt.
 
Laatst bewerkt:
waarschijnlijk rijdt hij zelf cardan, vindt ketting aandrijving niet fijn (allemaal vies werk met stellen en smeren en meer van dat soort werk-achtige zaken) en wil dat even laten weten....
echter gaat hij het feit voorbij dat kettingaandrijving voor het grootste gedeelte van de fietsen wel feit is...

Klopt helemaal, maar dat neemt niet weg dat kettinandrijving verre van ideaal is. Die dingen doen het prima zolang ze goed gesmeerd blijven, maar aangezien ze meestal in weer en wind buiten hangen slijten ze sneller en vragen ze nogal wat onderhoud en extra smering om dit te vertragen.

En dat de meeste fietsen nog zo worden aangedreven ligt niet aan de fabrikanten, de vraag bepaalt het aanbod. Voorbeeld: Terwijl de meeste mensen intussen wel doorhebben dat e-mail veel efficiënter werkt worden er nog steeds briefkaarten en faxen verkocht omdat men die gewend is. |(

dus al met al was het een redelijke zinloze opmerking..
voor de meesten tenminste.

Zelfs de zinnigste Franstalige opmerking is voor de meesten van ons tamelijk zinloos, maar dat ligt dan toch echt aan onszelf. Ten zuiden van België wonen miljoenen lieden die er zeker baat bij zouden kunnen hebben. :P

vanuit zijn eigen perspektief klopte zn opmerking echter als een bus... met een cardan heb je nu eenmaal geen geneuzel met kettingen... :P

Hoezo mijn perspectief? Feiten zijn feiten, geneuzel is geneuzel. :Y

maarrr ik ken dat verschijnsel zoals TS die bescrijft wel... maar mijn ketting mag dan inmiddels ook wel vervangen worden denk ik...

ook ik denk in zo`n geval aan een fabrikagefout..

tja dan hopen dattie zijn centen (gedeeltelijk) terugkrijgt.


Maar het blijft natuurlijk lullig als je geld hebt uitgegeven aan materiaal dat niet blijkt te deugen. Sterkte aan degenen die dit is overkomen en excuses dat ik jullie in verwarring heb gebracht of zelfs spijt heb bezorgd wegens de aankoop van een kettingfiets. ;)
 
Laatst bewerkt:
Of toch niet? :N

Je hebt een mening! Alleen heeft de TS daar niets aan!

Hij heeft een kettingfiets met een slechtlopende ketting. En nee, ik heb geen spijt van de aankoop van mijn kettingfiets. Heb ook twee maal cardanfiets gehad,..en daar ook geen spijt van gehad. Maar daar heeft de TS niets aan. Vandaar waarschijnlijk de opmerking over de mogelijke ketting op je hoofd :X O-) ;)
 
Een cardan is veel zwaarder dan een open aandrijving en daarom alleen rendabel voor gebruik bij zwaardere (toer)motoren. Door de verschillende overbrengingen gaan (veel) pk's verloren en dat kun je bv op een Supersport niet gebruiken.
Geef mij maar gewoon een kettingaandrijving.
 
Laatst bewerkt:
Mensen, het is met mijn geneuzel over een ketting nooit mijn bedoeling geweest om een strijd tussen ketting- en cardanaanhangers te ontketenen. :) Ik wil enkel weten waarom mijn schakeltjes niet strekken en hoopte dat iemand me dat zou vertellen. In ieder geval bedankt voor alle goedbedoelde suggesties. Ik rij gewoon nog even door met deze ketting want ik zie momenteel geen acuut gevaar. En als ik het zelf ontdek meld ik het wel even.
 
Persoonlijk denk ik ook aan een fabrieksfout , aantal schakels vet vergeten er tussen te doen. Misschien heeft toch de olie inwerking op de ringentjes zodat deze tijdens het rijden door de warmte op gaan zetten. Misschien beter de gehele ketting schoonmaken en de stroeve schakels opnieuw invetten met kettingspray en dat smeerapparaat even los te koppelen . End gaan rijden en daarna nog eens kijken of er stroeve punten zijn.
Zo ja vervangen die hap.
 
Klopt helemaal, maar dat neemt niet weg dat kettinandrijving verre van ideaal is. Die dingen doen het prima zolang ze goed gesmeerd blijven, maar aangezien ze meestal in weer en wind buiten hangen slijten ze sneller en vragen ze nogal wat onderhoud en extra smering om dit te vertragen.

En dat de meeste fietsen nog zo worden aangedreven ligt niet aan de fabrikanten, de vraag bepaalt het aanbod. Voorbeeld: Terwijl de meeste mensen intussen wel doorhebben dat e-mail veel efficiënter werkt worden er nog steeds briefkaarten en faxen verkocht omdat men die gewend is. |(Zelfs de zinnigste Franstalige opmerking is voor de meesten van ons tamelijk zinloos, maar dat ligt dan toch echt aan onszelf. Ten zuiden van België wonen miljoenen lieden die er zeker baat bij zouden kunnen hebben. :P

-jazeker, heb je daar gelijk in, echter een opmerking over peren, hoe zinnig dan ook, is tamelijk onzinnig als er over appels gesproken wordt.Hoezo mijn perspectief? Feiten zijn feiten, geneuzel is geneuzel. :Y
-jij bekijkt het als een cardan gebruiker, vanuit dat perspectief is kettingperikelen dan geneuzel ja, voor jou..Maar het blijft natuurlijk lullig als je geld hebt uitgegeven aan materiaal dat niet blijkt te deugen. Sterkte aan degenen die dit is overkomen en excuses dat ik jullie in verwarring heb gebracht of zelfs spijt heb bezorgd wegens de aankoop van een kettingfiets. ;)
 
Je hebt een mening! Alleen heeft de TS daar niets aan!

Hij heeft een kettingfiets met een slechtlopende ketting. En nee, ik heb geen spijt van de aankoop van mijn kettingfiets. Heb ook twee maal cardanfiets gehad,..en daar ook geen spijt van gehad. Maar daar heeft de TS niets aan. Vandaar waarschijnlijk de opmerking over de mogelijke ketting op je hoofd :X O-) ;)

In jouw geval lijkt het me meer een ketting om je nek :+
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan