Kettingset vervangen

^DMP

MF'er
11 nov 2022
85
26
Tilburg
Mijn kettingset moet vervangen worden van mijn Yamaha fz6. Ik ben aan het twijfelen of ik een set moet halen met een grotere tandwiel voor achter.

Nu ben ik de laatste tijd wheelies op de koppeling aan het proberen maar ik krijg niet eens mijn voorwiel een cm van de grond. Ik probeer ze rij in z’n 2 +- 50km/u. Gas los koppeling in gas bij. Ongeveer 6000 toeren. En koppeling laten schieten. Het enige wat er gebeurt is dat ik even een stevige ruk krijgt maar dat was ook alles. Heb dit ook in z’n 1 geprobeerd en met verschillende snelheden maar blijft het zelfde effect hebben. Kan dit komen doordat mijn kettingset bijna op is?? Zal een grotere tandwiel achter beter zijn om mijn voorwiel van de grond te krijgen? Ik hoor graag jullie advies 😁
 
  • Leuk
Waarderingen: ^DMP
Nee, ik denk dat je gewoon wat meer moet oefenen, je kan er tegenwoordig zelfs een dagje cursus voor volgen : Wheelieschool | Stunt and WheelieSchool | Wheelie les Nederland



Ja, dat zal wel helpen
Ik wil graag een wheelie leren maar heb er geen 325 euro voor over. 😅

Meer oefenen zeg je maar wat doe ik dan verkeerd? Moet ik hoger in de toeren? Ik zie op YouTube dat het voorwiel bij iedereen smooth omhoog komt. Lijk mij dat ik niet meer gas moet geven. Zoals ik ze nu probeer krijg ik al elke keer een harde snok.

Ik ga wel een grotere tandwiel achter plaatsen. Kijken hoe dat is.
 
Je koppelingsplaten laten vervangen is ook zo'n 350,-. Als je zo doorgaat kan je dit binnenkort gaan doen. Een FZ8 is geen koppel monster dus 6000rpm is te weinig, je moet van +- 40-50% gas naar 100% gas in die halve seconde dat je de koppeling even laat slippen, het moet echt een blipje zijn terwijl je van 50 naar 100% gas gaat. Wat je kan proberen is een mt07 te huren en het daarop te proberen, daar lukte het me in de eerste 500 meter al in de 3de versnelling
 
Mijn kettingset moet vervangen worden van mijn Yamaha fz6. Ik ben aan het twijfelen of ik een set moet halen met een grotere tandwiel voor achter.

Nu ben ik de laatste tijd wheelies op de koppeling aan het proberen maar ik krijg niet eens mijn voorwiel een cm van de grond. Ik probeer ze rij in z’n 2 +- 50km/u. Gas los koppeling in gas bij. Ongeveer 6000 toeren. En koppeling laten schieten. Het enige wat er gebeurt is dat ik even een stevige ruk krijgt maar dat was ook alles. Heb dit ook in z’n 1 geprobeerd en met verschillende snelheden maar blijft het zelfde effect hebben. Kan dit komen doordat mijn kettingset bijna op is?? Zal een grotere tandwiel achter beter zijn om mijn voorwiel van de grond te krijgen? Ik hoor graag jullie advies 😁
Ruil hem in voor een MT09, ik moet moeite doen om mijn voorwiel omlaag te houden in zijn 2. :9
 
Gas los en koppeling helemaal intrekken is verkeerd.

Sowieso in z'n 1 beginnen, lukt dat kan je andere versnellingen proberen.
Je zorgt dat je constante snelheid rijdt, zon 40-50. Dan geef je meer gas (dus je accelereert) en tijdens die acceleratie trek je je koppeling even in, net op het slippunt. Dus niet helemaal. Echt even een fractie, je hoort dan je toeren even toenemen, maar absoluut niet tot de begrenzer ofzo. Je wilt geen lang slepend hoogtoerig geluid horen, even een korte toename van de toeren.
Hoeveel je accelereert (hoeveel gas je bijgeeft dus) bepaalt hoe lomp je voorwiel de lucht in komt.

Begin met ouwe lullen acceleratie, je voelt dan in het begin alleen een schokje. Volgende keer iets meer gas/accelereren, je voelt dan een hupje. Keer erop nog iets meer gas, dan komt het wiel al wat hoger... etc. etc. Rustig opbouwen dus.

Waarom in zn 1 beginnen? Omdat je dan minder gas hoeft te geven (minder lomp hoeft te accelereren) om het voorwiel de lucht in te krijgen.
In de tweede versnelling moet je al bijna volgas accelereren om met een 600cc het voorwiel de lucht in te krijgen. Gaat het dan mis, is er weinig marge voor correctie.

Voet bij de achterrem. Al zal dat als je rustig begint niet nodig zijn. Probeer niet op dag 1 geforceerd een mooie wheelie te maken. Gun het tijd, wen aan het gevoel. Ik kon dit met mijn FZR600 toen ik net 18 was, soepel en probleemloos. Je fiets kan het makkelijk.

Zorg voor warme banden. Doe je dit met koude (achter)band, dan slipt je achterband door ipv. dat je voorwiel omhoog komt.

Met koppeling breng je alleen je wiel van de grond, de acceleratie zorgt ervoor dat je verder klimt. Daarom ook niet te veel gas, want dan lig je sneller achterover dan je je beseft.

Groter tandwiel is absoluut niet nodig. Versleten ketting maakt ook niet uit.
Houd er rekening mee dat je koppeling, ketting/tandwielen en achterband behoorlijk sneller slijten.

Landen is het volgende. Je gaat je zak stoten (pijnlijk en misselijkmakend) en je balhoofd gaat ook harder slijten. Ooit wordt het de bedoeling dat je vlak voor het landen weer wat gas bijgeeft, om een soort zweeflanding te maken. In het begin niet op focussen, daar gaat het allemaal te snel voor. Je martelt je fiets in het begin gewoon. Accepteren of niet aan beginnen :]

Succes. Laat horen of het lukt.
 
Laatst bewerkt:
Gas los en koppeling helemaal intrekken is verkeerd.

Sowieso in z'n 1 beginnen, lukt dat kan je andere versnellingen proberen.
Je zorgt dat je constante snelheid rijdt, zon 40-50. Dan geef je meer gas (dus je accelereert) en tijdens die acceleratie trek je je koppeling even in, net op het slippunt. Dus niet helemaal. Echt even een fractie, je hoort dan je toeren even toenemen, maar absoluut niet tot de begrenzer ofzo. Je wilt geen lang slepend hoogtoerig geluid horen, even een korte toename van de toeren.
Hoeveel je accelereert (hoeveel gas je bijgeeft dus) bepaalt hoe lomp je voorwiel de lucht in komt.

Begin met ouwe lullen acceleratie, je voelt dan in het begin alleen een schokje. Volgende keer iets meer gas/accelereren, je voelt dan een hupje. Keer erop nog iets meer gas, dan komt het wiel al wat hoger... etc. etc. Rustig opbouwen dus.

Waarom in zn 1 beginnen? Omdat je dan minder gas hoeft te geven (minder lomp hoeft te accelereren) om het voorwiel de lucht in te krijgen.
In de tweede versnelling moet je al bijna volgas accelereren om met een 600cc het voorwiel de lucht in te krijgen. Gaat het dan mis, is er weinig marge voor correctie.

Voet bij de achterrem. Al zal dat als je rustig begint niet nodig zijn. Probeer niet op dag 1 geforceerd een mooie wheelie te maken. Gun het tijd, wen aan het gevoel. Ik kon dit met mijn FZR600 toen ik net 18 was, soepel en probleemloos. Je fiets kan het makkelijk.

Zorg voor warme banden. Doe je dit met koude (achter)band, dan slipt je achterband door ipv. dat je voorwiel omhoog komt.

Met koppeling breng je alleen je wiel van de grond, de acceleratie zorgt ervoor dat je verder klimt. Daarom ook niet te veel gas, want dan lig je sneller achterover dan je je beseft.

Groter tandwiel is absoluut niet nodig. Versleten ketting maakt ook niet uit.
Houd er rekening mee dat je koppeling, ketting/tandwielen en achterband behoorlijk sneller slijten.

Landen is het volgende. Je gaat je zak stoten (pijnlijk en misselijkmakend) en je balhoofd gaat ook harder slijten. Ooit wordt het de bedoeling dat je vlak voor het landen weer wat gas bijgeeft, om een soort zweeflanding te maken. In het begin niet op focussen, daar gaat het allemaal te snel voor. Je martelt je fiets in het begin gewoon. Accepteren of niet aan beginnen :]

Succes. Laat horen of het lukt.
Kijk hier kan ik iets mee. Nu kan ik weer verder gaan oefenen. Ik kneep mijn koppeling helemaal in en liet hem dat schieten. Ik ga het lekker rustig opbouwen. Thanks voor de uitgebreide uitleg!!
 
Ik ben reuze benieuwd of het je lukt en hoe je de instructie ervaart en wat je zelf nog aan aanvullingen hebt.
Ik hoop dat je dit topic gaat bijhouden.
 
Ik heb wel even een andere up-date. Ik ben door een auto in een bocht afgesneden en gecrashed met de motor. Heb zelf niks maar wel schade aan mijn motor. Wat gescheurde kappen. Als het goed is wordt alles via de verzekering geregeld. Dus zal er geen nieuwe kettingset opzetten. Denk dat ik een andere motor ga halen. Wil denk ik een Suzuki gsxr 750.
 
  • Wow
Waarderingen: Ulgi
Terug
Bovenaan Onderaan