Kettingsmeersel (uit potje)

ergens bij de sleutelblunders staat t verhaal van n man die z,n motorketting ging smeren.
hij ging met z,n vingers langs de ketting en tandwiel.
niet zo slim hij was z,n topje van z,n vinger kwijt.
mannuh zijn af en toe zeer blondt.
 
Ik gebruik die shit ook al sinds ik mn bike heb (28500 ong.) en de pot begint langzaam aan op te raken - ik schat nog zo'n 7500km. Ketting gaat errug lang mee, ik neem aan nog langer als je die ook op zn tijd eens reinigt (wat ik niet doe met mijn woonwerkbrik) en het houdt alle pekel tegen! Nadeel is dat als je eenmaal besluit je achterwiel eens te poetsen, je wat langer bezig bent...
Om de tankbeurt (gemiddeld dus 500 km) gooi ik er wat verse smurrie op, of idd als ik merk dat door overvloedige regenterreur de schakels al wat sneller hun glans laten zien.
 
ik vind die potten kettingsmeer vreselijk.. echt.

het wordt 1 grote bagger zooi op je ketting
overal komen dikke klodders goor en dik vet

nee doe mij maar lekker een spuitbusje, hou je een kartonnetje achter de ketting waar je op dat moment spuit en klaar... wat is het probleem? :P
 
ik vind die potten kettingsmeer vreselijk.. echt.

het wordt 1 grote bagger zooi op je ketting
overal komen dikke klodders goor en dik vet

nee doe mij maar lekker een spuitbusje, hou je een kartonnetje achter de ketting waar je op dat moment spuit en klaar... wat is het probleem? :P


dan doe je echt te veel vet op... deed ik ook in het begin, tot ik op een dag een klodder vet onder de voorste kettingtandwiel aantrof... toen begreep ik al dat ik veel en veel te veel vet op deed... dus sedertien doe ik er rustig aan met vet...

ik smeer wekelijks (ik rij 400 km per week) en na iedere week ziet de ketting nog puik uit, terwijl met spuitbus al zou zijn gaan glimmen

als ik de motor ga wassen, zal ik ff de cover van de voorste tandwiel ff erafhalen en de bagger eruit vissen (dank je wel voor de tip ;) )
 
Ik gebruik sinds kort, 2 weken, ook forte.
Rij elke dag woon - werk. (Vorige week dan niet ivm vrije dagen)
Op zaterdag de ketting insmeren en gaan.
Smeer het geheel met een dunne laag in en ziet er goed uit.

Maar eens kijken hoe het gaat.
 
Gebruik zelf een spuitbus en dat gaat prima. Maar ik maak wel eerst de ketting schoon voordat ik nieuw vet erop doe.
Veel motorrijders smeren alleen nieuw vet erop zonder eerst de ketting schoon te maken. Gevolg: alle zand en rotzooi zit nog op je ketting en daar wordt dan nieuw vet op gesmeerd zodat je ketting mega-snel slijt.
 
Forte Red grease helemaal fantastisch. Bij nat weer moet je eigenlijk na iedere rit smeren maar bij droog weer is 500 km geen probleem.

Ik breng het heel zuinig op en dan heb je eigenlijk geen last van vetspatten, tenminste ik heb ze nog nauwelijks gezien.

Heb de pot nu een kleine 10.000 km en volgens mij kan ik wel tot 100.000 km met dat potje, want echt opraken doet het niet :) Ja, ons bin zunig en de ketting blijft mooi zwart.
 
Gebruik zelf een spuitbus en dat gaat prima. Maar ik maak wel eerst de ketting schoon voordat ik nieuw vet erop doe.
Veel motorrijders smeren alleen nieuw vet erop zonder eerst de ketting schoon te maken. Gevolg: alle zand en rotzooi zit nog op je ketting en daar wordt dan nieuw vet op gesmeerd zodat je ketting mega-snel slijt.
Niet zo overdrijven, ik doe gerust een kleine 40.000 met een ketting zonder dat ding ooit een keer schoon te maken. Misschien doe ik met m'n huidige nog wel langer ook of vind je dat kort?
 
als ik al die goede verhalen hier hoor ga ik ook maar eens kijken dan voor die red chain grease..

smeren jullie gewoon met een kwastje? of liever met een doekje oid? vinger :P
 
Ik gebruik een tandenborstel.
Gewoon een goedkope tandenborstel van eurosjoppert bij appie.
Lekker smeren met die hap, werkt erg goed.
 
Forté Red Grease :}

Wel erop smeren als je net terug bent van het rijden. (warme ketting). Idd met een tandenborstel en dit na zo'n 500-600 km herhalen. Prima!
 
Nou, ik heb het vandaag gehaald, was ff langs motoport vianen gereden (MOOIE ZAAK!)
Kostte 17,30 euro, best duur om eerlijk te zijn (wel goedkoper dan die spuitbusTROEP die ik eerder kocht).
Nog ff stukje gereden, om de ketting 'warm' te maken (hoeveel km is hiervoor nodig trouwens? net 120 mijl gereden = 192 km ofzo) spul erop gedaan, ik deed het redelijk dik... En volgens mij deed ik het op teveel plekken :P Maarja, liever te veel dan weinig he --> ik deed zowel de binnenkant, de buitenkant, en de zijkanten :P Stom? :? Wat moet je insmeren? Ik had geen tijd om ff te kijken op t forum, dus ik d8 laat ik alles maar doen. Daarna nog ff 15 kilometer gereden om te kijken of mn wiel er vies van werd, dat was niet het geval, dus ik denk dat ik nu weet hoe ik het moet smeren, alleen niet waar ;) Iemand tips?

Heb het overigens met een tandenborstel gedaan, achteraf in de terpetine gezet, doen jullie dit ook?

Alvast tnx, en het is trouwens zwart (als t op je ketting zit) niet rood :+
 
Nou, ik heb het vandaag gehaald, was ff langs motoport vianen gereden (MOOIE ZAAK!)
Kostte 17,30 euro, best duur om eerlijk te zijn (wel goedkoper dan die spuitbusTROEP die ik eerder kocht).
Nog ff stukje gereden, om de ketting 'warm' te maken (hoeveel km is hiervoor nodig trouwens? net 120 mijl gereden = 192 km ofzo) spul erop gedaan, ik deed het redelijk dik... En volgens mij deed ik het op teveel plekken :P Maarja, liever te veel dan weinig he --> ik deed zowel de binnenkant, de buitenkant, en de zijkanten :P Stom? :? Wat moet je insmeren? Ik had geen tijd om ff te kijken op t forum, dus ik d8 laat ik alles maar doen. Daarna nog ff 15 kilometer gereden om te kijken of mn wiel er vies van werd, dat was niet het geval, dus ik denk dat ik nu weet hoe ik het moet smeren, alleen niet waar ;) Iemand tips?

Heb het overigens met een tandenborstel gedaan, achteraf in de terpetine gezet, doen jullie dit ook?

Alvast tnx, en het is trouwens zwart (als t op je ketting zit) niet rood :+

Ik meende zelf te weten is dat de rollen (loopvlak) en daar waar de schakels zitten, dus ook die rubbers om de schakels tussen de schakels, dat dat sowieso smering nodig heeft. De buitenkant van een ketting niet zozeer (?) Aangezien dat gewoon de buitenkant betreft...

Maar het staat ook gewoon mooier en beter voor het oog als de hele ketting gewoon goed ingesmeerd is en er lekker vettig zwart uitziet.

Maar ik spuit sowieso me hele ketting in. Eerst een rondje binnenkant, dan een rondje buitenkant. En dan nog een keer binnenkant. En aangezien ik de bus iets schuin houdt, wordt de zijkant automatisch gedaan. :+

;)
 
Ik meende zelf te weten is dat de rollen (loopvlak) en daar waar de schakels zitten, dus ook die rubbers om de schakels tussen de schakels, dat dat sowieso smering nodig heeft. De buitenkant van een ketting niet zozeer (?) Aangezien dat gewoon de buitenkant betreft...

Maar het staat ook gewoon mooier en beter voor het oog als de hele ketting gewoon goed ingesmeerd is en er lekker vettig zwart uitziet.

Maar ik spuit sowieso me hele ketting in. Eerst een rondje binnenkant, dan een rondje buitenkant. En dan nog een keer binnenkant. En aangezien ik de bus iets schuin houdt, wordt de zijkant automatisch gedaan. :+

;)

Okay, top. Vet je ook je tandwielen zelf in? Of laat je die gewoon zoals ze zijn? (Regelmatig gebruik, niet dat die gaan roesten ofzo)
 
wolfman je schrijft "ik spuit hem in" gebruik je die kettingvet uit dat potje niet dan?

ik heb tot nu toe altijd kettingspray gebruikt van S100 enzo, dat werkt voor mij prima ik rij wel veel kilometers (1000 per maand ofzo) dus regelmatig ff bij houden. Doe het meestal om de 350/400km ff een beetje sprayen en 1x per ander halve maand maak ik de ketting schoon met een doek en wat lampenolie etc.

ketting glimt nooit (glimmende midden delen = slijtage) dus dat is een goed iets.

maar ik krijg soms de indruk dat de ketting niet helemaal super gesmeerd wordt doordat je het spul gewoon niet ziet zitten... ik ga daarom maar zo'n potje aanschaffen en kijken hoe dat bevalt.
 
Okay, top. Vet je ook je tandwielen zelf in? Of laat je die gewoon zoals ze zijn? (Regelmatig gebruik, niet dat die gaan roesten ofzo)

Tandwielen vet ik nooit, worden vanzelf wel goed vet doordat je je ketting goed smeert, en je tandwiel word dan ook meegenomen, en komt echt wel goed genoeg in het vet te staan. En sowieso als ik de buitenkant doe, spuit ik hem juist in bij het achtertandwiel zodat ik zeker weet dat alles meegenomen wordt.
 
wolfman je schrijft "ik spuit hem in" gebruik je die kettingvet uit dat potje niet dan?

ik heb tot nu toe altijd kettingspray gebruikt van S100 enzo, dat werkt voor mij prima ik rij wel veel kilometers (1000 per maand ofzo) dus regelmatig ff bij houden. Doe het meestal om de 350/400km ff een beetje sprayen en 1x per ander halve maand maak ik de ketting schoon met een doek en wat lampenolie etc.

ketting glimt nooit (glimmende midden delen = slijtage) dus dat is een goed iets.

maar ik krijg soms de indruk dat de ketting niet helemaal super gesmeerd wordt doordat je het spul gewoon niet ziet zitten... ik ga daarom maar zo'n potje aanschaffen en kijken hoe dat bevalt.

Nee klopt. Ik gebruik geen potje.

Ik gebruik deze:

10004314.jpg


Spul zit in een 750 ml bus. Gemakkelijk. Niet superduur. Werkt zowat perfect. Gaat lang mee! Ook als je een keer een regenbui mee mocht pakken. Plakt goed. Spettert nauwelijks tot niet! En je ziet waar je hebt gespoten. Ketting word eerst wit schuimachtig, na een goede rit is de ketting mooi zwart en vettig aan alle kanten.

Ik heb veel soorten kettingvet gehad. Maar deze slaat bij mij tot nu toe alles. Ook de kettingvetten van "bekendere" merken, moesten het bij mij afleggen, en dat terwijl ik altijd op een warme ketting spoot, en altijd een loyale laag vet erop spoot. Na een rit van 300 km was de ketting gewoon "Droog", dat zag en voelde je ook. Totaal geen vet meer op de rollen. Maar bij mijn huidige spray... Na 400 km, voelt die nog vettig aan. En ook op het oog ziet die er vettig en nog steeds zwart uit. Rollen van de ketting ook gewoon pikzwart.

Potjes gebruik ik niet meer. Teveel onregelmatigheid met smeren. En ik heb toch het gevoel dat dat vet minder goed kruipt. Dat het blijft plakken is wel zo. Maar bij mij spetterde het ook alle kanten op.

Toevoeging:

Mijn ketting vet ik zo gemiddeld om de 2 ritten. Of om de 450 km ongeveer.
 
Laatst bewerkt:
Nee klopt. Ik gebruik geen potje.

Ik gebruik deze:

[afbeelding]

Spul zit in een 750 ml bus. Gemakkelijk. Niet superduur. Werkt zowat perfect. Gaat lang mee! Ook als je een keer een regenbui mee mocht pakken. Plakt goed. Spettert nauwelijks tot niet! En je ziet waar je hebt gespoten. Ketting word eerst wit schuimachtig, na een goede rit is de ketting mooi zwart en vettig aan alle kanten.

Ik heb veel soorten kettingvet gehad. Maar deze slaat bij mij tot nu toe alles. Ook de kettingvetten van "bekendere" merken, moesten het bij mij afleggen, en dat terwijl ik altijd op een warme ketting spoot, en altijd een loyale laag vet erop spoot. Na een rit van 300 km was de ketting gewoon "Droog", dat zag en voelde je ook. Totaal geen vet meer op de rollen. Maar bij mijn huidige spray... Na 400 km, voelt die nog vettig aan. En ook op het oog ziet die er vettig en nog steeds zwart uit. Rollen van de ketting ook gewoon pikzwart.

Potjes gebruik ik niet meer. Teveel onregelmatigheid met smeren. En ik heb toch het gevoel dat dat vet minder goed kruipt. Dat het blijft plakken is wel zo. Maar bij mij spetterde het ook alle kanten op.

Toevoeging:

Mijn ketting vet ik zo gemiddeld om de 2 ritten. Of om de 450 km ongeveer.


heb ik ook gekocht :P
ze hadden een actie bij de louis.
-pot kettingreiniger
-kettingsmeersel
-remreiniger
alleen 750 ml voor 10 euro *O*

heb nu nog een beetje castrol maar daarbij zie je idd niet waar je al gespoten hebt
 
Nee klopt. Ik gebruik geen potje.

Ik gebruik deze:

[afbeelding]

Spul zit in een 750 ml bus. Gemakkelijk. Niet superduur. Werkt zowat perfect. Gaat lang mee! Ook als je een keer een regenbui mee mocht pakken. Plakt goed. Spettert nauwelijks tot niet! En je ziet waar je hebt gespoten. Ketting word eerst wit schuimachtig, na een goede rit is de ketting mooi zwart en vettig aan alle kanten.

Ik heb veel soorten kettingvet gehad. Maar deze slaat bij mij tot nu toe alles. Ook de kettingvetten van "bekendere" merken, moesten het bij mij afleggen, en dat terwijl ik altijd op een warme ketting spoot, en altijd een loyale laag vet erop spoot. Na een rit van 300 km was de ketting gewoon "Droog", dat zag en voelde je ook. Totaal geen vet meer op de rollen. Maar bij mijn huidige spray... Na 400 km, voelt die nog vettig aan. En ook op het oog ziet die er vettig en nog steeds zwart uit. Rollen van de ketting ook gewoon pikzwart.

Potjes gebruik ik niet meer. Teveel onregelmatigheid met smeren. En ik heb toch het gevoel dat dat vet minder goed kruipt. Dat het blijft plakken is wel zo. Maar bij mij spetterde het ook alle kanten op.

Toevoeging:

Mijn ketting vet ik zo gemiddeld om de 2 ritten. Of om de 450 km ongeveer.

ahja motozoom/louis vet

die heb ik ook nog staan!
 
Terug
Bovenaan Onderaan