kettingspanner supermotard

dennisvaassen

Die hard MF'er
1 jul 2009
259
10
Aangezien er geen fatsoenlijke kettingspanners te koop zijn wil ik er zelf een maken met een veer-systeem. Hier kan ik alleen weinig voorbeelden van vinden. Hebben jullie tips/foto's??? Bvd
 
Das geen spanner maar een geleider... houd de ketting dus niet op spanning waardoor de ketting iedere keer een klap krijgt als hij op spanning komt! Hoe hebben jullie dit probleem verholpen??
 
Das geen spanner maar een geleider... houd de ketting dus niet op spanning waardoor de ketting iedere keer een klap krijgt als hij op spanning komt! Hoe hebben jullie dit probleem verholpen??

Fatsoenlijke ketting kopen en optijd vervangen :+
 
Als hij een klap krijgt zou ik idd ook eens kijken naar de staat van het spul.
Dat hij dat doet als je hem in de 1 zet is redelijk normaal maar tijdens het rijden moet je hier toch niet echt iets van merken tenzij e.e.a. uitgelopen is
 
Een crossmotor rijdt echt geweldig met de juiste kettingspanner!! Graag nog meer voorbeelden aub:) denk dat vrijwel iedereen dit peobleem heeft... kettingset js nieuw btw! Daar ligt het niet aan :)
 
Ook het klapperen van het subframe komt door het niet goed op spanning houden van de ketting.... hierdoor kan je absoluut niet comfortabel rijden
 
Wat een onzin, als jij fatsoenlijk met je koppeling om kan gaan heb je er geen last van. Nogmaals, dat kleine veertje in zon spanner gaat die klap niet voor je opvangen.

Oh, en op een crossmotor zou ik zon spanner sowieso niet willen hebben. Komt zand tussen gaat vast zitten en gaat alleen maar problemen geven
 
Wat een onzin, als jij fatsoenlijk met je koppeling om kan gaan heb je er geen last van. Nogmaals, dat kleine veertje in zon spanner gaat die klap niet voor je opvangen.

Oh, en op een crossmotor zou ik zon spanner sowieso niet willen hebben. Komt zand tussen gaat vast zitten en gaat alleen maar problemen geven

Helemaal mee eens, ik zou me toch wat zorgen maken als me subframe klappert, maar misschien snap ik het probleem ook niet helemaal.

Interesse vraag, hoeveel motoren heb je al gereden en is dit je eerste SM\enduro?
Misschien moet je wennen aan de manier van overbrenging van een dergelijke machine?

Op mijn enduro trouwens nooit zo'n ding, gaan alleen takken in blijven hangen en zorgt dat me ketting nog meer gezandstraald wordt.
 
Mischien is de afstelling van de ketting verkeerd... ik kan de speling in het midden 1cm op en neer drukken! In totaal dus 2 cm
 
Mischien is de afstelling van de ketting verkeerd... ik kan de speling in het midden 1cm op en neer drukken! In totaal dus 2 cm


gezien dit topic lijkt het me handig als je eens langs een (cross)motorzaak rijdt en de monteur er even naar laat kijken/advies geven (no offense).
 
Mischien is de afstelling van de ketting verkeerd... ik kan de speling in het midden 1cm op en neer drukken! In totaal dus 2 cm

Ik doe dat altijd een beetje op gevoel. Een sm\enduro heeft ook een langere veerweg, dus kijk ook hoe die staat als hij in geveerd is.

Kijk ook eens of je niet speling hebt op lagers van de wielen, burg, linksysteem end.

Of zoals Sakul al zei, ga even langs een shop.
 
2cm speling? op een crossmotor? is dat niet een beetje weinig? Voor mijn XR geven ze 35 tot 45mm op.. (motor opgebokt en wiel van de grond.)
 
Maar hoe groter de speling hoe groter de klap toch van geen gas naar gas?? Ik geef altijd krampachtig gas om de klap zo minimaal mogelijk te houden maar het blijkt erg moeilijk.

Als de klap vaak groot is van het opvangen van die 2 cm speling is het logisch dat de ketting slijt! Maar met 4 cm speling is de klap en dus de slijtage toch veel groter? Dat je van geen gas niet direct naar volgas kan is me duidelijk maar zo krampachtig gas geven is alles behalve comfortabel. In het verleden heb ik op mijn zelfbouw minibike ook een simpele spanner gemaakt en dat werkt geweldig! Alleen hoopte ik dat er voor de supermotard wel wat te koop was aangezien dat het geweld wat groter is dan met een minibike:) iemand nog tips??
 
Maar hoe groter de speling hoe groter de klap toch van geen gas naar gas?? Ik geef altijd krampachtig gas om de klap zo minimaal mogelijk te houden maar het blijkt erg moeilijk.

Als de klap vaak groot is van het opvangen van die 2 cm speling is het logisch dat de ketting slijt! Maar met 4 cm speling is de klap en dus de slijtage toch veel groter? Dat je van geen gas niet direct naar volgas kan is me duidelijk maar zo krampachtig gas geven is alles behalve comfortabel. In het verleden heb ik op mijn zelfbouw minibike ook een simpele spanner gemaakt en dat werkt geweldig! Alleen hoopte ik dat er voor de supermotard wel wat te koop was aangezien dat het geweld wat groter is dan met een minibike:) iemand nog tips??

Gewoon rammelen met dat spul, hoort erbij.
 
Maar hoe groter de speling hoe groter de klap toch van geen gas naar gas?? Ik geef altijd krampachtig gas om de klap zo minimaal mogelijk te houden maar het blijkt erg moeilijk.

Als de klap vaak groot is van het opvangen van die 2 cm speling is het logisch dat de ketting slijt! Maar met 4 cm speling is de klap en dus de slijtage toch veel groter? Dat je van geen gas niet direct naar volgas kan is me duidelijk maar zo krampachtig gas geven is alles behalve comfortabel. In het verleden heb ik op mijn zelfbouw minibike ook een simpele spanner gemaakt en dat werkt geweldig! Alleen hoopte ik dat er voor de supermotard wel wat te koop was aangezien dat het geweld wat groter is dan met een minibike:) iemand nog tips??

Volgens mij moet je je motor eens goed na laten kijken. Of je motor klopt niet, of het beeld wat jij hebt van wat je motor moet doen klopt niet...
 
Maar hoe groter de speling hoe groter de klap toch van geen gas naar gas?? Ik geef altijd krampachtig gas om de klap zo minimaal mogelijk te houden maar het blijkt erg moeilijk.

Als de klap vaak groot is van het opvangen van die 2 cm speling is het logisch dat de ketting slijt! Maar met 4 cm speling is de klap en dus de slijtage toch veel groter? Dat je van geen gas niet direct naar volgas kan is me duidelijk maar zo krampachtig gas geven is alles behalve comfortabel. In het verleden heb ik op mijn zelfbouw minibike ook een simpele spanner gemaakt en dat werkt geweldig! Alleen hoopte ik dat er voor de supermotard wel wat te koop was aangezien dat het geweld wat groter is dan met een minibike:) iemand nog tips??

Als jij met 2cm speling rijd waar 4cm nodig trek je of binnenkort je ketting door 2en, je uitgaande as lager kapot, of je achterwiel lager kapot..

en wat heeft die minibike hier meer te doen, dat is een 2pk startmotor met een veerweg van nul.
 
Volgens mij is de enige juiste tip al een paar keer gegeven. WEGBRENGEN ter controle.
Ik zou haast zweren dat hier meer mis is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan