keuring buitenlandse motor

koent

MF veteraan
11 aug 2008
1.741
2
Ell
ik heb een motor uit belgie gekocht, en die kan nu naar de keuring voor te importeren.

Hoe streng is die keuring?? Er zijn nog een paar puntjes waar ik aan twijfelde of die daarmee door de keuring komt.

*aftermarktet knipperlichtjes

2hgbuiv.jpg


zoiets, dus in de kuipen verwerkt

*aftermarket kentekenplaat houder DUS ZONDER kenteken verlichting (moet dit op een motor? :? )

1044.jpg


in die stijl

*voetsteuntje lichtjes krom, en achterzadeltje (buddy) heb ik nog niet binnen
 
De mijne is ook uit België geïmporteerd met aftermarket voorknippers (zoals die van jou) en een kentekenplaatverlichting die het niet deed (moet officiëel wel).
Keuring duurde 5 minuten, motor is niet eens gestart. Framenummer werd gecontroleerd en that's it!
Achterzadel is wel belangrijk, op het kenteken wordt vermeld voor hoeveel personen de motor geschikt is.
 
in feite wordt er bij de RDW alleen gekeken naar: 'wat heb je bij je en klopt dat een beetje met wat er op papier staat'. zo gaat het bij auto's tenminste. daar komt dan de APK achteraan en daar komen de APK- (afkeur)punten aan het licht. aangezien er (nog?) geen APK voor motoren is, zal je zelf dus iets voor de kentekenplaatverlichting moeten versieren.
 
De mijne is ook uit België geïmporteerd met aftermarket voorknippers (zoals die van jou) en een kentekenplaatverlichting die het niet deed (moet officiëel wel).
Keuring duurde 5 minuten, motor is niet eens gestart. Framenummer werd gecontroleerd en that's it!
Achterzadel is wel belangrijk, op het kenteken wordt vermeld voor hoeveel personen de motor geschikt is.
dus hij kan wel gekeurd worden zonder zadel maar dan staat er op kenteken dat hij maar voor 1 persoon geschikt is?

das nog niet zo erg :)
 
heb je een CVO, danhoeft er niets gekeurd te worden
heb je die niet, dan zorgen voor juiste verlichting, reflector achterop, geluid niet te hard ( gilze heeft een Db meter) en alles wat wettelijk is moet werken, claxon enz.....
 
Vanuit Leende maakt het qua afstand niet veel uit of je naar 's-Hertogenbosch, Rijen, Elsloo of Venlo rijd ('s-Hertogenbosch is 't snelst/kortst). Rijen is meestal vrij soepel met keuren, vooral in de ochtend als het er druk is (ook als je géén CVO hebt), 's-Hertogenbosch is érg precies... Venlo & Elsloo ken ik verder niet.

Als je naar 's-Hertogenbosch gaat: Zorg dat alles werkt én dat je ook een, rechthoekige, rode reflector onder/boven je kentekenplaat hebt :(
 
Laatst bewerkt:
heb je een CVO, danhoeft er niets gekeurd te worden
heb je die niet, dan zorgen voor juiste verlichting, reflector achterop, geluid niet te hard ( gilze heeft een Db meter) en alles wat wettelijk is moet werken, claxon enz.....

Om niet te vergeten de kentekenplaat verlichting.
Geen idee wat die 'CVO' is. Op google krijg je véél verschillende opties. Een lijkt een van de KVK, bedoel je die?

Die ingebouwde raw's is geen probleem. Aan de voorkant moeten ze (uit m'n hoofd) 24 cm uit elkaar zitten en achter 18.
Google anders even op 'Regeling Voertuigen motorfietsen permanente eisen'. Aan die eisen zal je motor in principe moeten voldoen
 
Vanuit Leende maakt het qua afstand niet veel uit of je naar 's-Hertogenbosch, Rijen, Elsloo of Venlo rijd ('s-Hertogenbosch is 't snelst/kortst). Rijen is meestal vrij soepel met keuren, vooral in de ochtend als het er druk is (ook als je géén CVO hebt), 's-Hertogenbosch is érg precies... Venlo & Elsloo ken ik verder niet.

Als je naar 's-Hertogenbosch gaat: Zorg dat alles werkt én dat je ook een, rechthoekige, rode reflector onder/boven je kentekenplaat hebt :(


Vanuit Leende zou ik eerder kiezen voor keuringsstation Veldhoven
 
Ik meen dat van een motor die uit de EU komt, enkel onderzoek naar herkomst gedaan wordt. Dus als je papieren, framenummer en bloknummer in orde zijn, zou je de keuring zó moeten halen.

Dat zadeltje zou ik er wel opzetten. Zo knullig als je moet uitleggen waarom er geen passagier mag achterop je motor ;).

Als je het zeker wil weten, check dan gewoon even bij de RDW.
 
Om niet te vergeten de kentekenplaat verlichting.
Geen idee wat die 'CVO' is. Op google krijg je véél verschillende opties. Een lijkt een van de KVK, bedoel je die?

Die ingebouwde raw's is geen probleem. Aan de voorkant moeten ze (uit m'n hoofd) 24 cm uit elkaar zitten en achter 18.
Google anders even op 'Regeling Voertuigen motorfietsen permanente eisen'. Aan die eisen zal je motor in principe moeten voldoen
Gelijkvormingsattest.
 
CVO: Certificaat van Overeenstemming. verklaring van de fabrikant met daarin de technische gegevens (o.a. chassis/framenummer, datum van gereedmelding in de fabriek) etc. van het voertuig. meestal ondertekend door een kwaliteitsmanager/-CQO van de fabriek.
 
in feite wordt er bij de RDW alleen gekeken naar: 'wat heb je bij je en klopt dat een beetje met wat er op papier staat'. zo gaat het bij auto's tenminste. daar komt dan de APK achteraan en daar komen de APK- (afkeur)punten aan het licht. aangezien er (nog?) geen APK voor motoren is, zal je zelf dus iets voor de kentekenplaatverlichting moeten versieren.

De APK (bij auto's) heeft niets met het invoeren te maken, je kán dit direct na het invoeren bij het RDW station uit laten voeren maar mag het ook later laten doen bij een willekeurige (erkende) autogarage.

@TS ik heb afgelopen week een motor ingevoerd en er is totaal niet naar de verlichting of iets gekeken (de sleutel is niet eens in het contact geweest). Maar ik heb in het verleden ook wel eens gehad dat ze wel de verlichting controleerden.
De kale keuring kost volgens mij iets van 5á 6 tientjes dus je kan de motor ook op goed geluk in de huidige staat laten keuren, grote kans dat die er (al dan niet met enige toelichting) zo doorheen komt.

En zorg dat je de BPM formulieren voor de tijd al ingevuld met enveloppe bij je hebt want niet alle Douane stations zijn tegenwoordig nog bemand.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan