Kevlar hoodie onder normale jas?

Chris ofc

MF veteraan
25 dec 2012
5.025
2.579
Zoals de topic titel al aangeeft, is dit verstandig / raadzaam?

Ik ben al tijden aan het zoeken naar een mooie 'Casual' (zo noemen ze dat schijnbaar) motorjas, maar ben hierin nog niet geslaagd.
Nu zie ik wel geregeld van die "Kevlar hoodies" voorbij komen. Deze hebben volledige protectie (Dus ook e.v.t op de rug).

Mij lijkt het logisch dat als je een kevlar hoodie draagt onder een "Normale" leren/textiele jas dit een veilige combi zou zijn?..
Bij een schuiver is de normale jas die je draagt binnen een seconde weg, maar dan heb je de bescherming van de hoodie.
(E.v.t. de hoodie vastmaken met loops aan de kevlar broek zou dan natuurlijk goed zijn).

Buitenom dat het een warme combinatie wordt voor in de zomer kan ik me zo 123 geen nadelen bedenken?
 
Reken er niet op dat kevlar buitengewoon veel bescherming biedt, wel voor korte tijd als je een schuiver maakt. Maar ik heb leer met protectie er in, heb ik meer vertrouwen in.
 
Wat voor broek draag je erbij? Lijkt me sterk dat je de hoodie aan wat voor broek dan ook kan vast kan ritsen. Bij een glijpartij zal de hoodie omhoog kruipen en ligt nog je rug helemaal open, kevlar of jas erover maakt dan ook niet meer uit. Bij mijn schuiver waren jas en broek wel vastgeritst en ik had al een beste schaafwond.
Als je het veilig wilt doe je een motorpak aan. Als je een mode show wilt ga je met de auto
 
Sowieso moet je onderscheid maken tussen glijprotectie en impactprotectie. De impactprotectie zorgt ervoor dat je kwetsbare plekken beschermd zijn tegen een harde impact, bijvoorbeeld je eerste val op het wegdek of een botsing met een object.

Impactprotectie is met name belangrijk voor je gewrichten en je rug, daarom zitten er harde protectoren op die plek. Kevlar is niet geschikt als impactprotectie want kan geen harde klap opvangen. Kevlar is wel bijzonder slijtvast en daarom geschikt als glijprotectie. Een jas/hoodie met alleen kevlar beschermt je dus wel tegen (diepe) schaafwonden, maar niet tegen gebroken gewrichten en/of rug, ook niet als het wel op die plek zit.
 
Ik heb ook een textiel zomerjas van Richa met kevlar en van die rev’it protectie stukken er in, zou er niet mee een circuit op gaan omdat je dan echt beter leer aan kan hebben. In het normale verkeer is dat voldoende protectie en als het wat koeler is gooi ik er een dikkere jas overheen. Dat zijn niet altijd motorjassen want daarvoor is die Richa. Waarom ik een normale jas draag, komt gewoon zo uit. Daar zit meestal geen diepere gedachte noch betekenis achter. Er zullen hier vast een aantal zijn die nooit geen, dus altijd als een volledige MotoGP rijder gehuld in leer als een semi moderne ridder te paard op hun motor stappen. Ik twijfel niet aan hun beweegredenen maar ik heb dat gelaten voor wat het is voor mij hoeft dat niet, reken me er maar op af. Dan zie je gelijk wat voor “ridders” dat zijn.
 
Een collega van mij is met zo’n casual outfitje onderuit gegaan met z’n Duc streetfighter. Volledig alpinestars kevlar, hoodie/vest, spijkerbroek, schoenen. Hij lag compleet open, en is gewoon met normale snelheid, 80 a 90 kmh onderuit gegaan. Spul beschermd iets meer als normale kleding, maar komt nooit in buurt van een goed (leren) motorpak.
 
ik doe altijd twee jassen aan. (gaat wel om mijn lichaam hè. )
en altijd tussen de twee jassen een cross harnasje.

voordeel van de hoody is misschien dat je die onder je helm kan doen.
dubbele hoofd bescherming lijkt mij ook wel wat.
 
voordeel van de hoody is misschien dat je die onder je helm kan doen.
dubbele hoofd bescherming lijkt mij ook wel wat.
Dat lijkt mij juist niet goed.

Een helm moet goed passen en daar ga je nu een laag tussen doen.
Juist een helm is een goede combinatie van schok opvang en glijschade. (schok minder, maar zo goed als het kan) en glijden uitstekend.

Ik zou er niets tussen doen, maar een goede pasvorm zoeken.
 
Dat lijkt mij juist niet goed.

Een helm moet goed passen en daar ga je nu een laag tussen doen.
Juist een helm is een goede combinatie van schok opvang en glijschade. (schok minder, maar zo goed als het kan) en glijden uitstekend.

Ik zou er niets tussen doen, maar een goede pasvorm zoeken.
Heel de post was sarcastich bedoeld.
Maar ik heb wel al stoere scooter boys gezien die dat met een gewone hoody doen.
 
Er zal geen discussie zijn dat volledig leer wellicht het beste is.
Feitelijk is ook dat er geen merk is dat geen hoodies heeft in het assortiment. De een veiliger dan de andere.

Ik zit er ook met een scheef ook naar te kijken, met name voor de kleine ritjes in de stad, even een pak melk halen, even naar een vriend een bakkie doen.

Volstrekt onveilig, alleen leer is veilig? Imo complete onzin. Spijkerbroek is tegenwoordig ook veilig. Terecht punt wel is dat losse broek en jas met het schuiven een onbedekte rug geven...... maar dat is met leer echt niet anders!


Open minded, kies dan wel een motor hoodie en val niet ;)
 
Het ondergoed van SGS Armor is niet relevant of interessant?
100% aramide en je omdat het onder je kleding gaat hoeft je zorgvuldig gestileerde look niet worden verstoord.
 
Heb ook gewoon een leren en goretex pak hangen met complete protectie..

Draag echter wel vaak een kevlar spijkerbroek omdat het gewoon praktisch is voor werk/meetings.

Als ik langere stukken moet rijden/snelweg dan draag ik altijd een volledig pak.
 
Tja, motorkleding... Ik vind dat best wel een ingewikkeld onderwerp. Ik heb dan ook zo'n "Kevlar" broek. Ik heb altijd het idee gehad dat het nu 1.5 seconden duurt in plaats van 1 seconde voordat je open ligt bij een schuiver. Een volledig leren motorpak met protectie geeft de meeste kans. Ikzelf draag meestal alleen die broek en een motorjas met protectie. Verder doe ik iedere keer weer mijn stinkende best om op te letten en te anticiperen. En toch kan het fout gaan en is nooit te zeggen hoe je het er vanaf brengt. Ik weet wel dat het werkelijk asociaal knetterhard aankomt, wat voor kleding je ook aan hebt. Ik heb het heel lang geleden1 keer mogen meemaken met gewone spijkerbroek en shirt. Ikzelf had wonderbaarlijk helemaal niks, maar het vizier van mijn helm was helemaal versplinterd, omdat ik met mijn kop de voorste wielkast van de auto in knalde. Ik keek eenmaal stilliggend tegen de wielophanging en schokbreker aan. En dat alles met ongeveer 60 Km/uur na een (rollende) schuiver. Ik kan je wel zeggen, ik hoop never nooit een ongeluk met de motor meer te krijgen. Ongeacht m'n toegepaste kleding.
 
Terug
Bovenaan Onderaan