Kilometer stand klopt niet (ik heb bewijs)

Jems

MF'er
5 apr 2013
69
0
Haarlem
Beste forummers,

Ik ben, na een flinke financiële meevaller weer eens opzoek naar een motor.

En na lang gezocht te hebben kwam ik de motor van mijn smaak steeds vaker tegen.
Het betreft een supersport, van een type dat ik eerder heb gehad maar verkocht heb uit financieel oogpunt.

Tot mijn verbazing kwam ik vanmiddag mijn oude motor tegen op marktplaats.
Deze staat te koop bij een erkende motorzaak.. (zeg Motoport)
Dat is leuk natuurlijk! Je oude maatje terugzien, wellicht wederom kopen!

Echter viel mij iets geks op ...
De kilometerstand wijkt 7.000 kilometer af vanaf het punt dat ik de fiets verkocht heb.
Echter wijkt hij af richting de 0.
Heel gek! verkocht met 17.750 km en staat te koop voor ongeveer 10.000

Ik heb mijn papieren (tenaamstelling) nog en ook nog de mails en correspondentie van de fiets zoals ik hem destijds te koop heb gezet.

Nu zou ik, uit "liefde" graag deze fiets terug willen (het was immers mijn eerste),
maar denk dat ik mijn correspondentie uit ga printen, mee ga nemen en verhaal ga halen bij de motorzaak. Het lijkt mij dat zij aan het technische gebruik van de motor moeten kunnen zien dat de kilometrage niet klopt en dus hoop ik iets van de prijs af te krijgen alvorens ik EVENTUEEL over zou gaan tot aanschaf van "mijn" oude motor.

Wat vinden jullie van deze gebeurtenis en hebben jullie tips/opmerkingen ?!

Groeten
 
kilometerstanden terugdraaien gebeurt nog regelmatig, maar het kan ook zijn dat er een andere teller op is gekomen (ivm defect oid). Ik zou daar eerst naar vragen, en of ze dan ook bewijs hebben bij welke kmstand dit gebeurd is :Y
 
Laatst bewerkt:
En dan nog is het toch heel vreemd dat een grote tent als MotoPort hem zo te koop zet (als zij er va naf weten... tsja of ze weten het niet)
 
Als hij nog 3 keer van hand gegaan is voor hij bij de zaak gekomen is kan het zijn dat hij daarvoor al teruggedraaid is en zij er dus niets van weten. Verder is MotoPort een franchise, de zaken hebben onderling dus niets gemeen behalve de naam.
 
Bedankt voor jullie reacties.
Ik zal eerst eens snel overwegen of ik de motor zou willen kopen, anders meld ik het direct.
 
Bedankt voor jullie reacties.
Ik zal eerst eens snel overwegen of ik de motor zou willen kopen, anders meld ik het direct.

Ik zou het sowieso aangeven, of je de motor nou wilt kopen of niet. Als je bewijs hebt kan het alleen maar in je voordeel werken (als je geen bewijs hebt kunnen ze ook denken dat je gewoon een lagere prijs wilt).
 
Inderdaad, ik ben van plan dit weekend te besluiten welke motor het gaat worden dus dan zal ik de zaak gelijk mijn correspondentie overhandigen en zien wat ze er meer doen.
 
Als hij nog 3 keer van hand gegaan is voor hij bij de zaak gekomen is kan het zijn dat hij daarvoor al teruggedraaid is en zij er dus niets van weten. Verder is MotoPort een franchise, de zaken hebben onderling dus niets gemeen behalve de naam.
Check idd ff op RDW.nl hoeveel eigenaren de motor ondertussen al heeft gehad.
 
Als hij nog 3 keer van hand gegaan is voor hij bij de zaak gekomen is kan het zijn dat hij daarvoor al teruggedraaid is en zij er dus niets van weten. Verder is MotoPort een franchise, de zaken hebben onderling dus niets gemeen behalve de naam.

Het is inderdaad een franchise onderneming, maar om nou te zeggen dat het niks anders is dan de naam dragen...

Aan de franchise naam hangen erg veel specifieke regels, waaronder regels die betrekking hebben op kilometerstanden. Waarschijnlijk is de motor bij een andere eigenaar al onder handen genomen.
 
Als hij nog 3 keer van hand gegaan is voor hij bij de zaak gekomen is kan het zijn dat hij daarvoor al teruggedraaid is en zij er dus niets van weten. Verder is MotoPort een franchise, de zaken hebben onderling dus niets gemeen behalve de naam.

Dus ik moet iedere motoport als een individuele onderneming zien? Jammer, dat doe ik niet want ik ben maar een simpele consument. Onderdeel worden van een franchise heeft niet alleen maar voordelen. En als je geen zin hebt in de nadelen hang je je eigen naam weer op de voorgevel.
 
Dus ik moet iedere motoport als een individuele onderneming zien? Jammer, dat doe ik niet want ik ben maar een simpele consument. Onderdeel worden van een franchise heeft niet alleen maar voordelen. En als je geen zin hebt in de nadelen hang je je eigen naam weer op de voorgevel.

Eigenlijk wel ja, en simpele consument of niet, een kind van 6 kan dit concept al snappen(de basis toch), dus een simpele consument die de leeftijd heeft dat hij op een motor mag rijden ook.

Als je Henk heet, en je buurman heet ook Henk, dan kun je toch wel snappen dat het toch niet helemaal dezelfde meneer is. Zo niet snap je dit in elk geval wel als iemand je dit verteld lijkt me.
 
Eigenlijk wel ja, en simpele consument of niet, een kind van 6 kan dit concept al snappen(de basis toch), dus een simpele consument die de leeftijd heeft dat hij op een motor mag rijden ook.

Als je Henk heet, en je buurman heet ook Henk, dan kun je toch wel snappen dat het toch niet helemaal dezelfde meneer is. Zo niet snap je dit in elk geval wel als iemand je dit verteld lijkt me.
En hoe kan je als klant zien dat Blokker geen franchise is, maar Subway wel?
 
Blokker voert dezelfde producten, maar het voedsel van de Subway is bij de ene schaftkeet niet te vreten en de ander wel :)

Vergelijk het met de service en klantgerichtheid van Motorport, de verschillen zijn enorm.
 
Ik ben het met RemcoNL eens.

Shell is (bijna allemaal) franchise. En toch krijg je bij iedere shell dezelfde brandstof! Als je bij een 'keten' je spulletjes koopt dan betaal je onder andere voor de naam. Dus zou de kwaliteit bij deze hetzelfde moeten zijn. Zoniet dan doet motoport geen goede zaken met de desbetreffende ondernemer en zal er actie ondernomen moeten worden. Ze hanteren immers allemaal dezelfde protocollen en zouden ze dezelfde methodes en principes moeten hanteren.
 
Eigenlijk wel ja, en simpele consument of niet, een kind van 6 kan dit concept al snappen(de basis toch), dus een simpele consument die de leeftijd heeft dat hij op een motor mag rijden ook.

Als je Henk heet, en je buurman heet ook Henk, dan kun je toch wel snappen dat het toch niet helemaal dezelfde meneer is. Zo niet snap je dit in elk geval wel als iemand je dit verteld lijkt me.

sarcasm.jpg
 
Echter viel mij iets geks op ...
De kilometerstand wijkt 7.000 kilometer af vanaf het punt dat ik de fiets verkocht heb.
Echter wijkt hij af richting de 0.
Heel gek! verkocht met 17.750 km en staat te koop voor ongeveer 10.000



Ik zie hier trouwens het voordeel niet van, om met zo'n lage km. stand er nog wat van af te halen.
 
Echter viel mij iets geks op ...
De kilometerstand wijkt 7.000 kilometer af vanaf het punt dat ik de fiets verkocht heb.
Echter wijkt hij af richting de 0.
Heel gek! verkocht met 17.750 km en staat te koop voor ongeveer 10.000



Ik zie hier trouwens het voordeel niet van, om met zo'n lage km. stand er nog wat van af te halen.

Nou,kijk hij is verkocht door TS met 17500 op de teller, STEL...daarna is hij gekocht door iemand die er 25.000 km per jaar mee heeft gereden (2 jaar lang) en daarna is de teller terug gezet op 10.000.

Das niet heel gek dan.... maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen.... O-)

Er staat in de OP niets over datums en jaartallen.... dus het stukje hierboven is puur hypotheekisch ;) _O-
 
Laatst bewerkt:
Op MF is het vaker besproken dat een motorzaak een motor te koop had staan met een lagere stand dan in het verleden. Vrijwel altijd was de reactie van de motorzaak:
"Wij hebben deze motor zo binnengekregen."
 
Laatst bewerkt:
Een motorzaak kan echt wel zien of de km stand een beetje klopt naar aanleiding van de staat van de motor.
Dus als een motorzaak een motor te koop zet dan acht ik die zaak verantwoordelijk.

En een advies aan T.S.
Koop geen motor bij een zaak waarvan je al weet dat ze liegen en bedriegen want dan is een eventuele garantie ook niet iets waar je verwachtingen over hoeft te hebben.
 
Een motorzaak kan echt wel zien of de km stand een beetje klopt naar aanleiding van de staat van de motor.
Dus als een motorzaak een motor te koop zet dan acht ik die zaak verantwoordelijk.

En een advies aan T.S.
Koop geen motor bij een zaak waarvan je al weet dat ze liegen en bedriegen want dan is een eventuele garantie ook niet iets waar je verwachtingen over hoeft te hebben
.

Tja is het dan ook niet makkelijker dat zaken niets meer inruilen....

Oh nee elke motorrijder is het voorbeeld van eerlijkheid, openheid, en zal altijd netjes vertellen wat er met de motor is gebeurt, en daarna gaan de bedrijven als eerste alle tellers terugdraaien........
 
Tja is het dan ook niet makkelijker dat zaken niets meer inruilen....

Oh nee elke motorrijder is het voorbeeld van eerlijkheid, openheid, en zal altijd netjes vertellen wat er met de motor is gebeurt, en daarna gaan de bedrijven als eerste alle tellers terugdraaien........

Voor beide is natuurlijk iets te zeggen, je kunt als inkopende motorzaak een kwaadwillende klant natuurlijk niet altijd doorzien. andersom ook niet.... Maar andersom heb je wel het hele internet als je publiek om die ene motorzaak helemaal kapot te maken....

Wel heeft een motorzaak de plicht (lijkt mij, gezien de "proffesional rol" tov de "leek rol" van de consument) enigszins de waarschijnlijkheid van de informatie bij de koop te controleren. een motor van 20 jaar oud, met 10.000km op de teller is uiteraard mogelijk, net als een motor van 3 jaar oud met 60.000km.... er zullen duidelijke tekenen aanwezig zijn die dit kunnen bevestigen.

Wel denk ik dat wij allemaal wel weten dat dit onderzoeken niet heel diepgaande gedaan wordt over het algemeen.....
een NMP zou natuurlijk een oplossing kunnen zijn, sterker nog, een MF-NMP lijkt me helemaal niet zo'n gek idee.
een topic waarin je de kenmerken van je motor invoert als je hem inlevert (kenteken is dan niet meer zo'n geheimzinnig item lijkt me....) en dan kan een potentiele MF-koper dit even opsnorren op kenteken... en hoppa... teruggedraaid of niet.
 
Een motorzaak kan echt wel zien of de km stand een beetje klopt naar aanleiding van de staat van de motor.
Dus als een motorzaak een motor te koop zet dan acht ik die zaak verantwoordelijk.

En een advies aan T.S.
Koop geen motor bij een zaak waarvan je al weet dat ze liegen en bedriegen want dan is een eventuele garantie ook niet iets waar je verwachtingen over hoeft te hebben.

Als het grondig fout is kun je het wel zien. Maar ik heb de afgelopen weken een stuk 5 Honda VFR's bekeken waarbij ik exemplaren met 40.000 km gezien heb die er flink slechter uitzagen dan exemplaren met 72.000 km op de teller. Het is echt niet altijd zo makkelijk te zien. Ook niet voor een motorzaak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan