Klappertje gezien: zondag omgeving Leiden :(

Ik ken die kruising, woon er niet al te ver vanaf. Ik weet dat waar de auto vandaan kwam een aparte baan is voor linksafslaand verkeer. De motor rijdt blijkbaar op de baan voor het rechtdoorgaande verkeer. Beide lichten staan daar niet gelijktijdig op groen.

Er moet dus 1 van de 2 door rood zijn gereden. Gelet op de afstanden vanaf de stoplichten die beide voertuigen moeten afleggen tot de plek van de botsing denk ik dat de motorrijder 'donker' oranje heeft gezien en de auto groen...
 
WIl ik ff off-topic reageren:

Biedt een systeemhlem dichtgeklapt dan nog wel dezelfde bescherming als een integraalhelm?
nee

het kinstuk is een stukje zwakker dan dat van een integraalhelm
 
Ik weet welk plaatje je bedoelt. Wat ze vergeten hebben erbij te vertellen is dat die persoon met een shotgun zichzelf door z'n kop wou schieten en daar niet helemaal in geslaagd is en dat het niet komt omdat 'ie potje zou hebben gedragen en op z'n bek zou zijn gegaan :X


OK, nu ik er over nadenk.. heb je denk ik gelijk.. Het zag er ook veels te "schoon" uit.. kan bijna niet van een ongeluk zijn achteraf bekeken.

Maar het neemt niet weg dat als me wat overkomt ik liever een integraal helm (of voor mijn part een dichtgeklapte systeemhelm) op m'n kop heb dan een potje, mijn nederige mening.. natuurlijk :+
 
OK, nu ik er over nadenk.. heb je denk ik gelijk.. Het zag er ook veels te "schoon" uit.. kan bijna niet van een ongeluk zijn achteraf bekeken.

Maar het neemt niet weg dat als me wat overkomt ik liever een integraal helm (of voor mijn part een dichtgeklapte systeemhelm) op m'n kop heb dan een potje, mijn nederige mening.. natuurlijk :+
Tenzij je nekletsel hebt.......
Een vriendin van mij is ambulancechauffeur en weet daar ook 'leuke' verhalen over te vertellen.....
De beste bescherming is m.i. toch wel anticiperen. Je kan niet overal ogen hebben maar ik probeer altijd in te schatten wat andere verkeersdeelnemers zullen gaan doen, ook al ben ik degene met groen licht.
Zomers als het echt warm is rij ik ook met een potje en eerlijk is eerlijk, ik moet de eerste keer altijd weer even wennen aan het gevoel van een onbeschermd gezicht maar dan denk ik weer aan die verhalen van die vriendin-ambulancechauffeur (die overigens zomers ook met pot rijdt) en dan ga ik verder met het genieten van de wind in mijn gezicht en calculeer het risico in.
 
intregraalhelm is wel het veiligste , kun je niet openklappen .
toch had ik tijdens een crash over grind in de bocht met een intregraalhelm wel krassen over het gelaat en neus.
me gezicht was door de klap bijna door de gezichtsopening geperst.
note: deze helm was wel een maatje te groot voor mijn kop. :(
 
Ik zie ook altijd veel motorrijders die na een aanrijding dood op straat liggen in hun lerenpak.....

Nah, je voelt m al, never ever dat ik een lerenpak ga dragen, doe mij maar gewone textiel motorkleding.....


je denkt dat diezelfde motorrijders in een textielpak nog wel opgestaan waren....????????? |(
 
Tenzij je nekletsel hebt.......
Een vriendin van mij is ambulancechauffeur en weet daar ook 'leuke' verhalen over te vertellen.....
De beste bescherming is m.i. toch wel anticiperen. Je kan niet overal ogen hebben maar ik probeer altijd in te schatten wat andere verkeersdeelnemers zullen gaan doen, ook al ben ik degene met groen licht.
Zomers als het echt warm is rij ik ook met een potje en eerlijk is eerlijk, ik moet de eerste keer altijd weer even wennen aan het gevoel van een onbeschermd gezicht maar dan denk ik weer aan die verhalen van die vriendin-ambulancechauffeur (die overigens zomers ook met pot rijdt) en dan ga ik verder met het genieten van de wind in mijn gezicht en calculeer het risico in.
Toch vreemd. In PB stond een keer een ingezonden brief van een ambulancebroeder en die vroeg of mensen toch asjeblieft maar full-face helmets wilden dragen, ivm de gruwelijke misvormde gezichten die hij tegen kwam bij motorrijders die met een potje op over het asfalt geschoven waren of een auto hadden gekopt.

Bij veel van de helmen die ik na een crash heb gezien zaten er forse schaafplekken op de kinpartij van de helm. Bij die van mij was het vizier en het vizier slotje geschaafd. Als je voorover van een motor duikt, is je kin toch vaak het eerste wat de grond raakt. Dan toch liever dat ik eerst met het kinstuk van de helm over de grond schaaf, dan met mijn kin zelf. Nekletsel is niet fijn, nee. Maar de rest van je leven met een (afschrikwekkend) verminkt gezicht moeten leven is ook niet alles.

Wat voor helm iemand draagt, moet iemand zelf weten, vind ik. Daar zul je mij niet over horen. Maar claimen dat een potje beter is dan een integraal, lijkt me niet reeël. Waarom rijden ze in de racerij en cross dan niet met potjes? Dat zijn toch de mensen die er het vaakst af stuiteren. Als een pothelm of systeemhelm beter was, zouden ze die wel dragen, denk je niet?
 
Toch vreemd. In PB stond een keer een ingezonden brief van een ambulancebroeder en die vroeg of mensen toch asjeblieft maar full-face helmets wilden dragen, ivm de gruwelijke misvormde gezichten die hij tegen kwam bij motorrijders die met een potje op over het asfalt geschoven waren of een auto hadden gekopt.

Bij veel van de helmen die ik na een crash heb gezien zaten er forse schaafplekken op de kinpartij van de helm. Bij die van mij was het vizier en het vizier slotje geschaafd. Als je voorover van een motor duikt, is je kin toch vaak het eerste wat de grond raakt. Dan toch liever dat ik eerst met het kinstuk van de helm over de grond schaaf, dan met mijn kin zelf. Nekletsel is niet fijn, nee. Maar de rest van je leven met een (afschrikwekkend) verminkt gezicht moeten leven is ook niet alles.

Wat voor helm iemand draagt, moet iemand zelf weten, vind ik. Daar zul je mij niet over horen. Maar claimen dat een potje beter is dan een integraal, lijkt me niet reeël. Waarom rijden ze in de racerij en cross dan niet met potjes? Dat zijn toch de mensen die er het vaakst af stuiteren. Als een pothelm of systeemhelm beter was, zouden ze die wel dragen, denk je niet?
Ik claim ook helemaal nergens dat een potje beter is dan een integraal!!
Sterker nog, ik schrijf juist dat ik zelf ook altijd ff moet wennen aan het toch wel wat meer onbeschermde gevoel ik in de zomer mijn potje weer eens draag!
Mocht het ooit eens zover komen dat ik een schuiver maak dan hoop ik dat ik het juiste hoofddeksel heb gedragen, bij neklestel geen integraal en bij een val op mijn gezicht dus WEL mijn integraal..... fingers crossed dus.....Liever heb ik dat het me nooit zal gebeuren maar dat heb je niet altijd zelf in de hand: zoveel mogelijk anticiperen dus.......
 
nee

het kinstuk is een stukje zwakker dan dat van een integraalhelm

Het verschil tussen een integraalhelm en een goede systeemhelm (in dichtgeklapte toestand) is verwaarloosbaar klein, waar het gaat om de veiligheid van het gezicht en de kin in het byzonder. Op dat gebied zul je geen negatief effect van de systeemhelm hebben.
 
Lijkt me niet. Als de motorrijder door rood reed is hij schuldig en niet de automobilist.

Volgens mij staan stoplichten 'hoger' dan borden, wegmarkering en algemene voorrangsregels. Dat betekent dat als de stoplichten in werking zijn en een van de twee rood had hij had moeten stoppen. Ik kan zo snel geen artikel vinden om dit te steunen maar ik zoek nog even verder.

[edit]
http://www.3vo-flevoland.nl/Wetgeving/RVV.htm

"Artikel 63
Verkeerstekens gaan boven verkeersregels, voor zover deze regels onverenigbaar zijn met deze tekens.
Artikel 64
Verkeerslichten gaan boven verkeerstekens die de voorrang regelen."
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me niet. Als de motorrijder door rood reed is hij schuldig en niet de automobilist.

Volgens mij staan stoplichten 'hoger' dan borden, wegmarkering en algemene voorrangsregels. Dat betekent dat als de stoplichten in werking zijn en een van de twee rood had hij had moeten stoppen. Ik kan zo snel geen artikel vinden om dit te steunen maar ik zoek nog even verder.

[edit]
http://www.3vo-flevoland.nl/Wetgeving/RVV.htm

"Artikel 63
Verkeerstekens gaan boven verkeersregels, voor zover deze regels onverenigbaar zijn met deze tekens.
Artikel 64
Verkeerslichten gaan boven verkeerstekens die de voorrang regelen."

:Y

Art. 64 gaat hier op verder

Verkeerslichten gaan boven verkeerstekens die de voorrang regelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan