De spanningsregelaar mag niet warmer worden dan zo'n 75 graden.
Je blok is al minstens 80 graden.
Hoe warm denk je dat de asfalt wordt als de zon erop schijnt, en daar zit je blok net boven. Hoe denk je de stekkerverbindingen schoon te houden?
Probleem is dat hij bij regen watergekoeld wordt en aangezien spanningsregelaars meestal in hars gegoten zijn is dat niet zo'n heel goed plan.hoorde vandaag al een mooie plek om me bestaande spannings regelaar kwijt te kunnen, gewoon aan de onderkant van je blok.... zit niet in de weg, en heeft genoeg koeling!
dat zou goed kunnen lijkt mij!
Denk dat je er nog net niet genoeg verstand van hebt
Een spanningsregelaar moet stromen tot wel 30 A aankunnen, de componenten krijgen dus nogal wat te dissiperen.
Zoek gewoon naar een bestaand exemplaar, er zijn regelaars genoeg welke hun warmte via een contactvlak aan het frame afgeven, je hebt dan dus geen extra koellichaam nodig.Alsof een belt zaligmakend is....
*KNIP*Alsof een belt zaligmakend is....
Die grote stromen zullen het probleem niet zijn.kennelijk heb jij ook nog niet veel gezien op electragebied dan..
heb hier ter plekke een regelaar liggen van 4cm x 2cm x 0.5cm, die kan 40A leveren, met pieken van 60A.
ennuh, warmte disseperen, daar is veel van dat spul voor ontworpen.. zolang je maar voldoende koelcapaciteit hebt.. koelblok o.i.d.
en desnoods plaats je meerdere componenten die de belasting delen..
overigens wel knap dat jij mijn kennis kan beoordelen..
wellicht is jouw kennis op gebied van motorfietsen wel superieur aan de mijne..
maar er zit in een motor wel wat meer technologie die raakvalkken heeft met andere zaken.
als ik aan een spanningregelaar denk denk ik in eerste instantie aan een klein transistorachtig component, en jij aan dat harsblokje onder het zadel...
dat klein componentje zit hoogstwaarschijnlijk in dat blokje hars...
samen met andere componentjes...
maar dat wist jij natuurlijk best...
mijn kennis op het gebied van spanningregelaars voor motoren (het eindproduct) is wellicht beperkt, maar dat is meer in de zin dat ik niet exact weet welke functies ze eventueel nog meer vervullen behalve de spanning begrenzen. als ik dat zou weten kan ik misschien wat gerichtere omperkingen plaatsen...
ik durf best zo`n ding in elkaar te knutselen, en daarbij kan van alles mis gaan, maar een van de laaste dingen die mis zullen gaan zouden de grote stromen als oorzaak hebben...
Je kennis beoordeel ik naar de reactie die jij schrijftkennelijk heb jij ook nog niet veel gezien op electragebied dan..
heb hier ter plekke een regelaar liggen van 4cm x 2cm x 0.5cm, die kan 40A leveren, met pieken van 60A.
ennuh, warmte disseperen, daar is veel van dat spul voor ontworpen.. zolang je maar voldoende koelcapaciteit hebt.. koelblok o.i.d.
en desnoods plaats je meerdere componenten die de belasting delen..
overigens wel knap dat jij mijn kennis kan beoordelen..
wellicht is jouw kennis op gebied van motorfietsen wel superieur aan de mijne..
maar er zit in een motor wel wat meer technologie die raakvalkken heeft met andere zaken.
als ik aan een spanningregelaar denk denk ik in eerste instantie aan een klein transistorachtig component, en jij aan dat harsblokje onder het zadel...
dat klein componentje zit hoogstwaarschijnlijk in dat blokje hars...
samen met andere componentjes...
maar dat wist jij natuurlijk best...
mijn kennis op het gebied van spanningregelaars voor motoren (het eindproduct) is wellicht beperkt, maar dat is meer in de zin dat ik niet exact weet welke functies ze eventueel nog meer vervullen behalve de spanning begrenzen. als ik dat zou weten kan ik misschien wat gerichtere omperkingen plaatsen...
ik durf best zo`n ding in elkaar te knutselen, en daarbij kan van alles mis gaan, maar een van de laaste dingen die mis zullen gaan zouden de grote stromen als oorzaak hebben...
Je kennis beoordeel ik naar de reactie die jij schrijft
Mijn kennis gaat gelukkig veel verder dan alleen motoren, voordeel als je alles wat met techniek te maken heeft je passie is
Het is niet alleen de enorme stroom die de regelaar voor zijn kiezen krijgt, de spanning van een dynamo kan zo maar tot over de 100 volt oplopen, de meeste componenten vinden dat niet echt leuk en dat maakt het lastig een betrouwbare schakeling te ontwerpen welke ook nog eens supercompact is.
Heeft weinig zin, de overige componenten zijn dusdanig klein dat je ze net zo goed op dezelfde plek kunt monteren als de componenten welke koeling nodig hebben en dan zijn we dus weer terug bij af.je grootste probleem is dus idd je warmte... maar als je handig bent, kun je de (meestal darlington transistor) buiten je regelaar houden, deze ergens op een koelblok zetten, en die kun je monteren waar je plaats hebt, desnoods op een alu plaat achter je kenteken
Er zitten geen transistoren in de regelaar.je grootste probleem is dus idd je warmte... maar als je handig bent, kun je de (meestal darlington transistor) buiten je regelaar houden, deze ergens op een koelblok zetten, en die kun je monteren waar je plaats hebt, desnoods op een alu plaat achter je kenteken
Er zitten geen transistoren in de regelaar.
Deze werken met thyristoren.
Er heeft laatst een voorbeeld op gestaan.
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, met thyristors heb je veel minder warmte dissipatie dan met transistors.nou ik bouw ze wel met een transistor, een zener, een paar weerstanden, en een grote 150 w weerstand, en laat dit nou werken
Schemanou ik bouw ze wel met een transistor, een zener, een paar weerstanden, en een grote 150 w weerstand, en laat dit nou werken