Kleppen stellen GS500

ThaGaruda

MF veteraan
2 aug 2007
8.316
2
Tilburg
Ik ben vandaag begonnen met het stellen van me kleppen van me GS500.
Zelf nog nooit gedaan maar met behulp van een instructievideo op Google ben ik al aardig ver.

Het probleem nu:
Ik heb de kleppendeksel verwijderd en ben nu op het punt dat ik de shims moet verwijderen. Om dat te doen heb ik de as met, ik dacht dat ze tuimelaars heten, losgemaakt zodat ik een duidelijk zicht heb op de shims. Alleen hoe krijg ik die evt as weer terug want met de hand lukt het niet. Moet ik dan die plek waar ie in moet vallen verhitten of wat?

En die shims moet ik er uit kunne halen alleen met een plat schroevendraaiertje of magneet krijg ik ze niet uit die soort zuiger :S

Alvast bedankt voor de hulp :}
 
Ik ben vandaag begonnen met het stellen van me kleppen van me GS500.
Zelf nog nooit gedaan maar met behulp van een instructievideo op Google ben ik al aardig ver.

Het probleem nu:
Ik heb de kleppendeksel verwijderd en ben nu op het punt dat ik de shims moet verwijderen. Om dat te doen heb ik de as met, ik dacht dat ze tuimelaars heten, losgemaakt zodat ik een duidelijk zicht heb op de shims. Alleen hoe krijg ik die evt as weer terug want met de hand lukt het niet. Moet ik dan die plek waar ie in moet vallen verhitten of wat?

En die shims moet ik er uit kunne halen alleen met een plat schroevendraaiertje of magneet krijg ik ze niet uit die soort zuiger :S

Alvast bedankt voor de hulp :}

Die shims kun je er gewoon uitwippen met een plat schoevendraaiertje... zit speciaal een inkeping voor in de rand.

kleppenstellen034jk4.jpg

kleppenstellen035wh0.jpg


En jij bedoelt de nokkenas. Die moet je gewoon terugleggen op de juiste positie en dan voorzichtig 1 voor 1 de boutjes van de lagerkapjes ietsjes aandraaien. Je moet niks verhitten :N :X

Zie ook: Rambabbel in "Suzuki GS500 topic #7"
 
Nou de shims zijn er uit en dat was niet zo makkelijk als op dat filmpje of bij jouw op de foto :P
Nu de nokkenas er idd uit is moet ik hem er weer inkrijgen en dat kan alleen door die spanner los te halen?
 
Nou de shims zijn er uit en dat was niet zo makkelijk als op dat filmpje of bij jouw op de foto :P
Nu de nokkenas er idd uit is moet ik hem er weer inkrijgen en dat kan alleen door die spanner los te halen?

Heb je de spanner laten zitten toen je de nokkenassen eruit draaide? |(

Als je niet weet hoe het moet laat dan aub iemand meekijken voor je de boel mold... :/
 
hehe jaa was het vergeten... Maar hij is iig eruit en snap nu het hele systeem.
Morgen ff shims halen en het is klaar. Het was vandaag ff uitvogele mbv dat filmpje en jouw howto.

En alles is nog heel ;)
 
hehe jaa was het vergeten... Maar hij is iig eruit en snap nu het hele systeem.
Morgen ff shims halen en het is klaar. Het was vandaag ff uitvogele mbv dat filmpje en jouw howto.

En alles is nog heel ;)

Ik hoop ook voor je dat alles heel blijft. Let met het terugzetten van de nokkenassen op de merktekens, en zorg dat je de nokkenassen er eerst goed in hebt zitten. Voordat je de nokkenassen vastdraait wel eerst de spanner monteren.
 
Die shims, hebben die nog genormaliseerde afmetingen?

Wil morgen ook de kleppen stellen, en heb de auto kapot. Dus als ik dan morgen de boel los heb moet ik op het fietsje de onderdelen halen, dus dan moeten ze hem wel direct hebben :P
 
Ik hoop ook voor je dat alles heel blijft. Let met het terugzetten van de nokkenassen op de merktekens, en zorg dat je de nokkenassen er eerst goed in hebt zitten. Voordat je de nokkenassen vastdraait wel eerst de spanner monteren.

Waar moet ik opletten bij de merktekens dan? De as zelf is niet los gemaakt van de ketting dus dat zit nog goed dan kan er verder nog weinig mis zijn? want de as ligt in feite nog op de zelfde plaats als de ketting nog op de zelfde plek zit of wat is hier de variabele dan?

En de nokkenassen eerst goed inleggen dan ff losjes die beugels ABCD erop en dan de kettingspanner rustig aan draaien toch? Dus niet de nokkenas eerst vastzetten en dan pas de kettingspanner? Heb je dan niet het gevaar dat de nokkenas er uit knalt ofzo?
 
Waar moet ik opletten bij de merktekens dan? De as zelf is niet los gemaakt van de ketting dus dat zit nog goed dan kan er verder nog weinig mis zijn? want de as ligt in feite nog op de zelfde plaats als de ketting nog op de zelfde plek zit of wat is hier de variabele dan?

En de nokkenassen eerst goed inleggen dan ff losjes die beugels ABCD erop en dan de kettingspanner rustig aan draaien toch? Dus niet de nokkenas eerst vastzetten en dan pas de kettingspanner? Heb je dan niet het gevaar dat de nokkenas er uit knalt ofzo?

Nogmaals: Als je niet weet hoe het moet laat dan aub iemand meekijken voor je de boel mold... :/

Je begrijpt er duidelijk geen reet van!
 
Daarom vraag ik het toch of kan dat niet op een forum....
Ik doe pas iets als ik een duidelijk en logisch antwoord krijg. Ik ga niet wat aanklooien.
Ik vraag hier ook dingen ter controle om zeker te zijn van wat ik doe

Daarom heb ik deze topic geopend om me evt vragen te stellen.....
 
Laatst bewerkt:
Daarom vraag ik het toch of kan dat niet op een forum....
Ik doe pas iets als ik een duidelijk en logisch antwoord krijg. Ik ga niet wat aanklooien.
Ik vraag hier ook dingen ter controle om zeker te zijn van wat ik doe

Daarom heb ik deze topic geopend om me evt vragen te stellen.....

Begin eerst eens aan een goed WPHB, dat scheelt heel wat vragen op MF.
- Nokkenas(sen) op tijd terugleggen (dus merktekens goed in de gaten houden);
- lagerkappen erop en gelijkmatig aandraaien, niet bouten erin en stuk voor stuk vastdraaien;
- nokkenasketting over de nokkenas(sen) leggen en kijken of het aantal schakels overeenkomt met de waardes vermeld in het WPHB;
- kettingspanner op spanning zetten en weer monteren met nieuwe pakking.

Als het goed is heb je de nokkenassen gemonteerd en op tijd staan. Voor de zekerheid de nokkenassen een aantal keren met de hand ronddraaien, dus met de dopsleutel. Loopt het vloeiend dan kijk je nogmaals naar de timing voordat je kleppen weer controleert en het kleppendeksel erop doet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan