Waarde Motorliefhebbers,
Ik zit nog niet zo lang op dit forum, en heb ook nog niet zoveel gepost. Nou heb ik vorige week een VFR 400 R gekocht, deze liep helaas niet. Volgens de eigenaar was hij 2 jaar geleden rijdend weggezet. Vond deze eigenaar, een vrouw, redelijk betrouwbaar, dus ik denk dat het alleen kwestie van schoonmaken is + accu laden.
Aangezien ik dit ding voor weinig geld had gekocht, en er nog meer dingen moesten worden vervangen (banden, luchfilter, enz) heb ik hem weggebracht naar een dealer.
Nou kreeg ik een prijsopgave, waaronder kleppen stellen voor de 24k km beurt. De dealer vertelde mij dat het €700(!) zou kosten voor alleen kleppen stellen. Nou heb ik enig ervaring met sleutelen, en heb ik een Werkplaatshandboek in bezit. Nou leek het mij allemaal niet te moeilijk en best te doen is in een weekend tijd.
Nu is mijn vraag, kan ik dit achterwegen laten, en het zelf doen, of vergis ik mij in de moeilijkheid hiervan? Heb zelf werkplaats, met alle benodige gereedschap bij de hand.
Alvast bedankt,
Als het klopt, dat van die 700 voor enkel de kleppen stellen, meldt dan even de naam aub. Dan weten we allemaal dat we daar nooit hoeven te zijn.
Ga lekker je motor halen, blijf vriendelijk lachen, en betaal maar niks.
Zoek dan een goede garage, waar je voor veel minder geld je hele motor weer goed krijgt. Inclusief niuwe banden, filters en kleppen. Overigens is het de vraag of de kleppen erg zijn gesleten in die twee jaar dat ie stil stond.
Prijzen van de overigen onderdelen zou ik moeten opzoeken, maar voor 700 heb je volgens mij al een hele ruilblok, voor klepjes stellen is dat wat veel.
Of heeft een VFR400 hele speciale kleppen, die op een hele speciale plek zitten, die alleen op een hele speciale manier te doen zijn, met heel speciaal gereedschap?
700/50 (werkplaatstarief) is 14 uur. Bijna twee dagen voor kleppen stellen
Ja heb hem ook vriendelijk verteld dat ik dat echt teveel geld vind.
Hij doet nu een beurt + nieuwe accu, banden, lucht/olie-filter, vervangen van vloeistoffen, 25kw-kit erin + uitdraai, carb schoonmaken en lopend maken voor 950.
Kleppen doe ik zelf wel, heb genoeg vertrouwen in mezelf. Heb 2 jaar aan brommer gesleuteld, en sleutel nu aan Auto's op me opleiding.
Is die 950 ook al teveel voor die producten dan?
25kw kit zullen wel gewoon ringen bij de carbs zijn, een uitdraai kost hun misschien 15 euro aan gebruik testbank. Carbs reinigen, hoe royaal nemen ze dat? Ultrasoon? Of ff uitblazen op de werkbank?Ik zit op 365 exclusief het werk en de 25kw kit, uitdraai en carbs schoonmaken.
Die zouden dan samen 600 euro moeten kosten (ik heb de kosten van de onderdelen ruim genomen).
25kw kit zullen wel gewoon ringen bij de carbs zijn, een uitdraai kost hun misschien 15 euro aan gebruik testbank. Carbs reinigen, hoe royaal nemen ze dat? Ultrasoon? Of ff uitblazen op de werkbank?
Royaal mee eens dat dit dus gewoon veel te veel geld is.
Kleppen stellen is fucking simpel. Je moet wel een voelermaatje en een micrometer hebben en wat "normaal" gereedschap. 700 euro is echt veel te veel geld.
Als ik als hobbyist er minder als een uur over doe voor een 1 pitter dan moet een ervaren monteur het wel in 3 uurtjes afkunnen voor een v4.
Het is altijd opvallend dat mensen denken dat iedere motor hetzelfde is. bij die V4 moet waarschijnlijk de tank, lichtfilter en nog een hoop andere zooi uitgebouwd worden voordat je bij de kleppen kunt. De nokkenassen moeten eruit als de plaatjes vervangen moeten worden en dan plaatjes wisselen. Daarna weer alles inbouwen, ik weet zeker dat je het met 3 uur nooit red, dat wordt eerder 5 uur.
Ik zeg dit helemaal niet om motorzaken goed te praten maar meer omdat mensen zo het gevoel krijgen dat ze altijd bestolen worden bij een motorzaak. Terwijl het erg makkelijk lullen is over een forum zonder dat je precies weet wat er allemaal bij komt kijken. Daarnaast heb je ook nog het risico van de klant die na 3000 k bij je komt omdat zijn blok is vastgelopen en dan zegt dat dat jou schuld is en waar je dan vanuit coulance maar meewerkt zodat je geen slechte naam krijgt en 10 andere dingen die kunnen gebeuren waarbij het risico bij de motorzaak ligt.
Denk daar maar eens over na...En is die reparatie dan nog steeds zo duur?
Wat is gemiddelde uurloon dan? 40-50?
Je hebt gelijk, veel werk.
Maar 700 euro is absoluut belachlijk!!!!!
Inderdaad 700 euro voor kleppenstellen is te veel, maar als je slim bent combineer je zoiets met de rest van de beurt, dan vervang je onderdelen terwijl je ze loshaalt voor het kleppenstellen. Denk dat je voor een complete beurt op 7-8 uur moet rekenen á 50 euro per uur en dan 100 euro aan materiaal ofzo.
Dan wordt het dus nog erger
De beurt was dus al 950, en enkel kleppenstellen er bij nog eens 700 (als ik het goed begrepen heb).
Maar wij snappen elkaar gelukkig wel, en ts heeft een idee hoe en wat.
Correct, hij wilde m 1600€ laten betalen, toen heb ik hem vriendelijk voor gek verklaard, en gevraagd waar dat allemaal vandaan kwam. Toen melde hij dat het vooral zat in kleppen stellen. Ik heb hem verteld dat ie dat eraf mocht halen, en dat scheelde dus €700
Maargoed, is me eerste motor, en ook voor het eerst dat ik iets van een voertuig wegbreng, heb 2 jaar brommer gehad, helemaal zelf gereviceerd en getunend/opgevoerd, dus heb 0 ervaring met dealer-reperatie's.
Weet wat wijzer geworden
Bruggemans in Nieuw-Vennep
Kom dr wss toch nooit meer, woon in EHV