Kleppen stellen VFR 400 R

Djeepert

MF veteraan
18 aug 2007
6.218
22
Zuid-Holland
Waarde Motorliefhebbers,

Ik zit nog niet zo lang op dit forum, en heb ook nog niet zoveel gepost. Nou heb ik vorige week een VFR 400 R gekocht, deze liep helaas niet. Volgens de eigenaar was hij 2 jaar geleden rijdend weggezet. Vond deze eigenaar, een vrouw, redelijk betrouwbaar, dus ik denk dat het alleen kwestie van schoonmaken is + accu laden.

Aangezien ik dit ding voor weinig geld had gekocht, en er nog meer dingen moesten worden vervangen (banden, luchfilter, enz) heb ik hem weggebracht naar een dealer.

Nou kreeg ik een prijsopgave, waaronder kleppen stellen voor de 24k km beurt. De dealer vertelde mij dat het €700(!) zou kosten voor alleen kleppen stellen. Nou heb ik enig ervaring met sleutelen, en heb ik een Werkplaatshandboek in bezit. Nou leek het mij allemaal niet te moeilijk en best te doen is in een weekend tijd.

Nu is mijn vraag, kan ik dit achterwegen laten, en het zelf doen, of vergis ik mij in de moeilijkheid hiervan? Heb zelf werkplaats, met alle benodige gereedschap bij de hand.

Alvast bedankt,
 
Het is altijd opvallend dat mensen denken dat iedere motor hetzelfde is. bij die V4 moet waarschijnlijk de tank, lichtfilter en nog een hoop andere zooi uitgebouwd worden voordat je bij de kleppen kunt. De nokkenassen moeten eruit als de plaatjes vervangen moeten worden en dan plaatjes wisselen. Daarna weer alles inbouwen, ik weet zeker dat je het met 3 uur nooit red, dat wordt eerder 5 uur.

Ik zeg dit helemaal niet om motorzaken goed te praten maar meer omdat mensen zo het gevoel krijgen dat ze altijd bestolen worden bij een motorzaak. Terwijl het erg makkelijk lullen is over een forum zonder dat je precies weet wat er allemaal bij komt kijken. Daarnaast heb je ook nog het risico van de klant die na 3000 k bij je komt omdat zijn blok is vastgelopen en dan zegt dat dat jou schuld is en waar je dan vanuit coulance maar meewerkt zodat je geen slechte naam krijgt en 10 andere dingen die kunnen gebeuren waarbij het risico bij de motorzaak ligt.

Denk daar maar eens over na...En is die reparatie dan nog steeds zo duur?
Een tank en een luchtfilterbox eraf plukken is niet veel werk. Nokkenassen lichten valt ook wel mee maar terug monteren is ietsjes lastiger. Ik heb ook wel eens een 4 cilinder open gehad dus ik heb wel een idee waar ik het over heb. Nog nooit aan een V4 gesleuteld dus misschien is 3 uurtjes wat krap bemeten maar met 5 kom je nog niet aan die 700 euro. Met 5 ben ik er van overtuigd dat een monteur het op z'n dooie gemak kan doen.

De helft van de garages waar ik klant ben geweest daar word je eigenlijk bestolen. 80 euro per uur voor werk en bijvoorbeeld 400 euro voor een setje banden incl. montage. Dat zijn grote bedrijven geweest voornamelijk met een grote showroom (die moet ook betaald worden). Ik denk dat daar voornamelijk het verschil in zit. Kleine bedrijfjes rekenen naar mijn ervaring een stuk minder met een meer persoonlijke aanpak wat mijn voorkeur heeft.
 
VFR 400 heb je in 3/4 uur kaal gestript. DWZ kappen eraf, tank eraf en radiator losgemaakt, om bij de kleppendeksels te komen, controleren van de speling nog geen half uur. Als hij nog maar 24 k heeft gelopen, is de kans heel groot, dat alles binnen de toleranties zit. Je kan makkelijk alles zelf opmeten en als er gesteld moet worden, met een reeds kale motor naar de dealer gaan. 700 euries blijft veel geld. Dat betaal je nog niet eens voor een goed ruilblok, omdat een VFR bijna nooit stuk gaat en blokken bijna onverkoopbaar zijn. Met een wph erbij en een investering in een goede micrometer en een goede momentsleutel, kan je het ook zelf doen. De VFR heeft tandwielen i.p.v. kettingen voor de aandrijving van de nokkenassen, dus nokkenassen liggen er zo uit als je toch een paar kleppen moet stellen, maar die kans is niet eens zo heel groot. Heb ze met 80 k gecontroleerd en zo weer dichtgemaakt, omdat alles in orde was.


:^

en hier praat een man met verstand van vifferts
 
als ik me niet vergis is een vfr 400 niet heel anders dan een vfr 750 86 - 89 wat betreft kleppen stellen.
Ik ben vanavond begonnen met kleppen stellen en aangezien ik dit vaker heb gedaan, werk ik redelijk snel. Een monteur zou dit nog sneller moeten kunnen.
Maargoed, om even 't bericht van vroembert te bevestigen... deze vfr heb je inderdaad binnen een uur gestript. Kleppen stellen is peanuts en dan alles weer in elkaar. Aangezien ik op mn dooie gemakje werk, doe ik het in 4 uur.
 
Ik heb zelf 3 jaar lang een vfr 400 r nc30 gehad en deed altijd alles zelf aan deze fiets.
Ook gedeeltelijk klaar maken voor het circuit (lees banden en vering, achterkant ophogen)
Die 700 is echt te veel. Zoals je hierboven al is geschreven moet er wel redelijk wat van af;
Kuipwerk
Tank
Luchtfilterhuis
Radiateur
Anders kom je er echt niet bij.
Doe ook meteen de bougies want voor de voortste 2 is het makkelijkst om ook de radiatuer er af te halen. Het is niet noodzakelijk maar wel makkelijker.
In de nc30 zitten Shims (stelplaatjes) niet alle bedrijven hebben de juiste maat. Nieuwkosten die dingen en euro of 7 a 8 per stuk maar er zijn zat bedrijven die ze om ruilen voor 1 euro.
Voor het vervangen van de shims hoeven de nokassen er NIET uit, je kunt de klepstoters aan de kant duwen.

Als je nog vragen hebt mag je me je ook mailen (zie profiel). Maar aangezien je een werkplaatshandboek hebt, brommer ervaring en automonteur in opleiding bent komt dat echt wel goed (ik heb de toevallig de zelfde achtergrond).

Trouwens als je nog geen banden besteld hebt, bestel dan de Bridgestone BT090, dit zijn voor deze fiets echt de beste banden en ik heb er vele verschillende soorten om gehad.
Succes.

Ruben.
 
Ruben, jij leeft ook nog! Waar is je NC30 heen verhuist? Trouwens....mischien ben je het allang vergetenm maar je cd's van je Zandvoort circuit dagen en de eerste 400cc Meeting liggen hier nog O-)

Tip voor de topic starter, AB Motoren in Leiden. Eigenlijk de enige tent in omstreken waar ik wel vertrouwen in heb. Mijn fiets gaat er ook alleen heen voor kleppenstellen, meer niet. Maar de monteur die altijd mijn kleppen stelt heeft vroeger ook een nc30 gehad. Kleine persoonlijke zaak waar je niet word afgezet.

Mijn fiets is kwa nokkenas aandrijving gelijk, alleen sleutelt het wel een stuk makkelijker vanwege de 4 inlijn. Net even opgezocht, laatste keer moest er niets gestelt worden,165 euro. De keer daarvoor waren 2 kleppen bijna buiten tolerantie, toen was het meer werk... +- 220 euro.

Dus het kan ook anders!
 
Laatst bewerkt:
Ruben, jij leeft ook nog! Waar is je NC30 heen verhuist? Trouwens....mischien ben je het allang vergetenm maar je cd's van je Zandvoort circuit dagen en de eerste 400cc Meeting liggen hier nog O-)

Die cd's was ik inderdaad al vergeten, maar ik mis ze niet, laat ze daar maar liggen.
De NC30 heb ik niet meer, heb nu na ruim 2 jaar zonder motor wat anders. Lees hiermaar:
Project Honda cbr 600F '92.

Ruben.
 
kleppenstellen is peace of cake, ikzelf heb altijd aan brommers gesleuteld.Ik heb het werkplaatshandboekje even doorgenomen en met gezond verstand begonnen , ik heb er ook 2 dagen overgedaan, alleen dat kwam omdat ik overdag werkte :P

Zo lang je maar alles rustig bekijkt en kijken hoe het zit, logisch nadenken en het gaat .
je hoeft eerst alleen maar te meten ;) blijken ze versleten te zijn begint het iets moeilijker werk pas.(alhoewel ik niet weet hoe het bij een vfr zit natuurlijk)

maar 1600,- :| koop je een goeie onderhouden 2de hands fiets nog voor
 
kleppenstellen is peace of cake, ikzelf heb altijd aan brommers gesleuteld.Ik heb het werkplaatshandboekje even doorgenomen en met gezond verstand begonnen , ik heb er ook 2 dagen overgedaan, alleen dat kwam omdat ik overdag werkte :P

Zo lang je maar alles rustig bekijkt en kijken hoe het zit, logisch nadenken en het gaat .
je hoeft eerst alleen maar te meten ;) blijken ze versleten te zijn begint het iets moeilijker werk pas.(alhoewel ik niet weet hoe het bij een vfr zit natuurlijk)

maar 1600,- :| koop je een goeie onderhouden 2de hands fiets nog voor
zo heb ik het ook geleerd, rustig de tijd voor nemen, werkplaatshandboekje doorlezen, wat vragen op het forum en dan komt het wel goed. Je moet natuurlijk geen 2 linkerhanden hebben en wel een beetje verstand van techniek hebben :)
 
Ik heb zelf 3 jaar lang een vfr 400 r nc30 gehad en deed altijd alles zelf aan deze fiets.
Ook gedeeltelijk klaar maken voor het circuit (lees banden en vering, achterkant ophogen)
Die 700 is echt te veel. Zoals je hierboven al is geschreven moet er wel redelijk wat van af;
Kuipwerk
Tank
Luchtfilterhuis
Radiateur
Anders kom je er echt niet bij.
Doe ook meteen de bougies want voor de voortste 2 is het makkelijkst om ook de radiatuer er af te halen. Het is niet noodzakelijk maar wel makkelijker.
In de nc30 zitten Shims (stelplaatjes) niet alle bedrijven hebben de juiste maat. Nieuwkosten die dingen en euro of 7 a 8 per stuk maar er zijn zat bedrijven die ze om ruilen voor 1 euro.
Voor het vervangen van de shims hoeven de nokassen er NIET uit, je kunt de klepstoters aan de kant duwen.

Als je nog vragen hebt mag je me je ook mailen (zie profiel). Maar aangezien je een werkplaatshandboek hebt, brommer ervaring en automonteur in opleiding bent komt dat echt wel goed (ik heb de toevallig de zelfde achtergrond).

Trouwens als je nog geen banden besteld hebt, bestel dan de Bridgestone BT090, dit zijn voor deze fiets echt de beste banden en ik heb er vele verschillende soorten om gehad.
Succes.

Ruben.

Kijk dat is weer leuke info, ik sleutel normaal aan 750's en dan heb je bij de oudere types stelschroefjes en bij de rc 36 modellen stelplaatjes, waarbij de nokkenassen eruit moeten, maar dat is ook prima te doen. NC 30 heb ik nog geen kleppen van gesteld. Ik blijf erbij, dat die 700 euro veel teveel is.
 
Omdat ik toch benieuwd was even een plaatje opgezocht:
full
 
Een tank en een luchtfilterbox eraf plukken is niet veel werk. Nokkenassen lichten valt ook wel mee maar terug monteren is ietsjes lastiger. Ik heb ook wel eens een 4 cilinder open gehad dus ik heb wel een idee waar ik het over heb. Nog nooit aan een V4 gesleuteld dus misschien is 3 uurtjes wat krap bemeten maar met 5 kom je nog niet aan die 700 euro. Met 5 ben ik er van overtuigd dat een monteur het op z'n dooie gemak kan doen.

De helft van de garages waar ik klant ben geweest daar word je eigenlijk bestolen. 80 euro per uur voor werk en bijvoorbeeld 400 euro voor een setje banden incl. montage. Dat zijn grote bedrijven geweest voornamelijk met een grote showroom (die moet ook betaald worden). Ik denk dat daar voornamelijk het verschil in zit. Kleine bedrijfjes rekenen naar mijn ervaring een stuk minder met een meer persoonlijke aanpak wat mijn voorkeur heeft.


Als je bestolen bent dan moet je bij de politie aangifte doen en niet zeuren op het forum.
Jouw info is heel magertjes want €.400 voor een set banden met montage is natuurlijk veel geld maar niet heel vreemd, als ik er van uit ga dat het a kwaliteit banden zijn voor een dikke sportfiets.
Of een goldwing 1500 oid moet je daar eens een achterwieltje van wisselen |( .
Maar 5 uur en dooie gemak hmm en moet nog goed gebeuren ook, en als de kleppen gesteld zijn ( komt niet vaak voor bij Honda), dan synchroniseer je ook even de carburateurs, zoals het hoort.
Vaak komt er meer werk bij dan men denk.
Gewoon allemaal lekker zelf doen, het is een simpel klusje zoals men kan lezen hier, maar let wel als de timing verkeerd is van een nokkenas dan heb je meer problemen. :Y
 
Als je bestolen bent dan moet je bij de politie aangifte doen en niet zeuren op het forum.
Jouw info is heel magertjes want €.400 voor een set banden met montage is natuurlijk veel geld maar niet heel vreemd, als ik er van uit ga dat het a kwaliteit banden zijn voor een dikke sportfiets.
:Y
Zo hee, raak ik een paar knopjes? Als je even de reactie had gelezen die ik gequote had, dan had je gezien dat ik de term bestolen enkel even voor het gemak had overgenomen. Ik zeur nergens over prijzen. Ik meld alleen dat ik ze te hoog vind. Wat die banden betreft, het was een setje Michelin Pilot powers 2CT in 120/70/17 en 180/55/17. Zijn ansich wel dure banden maar ik zag ze toendertijd voor 205 euro per set in Spanje of in Nederland voor zo'n 250 euro.

Het kan natuurlijk zijn dat Michelin bedrijven in Nederland meer laat betalen als bedrijven in Spanje maar dat is niet mijn probleem. Dan bestel ik ze gewoon in het buitenland.
 
Laatst bewerkt:
Als je een opleiding volgt voor autotechniek dan snap ik niet dat je naar een garage gaat. Dit is toch meer een uitdaging dan ?

Nou het zit zo, studeer in Eindhoven, mijn ouders wonen bij Leiden, en heb de motor daar gekocht, aangezien hij niet liep, kon ik hem dus niet hierheen rijden. en ook vanwege de goedkope aanschaf heb ik hem dus naar de garage gebracht, zodat zij hem lopend kunnen maken, en kan ik voortaan er zelf aan sleutelen. snapst :P
 
Zo hee, raak ik een paar knopjes? Als je even de reactie had gelezen die ik gequote had, dan had je gezien dat ik de term bestolen enkel even voor het gemak had overgenomen. Ik zeur nergens over prijzen. Ik meld alleen dat ik ze te hoog vind. Wat die banden betreft, het was een setje Michelin Pilot powers 2CT in 120/70/17 en 180/55/17. Zijn ansich wel dure banden maar ik zag ze toendertijd voor 205 euro per set in Spanje of in Nederland voor zo'n 250 euro.

Het kan natuurlijk zijn dat Michelin bedrijven in Nederland meer laat betalen als bedrijven in Spanje maar dat is niet mijn probleem. Dan bestel ik ze gewoon in het buitenland.

Klopt wat de banden betreft, die komen van rodamoto en die hebben rechtstreeks van de fabriek en kopen heel goedkoop in.
Vaak gewoon goedkoper als ik ze via michelin zelf haal.
Bij zo,n bedrijf gaat het gewoon om hele grote aantallen en daardoor kunnen ze heel goedkoop leveren.
Wel vreemd dat dit niet echt meer zo leeft onder de motormensen.
Maar dan heb jij je banden en dan moeten ze er ook nog om en gebalanceerd worden e.d..
Kost ook geld.
Ik heb eens uitgerekend wat nu echt het prijsverschil is maar effectief is het niet heel veel.
Ik ga nu maar niet off topic hebben over banden, maar jij werkt ook niet gratis bij de baas, moet je eens vragen hoeveel jij kost per maand, iig veel meer dan jij aan salaris krijgt.
Gelukkig kunnen we kiezen waar we wat wel of niet wat laten doen en kopen.
En knopjes raken??? ik zeg gewoon wat ik denk en meer niet.
Ik ben er makkelijk in als mensen het zelf willen doen prima slopen ze de boel ook prima. *O*
 
Ik koop mijn banden ook bij rodamoto erg goede prijzen, en ben momenteel ook bezig met het aanschaffen van een banden monteer en ballanceer machiene. Als jij je bike in omg van rotterdam hebt staan kan ik je zeker helpen. Heb een aantal goede monteurs die kleppenstellen voor weinig en met de rest kan ik je zeker helpen. De kleppen van de 600 rr van mijn vriendin zijn pas gesteld, ze rijd aardig door en er moesten 10 kleppen worden gesteld en ze was voor 1/3 klaar van wat de dealer jou rekend. Mail me anders even.
 
Als je bestolen bent dan moet je bij de politie aangifte doen en niet zeuren op het forum.
Jouw info is heel magertjes want €.400 voor een set banden met montage is natuurlijk veel geld maar niet heel vreemd, als ik er van uit ga dat het a kwaliteit banden zijn voor een dikke sportfiets.
Of een goldwing 1500 oid moet je daar eens een achterwieltje van wisselen |( .
Maar 5 uur en dooie gemak hmm en moet nog goed gebeuren ook, en als de kleppen gesteld zijn ( komt niet vaak voor bij Honda), dan synchroniseer je ook even de carburateurs, zoals het hoort.
Vaak komt er meer werk bij dan men denk.
Gewoon allemaal lekker zelf doen, het is een simpel klusje zoals men kan lezen hier, maar let wel als de timing verkeerd is van een nokkenas dan heb je meer problemen. :Y


Die schijnen er bij de 400 niet uit te hoeven. Kan je ze ook moelijk van de tijd krijgen. ;)
 
Als je uit Eindhoven komt , bel even Motoport Eindhoven en vraag een vergelijkbare prijsopgaaf.
Ik was met mijn Blade voor een Grote beurd 550 euro kwijt met nieuwe banden(pilotsport i.v.m 16 insche a 250 euro met opleggen erbij en nieuwe bougies en kleppen controle) en als ik het zo bekeek was ik nog duur uit omdat ik het meeste zelf kon doen, vloeistoffen verversen.
Kleppen stellen voor 700 euro is belachelijk en is ook geen reclame, ik weet zeker dat er een hoop forumleden het voor de helft doen en zich dan nog kapot lachen.

Ik heb mijn beurd laten doen bij Swinkels in Tilburg , die doet voornamelijk in Honda.

Mijn tip is ook doe wat zelf kan ,olie , oliefilter,vloeistoffen verversen, bougies en luchtfilter.
Dit kost nog geen 100 euro aan onderdelen .
Velgen los en banden laten verwisselen scheelt je weer geld.
Voor kleppen stellen gewoon bellen en vragen wat het kost om te laten stellen hoewel ik zeker weet dat er forumleden zijn die je kunnen helpen zodat je het zelf ook kan leren, kijk omg. Eindhoven.
 
Voor mijn vfr750 was ik ook zo'n € 350,- kwijt (en dat bij een Honda dealer) en geen enkele klep hoefde te worden bijgesteld, zonde van het geld, toch blij dat ik ze heb laten controleren .

een V blok is toch echt wat anders dan een 4 in lijn blokkie. Qua tijd ben je zeker 4 - 5 uur bezig

en zoals Okie zegt zelf je beurtjes en dat soort dingen doen, dan is motorrijden absoluut betaalbaar
 
Als je uit Eindhoven komt , bel even Motoport Eindhoven en vraag een vergelijkbare prijsopgaaf.
Ik was met mijn Blade voor een Grote beurd 550 euro kwijt met nieuwe banden(pilotsport i.v.m 16 insche a 250 euro met opleggen erbij en nieuwe bougies en kleppen controle) en als ik het zo bekeek was ik nog duur uit omdat ik het meeste zelf kon doen, vloeistoffen verversen.
Kleppen stellen voor 700 euro is belachelijk en is ook geen reclame, ik weet zeker dat er een hoop forumleden het voor de helft doen en zich dan nog kapot lachen.

Ik heb mijn beurd laten doen bij Swinkels in Tilburg , die doet voornamelijk in Honda.

Mijn tip is ook doe wat zelf kan ,olie , oliefilter,vloeistoffen verversen, bougies en luchtfilter.
Dit kost nog geen 100 euro aan onderdelen .
Velgen los en banden laten verwisselen scheelt je weer geld.
Voor kleppen stellen gewoon bellen en vragen wat het kost om te laten stellen hoewel ik zeker weet dat er forumleden zijn die je kunnen helpen zodat je het zelf ook kan leren, kijk omg. Eindhoven.


Ik heb bij Swinkels nu drie maal kleppen laten doen (zelf geen tijd).

Variërend van 130 tot 140 euro. Verschillende motoren (Honda VF, Kawa ZR, Yamaha XS).

Voor de duidelijkheid: allemaal zonder kuipwerk. Maar het geeft in ieder geval een mooie vergelijking.

Prima werk, prima prijs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan