"En met de FJ heb je een mooi tooltje waarmee je de stoterbus naar beneden kan drukken om de shim er tussen uit te halen, en de juiste weer terug te plaatsen."
Vast bij een handelaar verkrijgbaar?
Ik ga morgen eerst op zoek naar goede maatvoelers en zoek de handleiding door naar de meest gebruikte shims en vereiste afstelling.
En dan rijst de volgende vraag...waarom moet ik dan 2*8 waarden meten?
Ik meet toch per cilinder de speling van de inlaat en uitlaat en in de andere twee standen (compressie en verbranding) zitten beide kleppen dicht.
Of zal het waarschijnlijk zo kunnen zijn dat die kleppen niet helemaal goed afsluiten en er dus toch een speling waarneembaar is?
Eva
je moet 2x8 waarden meten doordat je iedere klep apart moet meten.
als je naar het plaatje hierboven kijkt, zie je 1 klep met shim en nok van de nokkenas.
en zo heb je 16 van die systemen onder het kleppendeksel.
klepspeling is:
inlaatklep koud gemeten 0,11-0,15 mm
uitlaatklep koud gemeten 0,16-0,20 mm
tooltje heeft onderdeelnr 90890-04110.
9089004110: Tappet Adjusting Tool Yamaha - buy the 90890-04110 at CMSNL
je hebt ook een beugelmicrometer nodig om de shim op te meten als er niets meer op staat of als ze versleten zijn.
http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=246
daarom zit er altijd een kunststof plaatje op geklonken, dat is om de warmteoverdracht te voorkomen. en verder niet aandraaien maar het slipmechanisme laten werken.Wil wel waarschuwen voor deze beugelmicrometers.
Ze zijn nogal onzuiver, voor beetje beunwerk gaat wel, als je ze gebruikt doe dan handschoenen aan ivm warmte overdracht van je hand naar de meter.
Voor een paar centen meer koop je een goede van een A merk ipv een chinees merkje.
jep, bananeman, ik bedoel inderdaad 0,5 en 0,7 mm....post geplaatst na een lange dag
Ulgi, als ik nokkenas losmaak kan ik de shims er wel heel makkelijk uit wippen. Shims zitten precies onder de nokken....Ik heb foto's mocht er behoefte aan zijn
Eva
na een dag rustig alles uit elkaar gehaald te hebben (heb de tijd genomen)
heb ik alles kunnen meten. De carbs moesten er inderdaad uit om de kettingspanner eruit te halen. Hierna heb ik de nokkenassen kunnen loshalen om zo alles te meten.
Nu kan ik 3 shims met elkaar verwisselen (speling 3* te hoog en 3* te laag)
Nu hou ik nog 3 plaatsen over waar speling buiten spec is gemeten
Op 2 plaatsen is er een speling welke 5 mm afwijkt.
Ik heb nog een derde uitlaat waar een speling van 7 mm buiten spec (te hoog) is gemeten.
Is het mogelijk om deze drie plaatsen waar de speling blijft te verwaarlozen?
Wat betekend een te grote speling in de uitlaat?
Ik vraag me af of ik de motor zondag weer in elkaar zal zetten of tot dinsdag wachten om 3 shims te verwisselen......
Misschien kan ik hier enig advies over krijgen?
Thanks