knallen in de uitlaat

michielp

MF'er
12 mrt 2003
68
0
Nijmegen
Mijn CB550F is het opeens leuk gaan vinden om te knallen in de uitlaat. Wel stoer hoor ;) , maar je rijdt er niet echt goed mee :( . Tussen de 3000-4000 toeren vindt dit plaats, daarna pakt ie weer op en loopt lekker.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
 
als je op de motor afremt en je uitlaat knalt kan dit diverse oorzaken hebben:
1 en dit klinkt heel haar (maar als je motor te arm staat afgesteld kan dit voorkomen)
2 ook kan het zijn dat dat je ontstekingstijdstip (te) laat staat (dat houd in dat je bougie laat vonkt ten opzichte van het openen van de uitlaatklep)

eigenlijk heb ik te weinig info:

heb je vermogens verlies,

heb je vermogenstoename (ja ook dit kan ook, veel racers hadden vroeger voor de elektronische onsteking, na-onsteking)

is het als je afremt op de motor, etc
 
Laatst bewerkt:
Meer info:

Het knallen bij het afremmen op de motor ben ik gewend, dat gebeurt weleens en is niet zo erg.

Bij mij zit het zo:
Het knallen gebeurt bij het optrekken. Als ik niet al te snel optrek en dus langzaam de toeren omhoog laat gaan dan knalt ie (een reeks van knallen) ergens tussen 3000-4000 toeren.
Dan heb ik vermogensverlies alsof ie op drie cylinders loopt i.p.v. vier, en bij hogere toeren pakt ie weer goed op.

Als ik omlaag ga uit de hoge toeren is er het zelfde verhaal.

Nog een laatste opmerking: Mijn CB550F heeft de neiging heel wat olie te verbranden, misschien dat dat er mee te maken heeft.
 
Meer info:

Het knallen bij het afremmen op de motor ben ik gewend, dat gebeurt weleens en is niet zo erg.

Bij mij zit het zo:
Het knallen gebeurt bij het optrekken. Als ik niet al te snel optrek en dus langzaam de toeren omhoog laat gaan dan knalt ie (een reeks van knallen) ergens tussen 3000-4000 toeren.
Dan heb ik vermogensverlies alsof ie op drie cylinders loopt i.p.v. vier, en bij hogere toeren pakt ie weer goed op.

Als ik omlaag ga uit de hoge toeren is er het zelfde verhaal.

Nog een laatste opmerking: Mijn CB550F heeft de neiging heel wat olie te verbranden, misschien dat dat er mee te maken heeft.

Dat heb ik ook gehad met mijn oude (gare & oliezuipende) blok. 1 cyl. valt dan gewoon dood en springt later weer bij. Dit gebeurde echter alleen als het blok nog niet volledig op temperatuur is (<10km gereden).
 
Ik weet het,het zal je raar in de oren klinken:ik denk heel hard aan een gebroken olieschaapveer.(Hè?)
Verklaart meteen je hoge olieverbruik.
uitleg?Bij een bepaald toerental, bij jouw dus 3000-4000 tpm,ontstaat een situatie waarin er teveel olie langs die kapotte zuigerveer lekt door het vacuum bij aanzuigen in de cilinder,dat het mengsel te vet wordt om goed te kunnen ontbranden->knallen in je uitlaat.
Mijn advies:meet eerst de compressie over de cilinders, of draai na een korte rit bij continu 3000-4000 tpm je bougies eruit.
 
Ik weet het,het zal je raar in de oren klinken:ik denk heel hard aan een gebroken olieschaapveer.(Hè?)
Verklaart meteen je hoge olieverbruik.
uitleg?Bij een bepaald toerental, bij jouw dus 3000-4000 tpm,ontstaat een situatie waarin er teveel olie langs die kapotte zuigerveer lekt door het vacuum bij aanzuigen in de cilinder,dat het mengsel te vet wordt om goed te kunnen ontbranden->knallen in je uitlaat.
Mijn advies:meet eerst de compressie over de cilinders, of draai na een korte rit bij continu 3000-4000 tpm je bougies eruit.


Klinkt plausibel :) , ik ga morgen m'n compressie meten. Maar misschien dat de olie langs de kleppen komt i.p.v. langs de olieschraapveer? Ik heb meer zin in een kopreviesie dan in het honen van m'n cylinders en nieuwe zuigers.

Ook ga ik m'n bougies er uitdraaien na een korte rit bij continu 3000-4000 tpm.

Ik laat wel weten wat de uitkomst is van deze tests!
 
Mensen,

Na een maand heb ik eindelijk mijn knallen in de uitlaat probleem opgelost bij mijn CB550f uit 1976. Het werd steeds erger, en toen ben ik maar eens serieus op zoek gegaan naar het probleem.

Na een heleboel tests, hier de oplossing.
Alle vier mijn bougies gaven goede blauwe vonken, dus ik dacht dat daar het probleem niet zat. Toch heb ik op een gegeven moment gekeken hoe sterk de vonk was met zo'n apparaatje waarmee kunt kijken hoe lang de vonk is. (Je schroef een schroef steeds verder uit en kijkt of er nog een vonk wil overslaan). Wat bleek? Cylinder 1 en 4 gaven mooi 11 mm vonken, maar cylinder 2 en 3 kwamen niet verder dan 3 mm. Problemen dus in de ontsteking van cylinder 2 en 3. Deze hebben dezelfde bobine en contactpuntjes. Alle aansluitingen zaten goed, toen de contactpuntjes, Wat bleek? ze waren shit, heel erg shit :( .
Allebei de contactpuntjes vervangen, ook die voor cylinder 1 en 4, afstellen en starten. En ja hoor, de laatste 3 jaar heeft ie nog nooit zo lekker gelopen :] . Heel rustig , reageert heel snel op het gas en het mooiste hij: kan weer 1000 toeren stationair draaien :} .

Anyway, vertrouw nooit de vonk op je bougie, controleer altijd ook de sterkte ervan.
 
nog even een update in dit topic. Ik heb ook mijn condensatoren vervangen en hij loopt nog beter. Ik kom er achter dat mijn koppeling slipt bij 6000rpm. :P

Het verhaal dat als je bike loopt, je condensatoren niet kapot kunnen zijn, is dus bullshit.
Mijn bike loopt heel mooi, alleen start ie wat minder snel. Misschien komt dat omdat ik mijn puntjes vrij vroeg heb staan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan