Knipperlichten inbouwen op motorfiets

Me

Die hard MF'er
16 mrt 2004
272
0
Hoogvliet (R'dam)
Op mijn Honda XR600R wil ik knipperlichten gaan zetten, en aangezien ik weinig van elektronica afweet heb ik een aantal vraagjes.

Om alles simpel te houden wil een knipperlichtschakelaar gebruiken die je volledig zelf aan en uit moet zetten (daarmee bedoel ik dus een schakelaar die je niet in kunt drukken om het knipperlicht weer uit te zetten), en alleen óf links óf rechts rechts knippert en niet beide kanten tegelijk.

Vraag 1: wat voor een knipperlichtautomaat zou ik moeten kopen, en waar kan ik deze kopen?
Vraag 2: moet ik rekening houden met het vermogen dat de lampjes trekken, i.v.m. met de knippersnelheid dat het automaatje geeft of i.v.m. de algehele juiste werking?
Vraag 3: waar kan ik een dergelijke (op zichzelf staande) schakelaar kopen?

De schakelaar wil ik een de rechterkant op het stuur monteren, aangezien er links geen plek is.

Wie helpt mij uit de brand? Alvast bedankt :}
 
pak gewoon van een willekeurige andere motor/brommer/scooter een complete installatie met knippers, schakelaar, relais en bedrading en je bent klaar...
Op zich wel te doen, maar de schakelaar op het stuur zit nogal eens geintegreerd in een groter geheel.

Je hebt allerlei 'aftermarket' knippers die je kunt gebruiken. Verder heb je dan alleen nog de knipper-relais nodig en de schakelaar. Allemaal best eenvoudig aan te sluiten. Als iemand nog effe een kleine losse stuur-schakelaar weet, is het verder vooral een kwestie van wat je tegenkomt binnen je budget en smaak. ;)

Een brommerzaak binnenlopen lijkt mij nog het beste. Sowieso best wat onderdelen identiek, maar goedkoper daar.
 
Op zich wel te doen, maar de schakelaar op het stuur zit nogal eens geintegreerd in een groter geheel.

Je hebt allerlei 'aftermarket' knippers die je kunt gebruiken. Verder heb je dan alleen nog de knipper-relais nodig en de schakelaar. Allemaal best eenvoudig aan te sluiten. Als iemand nog effe een kleine losse stuur-schakelaar weet, is het verder vooral een kwestie van wat je tegenkomt binnen je budget en smaak. ;)

dan dremel je de rest er toch ff af? je moet het niet moeilijker maken als het is...

anders moet je allemaal losse componenten kopen en uitvogelen hoe het allemaal moet, en van een compleet systeem weet je gewoon dat het plug&play is. :)
 
Aangezien ik weinig ruimte heb aan het stuur wil ik een klein los schakelaartje te pakken zien te krijgen. Ik ga zo even langs bij een motorzaakje bij mij in de buurt, misschien hebben zij nog een schakelaartje liggen. Laten we het hopen, anders moet ik 'helemaal' naar Rotterdam :P

Maar kan iemand nog iets (zinnigs :P ) vertellen m.b.t. het relais en het vermogen dat afgenomen wordt? Als ik een automaatje koop wil ik er wel zeker van zijn dat hij het goed doet bij mijn knipperlichten (die heb ik dus al wel).

Thnx :}
 
Beetje afhankelijk van wat je koopt (en de prijs). Er zijn automaten die elk amperage aan kunnen, maar er zijn er ook die binnen een heel klein bereik werken.

Overigens: zo'n schakelaar die uit gaat als je de knop indrukt is niet groter dan de schakelaar die jij wilt hebben. Is wél een heel stuk makkelijker.....
 
dan dremel je de rest er toch ff af? je moet het niet moeilijker maken als het is...
anders moet je allemaal losse componenten kopen en uitvogelen hoe het allemaal moet, en van een compleet systeem weet je gewoon dat het plug&play is. :)
Heel kastje doormidden dremelen...manier verzinnen op dat geval op je stuur te klemmen...zaakje dichtkitten om waterdicht te maken...bekabeling los peuteren (stekkerblokjes ook dremelen maar :? )...

plug&play noemt ie dat :P ;)


Normaal gesproken zijn die knipperlampjes op de meeste voertuigen vergelijkbaar qua vermogen.(21watt geloof ik) Dus de meeste knipper-relais zullen goed zijn.
Maar als je alles voedt met een wisselspannings-dynamo, wordt hel wel ff een beetje anders denk ik. :?
 
Heel kastje doormidden dremelen...manier verzinnen op dat geval op je stuur te klemmen...zaakje dichtkitten om waterdicht te maken...bekabeling los peuteren (stekkerblokjes ook dremelen maar :? )...

plug&play noemt ie dat :P ;)

sommige schakelaars zitten in zo'n ring, met daaraan het handvat. Dan hoef je alleen het handvat eraf te slopen en je hebt de schakelaar over...
 
Of zoiets, nice bling :P


Best een mooi ding nog, en het is een schakelaar...daar gaat het tenslotte om :P Ik had zelf nog helemaal niet in webshops gekeken... :X


Je zal eerst moeten zorgen voor gelijkspanning op je motor als je een gewone knipperlichtautomaat gaat gebruiken. (nu heb je waarschijnlijk alleen wisselspanning)


Goed dat je over wisselspanning begonnen bent, daar had ik geen erg in. Maar nu het volgende: ik heb de oude koplamp vervangen door een compleet andere koplamp met H4-verlichting. Die heb ik getest, en geeft gewoon normaal (fel) licht, en ik neem aan dat H4-verlichting voor gelijkspanning is.

Dat zou dus betekenen dat de koplamp niet goed zou werken op wisselspanning. Toch? Of maak ik hier een denk/redeneerfout? (ik heb nog niet gereden met deze koplamp, dus het zou kunnen dat hij na lang gebruik ermee stopt, dat weet ik dus niet)

Ik ga gelijk even kijken of er iets op de oude koplamp staat over wissel- of gelijkspanning.
 
Ik heb net even gekeken, en heb niets kunnen vinden op de koplamp m.b.t. de spanningssoort. Het schakelplan in het werkplaatshandboek heb ik denk ik ook weinig aan, volgens mij is de bedrading een mix tussen XL en XR...maar daar kijk ik nog naar, straks ga ik weg!

De soort spanning moet je toch ook kunnen meten m.b.v. een multimeter? Dat ga ik morgen maar eens proberen, want het is toch wel belangrijk om te weten of het ook daadwerkelijk gelijkspanning is.

Cya!
 
heb je een accu? zo nee, ga er maar vanuit dat je wisselspanning hebt

Nee, er zit geen accu in. En het is idd wisselspanning: bij het meten met de huis-tuin-en-keuken meter gaf hij op de wisselspanning-stand een spanning van ongeveer 12V, en op gelijkspanning een hele lage waarde. De spanning heb ik bij de koplamp gemeten.

Dat 'ie wisselspanning geeft maakt het allemaal weer wat ingewikkelder...kan het inbouwen van knipperlichten dan wel eigenlijk, zonder nog een omzetter die van wisselspanning gelijkspanning maakt? En bestaan dat soort omzetters ook?

Damn, meer werk dan gedacht, knipperlichtjes inbouwen :P
 
Voor de lampen zelf maakt uiteraard niet uit of er wissel- of gelijkspanning doorheen gaat, maar voor de knipperautomaat wel.

Ok, dat is dan mooi.

Vraag me alleen af of er knipperautomaten bestaan die op wisselstroom werken. Weet niemand of deze dingen bestaan? Lijkt me wel, ben natuurlijk niet de enige gek die knipperlichten wil op z'n allroad...hoewel... -O- :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan