Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Knippers blijven branden ipv knipperen, oorzaak?

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
16.016
8.674
Driebergen
Facebook
Jullie eerste reactie zal waarschijnlijk zijn het knipperrelais?

Maar die is er net gloedjenieuw ingegaan samen met nieuwe knipperlichten, heeft het een tijdje probleemloos gedaan.
Zo moeilijk is het schema nu ook weer niet...

Zou een te laag accuvoltage ook een reden kunnen zijn? Heb de motor nog niet hier staan...

 
Wat is je punt?
IK zeg toch dat het zo is?

ik had je bericht nog niet gezien,,, :-)
als het relais met 2 volt aangestuurd kan worden moet dat inderdaad geen probleem zijn.
wat me wel opvalt is dat op al die relais 12v staat maar inderdaad er zitten maar 2 polen aan het relais dus het kan niet anders dan het schema moet toch kloppen...
 
Laatst bewerkt:
Op die manier werken die dingen al jaren.
Er valt inderdaad een paar volt over het relais.
Van 14 volt laadspanning staan er 2 over het relais en 12 volt over het lampje.

ik heb nog even gekeken maar je had niet helemaal gelijk, de spanning komt als het relais uitstaat bijna volledig op de lampje en als het relais bekrachtigd word bijna volledig op het relais, vandaar dat het werkt, het werkt echt niet op de manier hoe jij beweerd,,, 2 volt op het relais.
 
Laatst bewerkt:



jij hebt geen flauw idee hoe zo'n relais (wat het helemaal niet is) werkt
 
Laatst bewerkt:
Ik zou in eerste instantie je relais check of vervangen (ook als dat net vervangen). Doet het probleem zich ook voor als de motor niet draait? Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad en toen was mijn spanningsregelaar overleden
 
Ik heb ongeveer hetzelfde met mijn 600RR.

Led knippers gemonteerd en alles knipperde snel. Een relais er tussen (kan mijne niet vervangen omdat die op de printplaat van de teller zit gebakken) en het knipperde bijna niet meer.

Relais er weer tussen uit en het knippert helemaal niet meer maar blijft branden.

Vooralsnog te lui geweest om weerstanden of een andere relais te proberen.


Ik hou dit topic dus in de gaten.
 
Laatst bewerkt:
Voor de volledigheid, dit klopt niet.

Het oudste principe van een tweepolig knipperelais is een contact dat opengehouden wordt door een dunne draad. Door deze draad loopt de stroom als de knipperschakelaar bediend wordt. Door deze stroomdoorgang wordt de draad warm en wordt iets langer. Net genoeg om het contact te laten sluiten. Het sluiten van dit contact overbrugt de draad maar zorgt er ook voor dat de knipperlichten kunnen branden. De draad koelt af en wordt weer korter en opent het contact weer en de cyclus herhaalt zich.

Moderne uitvoeringen van tweepolige knipperrelais werken in principe nog steeds volgens dit principe alleen is de draad vervangen door electronicacomponenten.

Een driepolig relais heeft als bijkomende draad een massa-aansluiting omdat hier een echt relais geschakeld moet worden. Ook hier wordt de schakeling geactiveerd door stroomdoorgang maar is niet meer afhankelijk van de hoogte van de stroom. Dit heet dus ook wel een belasting onafhankelijk relais en is de ideale oplossing bij LED-knippers.
 

Je kan niet alles weten en dat is ook geen schande, echter heb je er meer aan om het proberen te snappen ipv blijven beweren dat iemand (in dit geval VDV) het fout heeft
 
Ik waardeer het dat je het probeert te begrijpen maar ik denk dat je dat beter niet hardop kan doen
Zie het relais als een bimetaalschakelaar die gesloten is als hij koud is en onderbreekt als hij warm word door de stroom die door de raw's (en dus door het bimetaal)loopt.
 
Tsss wat denk je wel niet van me KwaSuz?

Komt bij een goede motorzaak vandaan en was ook niet goedkoop, hij heeft het ook prima gedaan hè.

Solly.....



Alsnog blijf ik het relais verdenken, of het nu chinees of duits is. Ik kom wel vaker nieuwe electronica tegen wat defect is en voor storingen zorgt.
Misschien ouderwets relais proberen, zo'n tiktak ding bedoel ik dan
 
Solly.....



Alsnog blijf ik het relais verdenken, of het nu chinees of duits is. Ik kom wel vaker nieuwe electronica tegen wat defect is en voor storingen zorgt.
Misschien ouderwets relais proberen, zo'n tiktak ding bedoel ik dan


Denk dat er zoiets aan de hand is, het zou te toevallig zijn dat er kort achter elkaar twee electrische dingen aan de hand zijn.

Heb vanmiddag het nieuwe relais opgehaald bij Zot, heb ook nog oude klik-klak relais liggen om te testen, maar hij zit op een onmogelijke plek bij een 650 GT, moet eerst de accu etc. er uit voor je er bij komt.

Verder nog even geduld heren, volgende week heeft ze pas tijd om langs te komen.
 
Gisteren naar het knipper probleem kunnen kijken, na vervangen van het relais werkte alles weer als vanouds.
Kapot relais dus, eventuele oorzaak het laadprobleem wat eerder waardoor hij twijfelachtig bekrachtigd werd waar hij niet goed tegen kan.
 
voor de goede orde..
Een relais heeft altijd minimaal 4 aansluitingen, 2 voor de spoel ( tenzij het huis de massa is, en deze dus de 4e aansluiting vervangt ) en 2 voor de schakelaar die door de spoel wordt bekrachtigd.
Dus we spreken hier over een knipperautomaat in de volksmond