laat hem testen op een lekke koppakkingHet Volgende :
Laatst had ik problemen met mijn motortje, koelvloeistof wordt er aan de onderkant er uitgespuugd als de motor te heet wordt (kokend). Nou heb ik de thermoschakelaar al vervangen, dacht namelijk dat dat het probleem was. Nou was dat het probleem dus niet. Connectoren etc zijn allemaal goed, de ventilator draait ook als ik het draadje tegen massa hou, dus dat is het probleem ook niet. Zekeringen zijn ook goed. Wat kan het zijn ?? Iemand een idee waar ik verder nog naar moet kijken..?
M.vr.gr.
Gert Raangs
Assen
P.s. Het betreft een Honda NTV650S uit 1995
Thermoschakelaar en thermostaat zijn twee verschillende dingen.
die schakelaar zit links in de radiator en daar moet je dus de ventilator op aansluiten. (datgene dat je vervangen hebt)
De thermostaat zit bovenaan, tussen de radiator en de slang die uit de motor komt. Het is een soort klep die pas water doorlaat als dat water warm genoeg is.
Ik weet nu niet hoe je in praktijd die diagnose moet stellen.
Misschien eens met je hand voelen aan de radiator of dat die heel warm wordt?
(Nadat hij begint te koken)
Zat er nog even over te piekeren. Dit zijn nogal listige dingen om op afstand te beoordelen. Het zou ook nog kunnen dat de thermostaat niet ver genoeg opent, dan wordt de radiateur wel warm, maar de circulatie is dan toch niet voldoende. Lang stilstaan en oude koelvloeistof is ook niet zo'n goede combinatie. Heb een paar oude auto's gehad en had een abonnement op koelproblemen - eerrruug frustrerend. Heb gelukkig een ouwe Kawa 550 - luchtgekoeld en een oudere Goldwing met zijspan en jawel - bij het eerste warme weer stond hij te koken - bleek dat de stekker van de ventilator loslag - hadden ze bij de aanbouw van het zijspan waarschijnlijk vergeten aan te sluiten. En natuurlijk ging een jaar later de waterpomp kapot. Hij rijdt ook niet zoveel, sindsdien wissel ik ieder jaar de kopelvloeistof en gooi er een half blikje Bar's Leaks bij. Dit is een lekstop- en onderhoudsmiddel. Heb uit zeer betrouwbare bron (docent Wegenwacht) vernomen dat dit zo'n beetje het enige middel is wat echt werkt en de koelkanalen niet verstopt.
Misschien is wel je dop kapot?
Als je systeem geen druk kan opbouwen kookt het bij 100 graden celsius.
Ik zou beginnen met de simpelste dingen eerst eens uit te sluiten, en mocht je er niet snel zelf uit kunnen komen, rijd even naar een bedrijf die je systeem af kunnen persen.
Heren,
Mochten jullie het willen weten..... Het was wel de radiateurdop. Door de druk begon deze te lekken. Bij het meten bij de reparateur ging alles goed, maar bleef overkoken en het spul er uit spuien. Alles nagemeten en ik kwam er niet meer uit. toen de motor toch maar weggebracht naar een motorzaak voor reparatie...
blijkt dat het dus lekker wel aan de dop lag...........naja, hij doet het in ieder geval weer.....
Misschien is wel je dop kapot?
Als je systeem geen druk kan opbouwen kookt het bij 100 graden celsius.
Ik zou beginnen met de simpelste dingen eerst eens uit te sluiten, en mocht je er niet snel zelf uit kunnen komen, rijd even naar een bedrijf die je systeem af kunnen persen.