Nee, de thermostaat zit in je blok zelf. Waar precies, is per motorfiets verschillend.als ik het zo allemaal ff bekijk, zal de oorzaak idd liggen bij het niet ontluchten, al zal ik wel de radiatordop en thermostaat controleren. de thermostaat zit toch in de radiatordop? ff in warm water leggen en kijken of hij beweegt. als het de koppakking zou zijn die niet goed meer is, zou ik denk ik ook koelvloeistof (en olie) in de motor krijgen en blauwe wolken uit de uitlaat krijgen.
bedankt voor vinden van de oorzaak
maar hoe heb ik de vloeistof dan vervangen? nippeltje bij de vloeistofpomp uitdraaien, vloeistof laten lopen, expansievat geleegd en vervolgens weer het nippeltje ingedraaid, expansievat aangesloten en koelvloeistof erin gegooid. hoe moeilijk kan het zijnheb ik behalve het ontluchten nog iets over het hoofd gezien?
aangezien ik geen WPH heb, weet ik niet hoe het 'echt' moet. iemand tips? of is de oplossing van Bugboy qua ontluchten afdoende?
De aftapplug in de waterpomp is bij mijn CBR (4 in lijn) het laagste punt in het systeem. Icm met het open zetten van radiator en expansievat voor beluchting, zou dan toch vrijwel alle koelvloeistof eruit moeten lopen?Als je het blok helemaal leeg wilt hebben dan heb je soms meerdere aftappunten. Bij mijn VFR heb je een aftappunt bij de waterpomp (die is volgens mij vrij standaard). Verder heb ik er nog twee bij de twee voorste cylinders. Maar dat zou heel goed wel eens kunnen zijn, omdat ik een V-blok heb. Maar als er wat oude koelvloeistof achterblijft hoeft dat volgens mij niet zo'n probleem te zijn. In tegenstelling tot olie verzorgt het geen smering en doet het alleen koeling. Oude koelvloeistof kan dat best nog goed, alleen zijn de roestwerende eigenschappen minder. Maar als er nog een beetje blijft zitten dan zal dat wel niet zo'n ramp zijn.
Als je de boel even wilt doorspoelen, dan kun je gedeminiraliseert water kopen en daarmee afvullen. Even laten lopen en dan weer aftappen. Daarna wel weer verversen met koelvloeistof, anders kon dit winter je blok wel eens overlijden
Andere tip is om je reservoir even goed schoon te maken, zodat je makkelijk je peil kan aflezen. Die van mij was zo smerig dat ik altijd de kap eraf moest halen. Dat is niet handig.
EDIT: Aangezien je koelvloeistof lijkt te verliezen zou ik dit wel goed in de gaten houden. Als het een beetje naar buiten lekt dan is het niet zo'n ramp. Gaat het de motor in, dan heb je een serieuzer probleem. Als je niets kunt vinden dan zou je het koelsysteem kunnen laten afpersen...
Nee, de thermostaat zit in je blok zelf. Waar precies, is per motorfiets verschillend.
Vervangen koelvloeistof bij mijn CBR:
- Dop van radiator en expansievat los.
- Koelvloeistof aftappen via nippel bij waterpomp
- Nippel weer dicht doen.
- Koelvloeistof vullen via radiator en expansievat tot expansievat aan streepje is en radiator vol is.
- Dop op expansie vat.
hierzo
- Motor starten en laten lopen tot ie warm is, zodat iig de thermostaat open gaat (bijv. tot de fan aanslaat).
- Motor uitzetten.
- Koelvloeistof weer bijvullen via radiator.
- Dop op radiator.
- Na ritje nog een keer niveau in radiator en expansievat controleren en eventueel bijvullen.
De aftapplug bij de waterpomp is bij mij ook het laagste punt, maar ik vermoed dat er bij mij "kuiltjes" onderin de cylinders zitten waar flink wat koelvloeistof in kan blijven staan. Die tap je af met de boutjes bij de voorste twee cylinders. Eigenlijk geen idee of ze achterin ook zitten. Vraag ik me nu ineens af. Volgende keer toch even kijken...De aftapplug in de waterpomp is bij mijn CBR (4 in lijn) het laagste punt in het systeem. Icm met het open zetten van radiator en expansievat voor beluchting, zou dan toch vrijwel alle koelvloeistof eruit moeten lopen?
D'r zit een hiaat in je verhaal... Bij koude motor zou de thermostaat gesloten moeten zijn en zou de koelvloeistof dus niet door je radiator gepompt moeten worden, maar alleen rondgepompt worden in het kleine koelcircuit. Hij mag dan dus niet gaan spuiten. Ook niet als je gas geeft. Als ie dat wel doet, duidt dat erop dat je thermostaat niet werkt (open blijft staan) of er niet in zit.dat deed hij wel ja, maar nu niet meer.
Dit is wat hij nu doet bij een koude motor:
bij koude start met choke of flink gasgeven, schiet de motor omhoog in toeren. de waterpomp doet dat ook en spuit het water boven in de radiator. daardoor wordt het niveau boven in de radiator hoger, omdat het water niet zo snel weg kan als het erin kan. doordat dan zo snel erin spuit, komt het tegen de want van de hals, en gaat kolken en bubbelen samen met het water dat al in de hals van de radiator opening zit. en dus spuit het eruit. gaan te toeren omlaag, dan is er niets aan de hand.
toen hij dat deed, zat er misschien nog lucht in/onder het water dat ik net had bijgevuld, wat hij er dan uitperst.
zoals gezegd: nu doet hij dat niet en komt het maar een beetje omhoog, omdat tie best vol zit en schuimt het een klein beetje, door dat kolken. zodra ik de motor weer afzet, daalt het niveau weer naar voor het starten
Als de koppakking een klein beetje lek is, gaat ie geen rookwolken uitbraken. Dat beetje koelvloeistof wat dan in de verbrandingskamer zou kunnen komen, verdampt gewoon. Hij perst dan echter wel (kleine beetjes) lucht/uitlaatgas het koelsysteem in.en als de koppakking stuk zou zijn, zou de het toch ook de motor ingezogen moeten worden, met alle rookwolken uit uitlaat ed vandien? van de thermosstaat kan ik niets zeggen. da week nie.