Konisch balhoofdlager Schalen verwijderen

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.648
113.263
Rèswèk
We zijn bezig het balhoofdlager van een FZR 600 R te vervangen. Nu zitten de buitenschalen zo in het frame dat je daar geen rand overhoudt om een drijver achter te zetten. We hebben 2 optiesbedacht: iets aan de lagerschalen lassen om daarop grip te krijgen of sleufjes erin flexen met de dremel om daar iets in te zetten wat als aanslag gebruikt wordt. Nu is lassen niet iets wat ons ligt dus voorlopig voor het dremelen gekozen. Maar hoe wordt dat normaal gedaan? Is er een betere methode?
 
Zelfde gehad, deels doorslijpen is al genoeg. Nauwelijks een lip om iets achter te zetten dus hoe ze het anders doen weet ik ook niet. Breekt inderdaad verdomd makkelijk, hoe het überhaupt slijt is mij ook een vraag met zulk hard staal.
 
Zelfde gehad, deels doorslijpen is al genoeg. Nauwelijks een lip om iets achter te zetten dus hoe ze het anders doen weet ik ook niet. Breekt inderdaad verdomd makkelijk, hoe het überhaupt slijt is mij ook een vraag met zulk hard staal.
Vraag me ook af of die schaal ook echt slijt , heb hem in het verleden bij mijn shovel gewoon laten zitten en een nieuw lager gemonteerd ( met oude schaal) wel een smeernippel in het balhoofd gedraaid kan ik het lager gemakkelijk smeren
 
Ik zag in de buitenschalen overduidelijk de indrukking van de tonnen zitten, denk ook met de nadruk op indrukking, slijten zal het niet, daar is het toerental te laag voor :+
Denk dat het zuiver en alleen de walswerking van de tonnetjes is
 
Dan slijten ze toch wél :?
Ja lijkt me ook maar wrijving is er nauwelijks, druk daarentegen wel..... ik weet het niet wie er wint.

toch een dikke las op de buitenschaal.
de las krimpt en daardoor zit de buitenschaal losser.
je kunt dan de las gebruiken om de schaal eruit te tikken.

Ik wilde dat ook, maar omdat ik helemaal niet kán lassen kies ik effe voor door of inslijpen. Om nou mijn serieuze lasdebuut op mijn zoon zijn motor te gaan vieren vind ik ook weer zowat
 
Laatst bewerkt:
Zelfs zonder bewegen kan er een beschadiging ontstaan op de contactvlakken. Vocht kan een boosdoener zijn en zelfs lassen kan funest zijn als de lasstroom via de lagers gaat.
 
toch een dikke las op de buitenschaal.
de las krimpt en daardoor zit de buitenschaal losser.
je kunt dan de las gebruiken om de schaal eruit te tikken.


Ik zou met een moderne motor vol elektronica daar mee uitkijken, voor je het weet heb je een gerepareerd balhoofd met een niet meer startende motor. Hoge spanningspieken kunnen rare dingen doen met elektronica.
 
Ik zou met een moderne motor vol elektronica daar mee uitkijken, voor je het weet heb je een gerepareerd balhoofd met een niet meer startende motor. Hoge spanningspieken kunnen rare dingen doen met elektronica.
spanning neemt de weg van de minste weerstand. zet je de massaklem vlak bij het te lassen deel gaat de spanning echt niet door heel de motor. Denk je misschien dat in een carrosserie-bedrijf een volledige auto gestript wordt zodat alles ontkoppeld kan worden omdat er even gelast moet worden ? Wij doen het in alle geval niet bij heftrucks, hoewel het daar toch al een pak simpeler zou zijn. Maar het is gewoon niet nodig.
 
Stroom, Jan...
En stroom gaat waar het gaan kan.
Ik zou met een moderne motor vol elektronica daar mee uitkijken, voor je het weet heb je een gerepareerd balhoofd met een niet meer startende motor. Hoge spanningspieken kunnen rare dingen doen met elektronica.
Nou valt die elektronica wel mee, deze motor is van '94. Maar de overwegingen dat behalve schade aan de electronica het ook nog eens in de huiskamer moet gebeuren hebben er toe geleid dat we eerst met de dremel tekeer gaan, daar ben ik wel handig in...
 
Laatst bewerkt:
hoge spanningspieken worden prima opgevangen door een goed opgeladen accu.
en er kan ook nog een overspanningsfilter over de accu.
het starten met een starthulp is overigens net zo "schadelijk" als lassen.
 
Sanscorp, niets helpt tegen de krankzinnige inductiepieken bij lassen. Overspanningsbeveiliging kan nog wel een beetje dempen maar als het niet hoeft ga ik niet lassen

Kanttekening bij de post van Jan Bros
spanning neemt de weg van de minste weerstand. zet je de massaklem vlak bij het te lassen deel gaat de spanning echt niet door heel de motor.
Dat moet je sowiesoo doen. Bij het lassen van de trekhaak van mijn Combo de massaklem op de trekhaak, uiteraard. Massa van de accu weg, maar wel de generator kapot...
De starthulp uitvoeringen die ik ken vormen geen gevaar voor de elektronica omdat dat nix meer is als een accu, als je door de ANWB aangeslingerd wordt gaat dat met geweld, zit je aan 18 volt.
 
Ik heb ze er uit. Wat een hel. Eerst dus inderdaad met de dremel een sleufje geflext aan twee kanten. Met een haakse schroevendraaier in het sleufje als steun kwam er na enig timmerwerk bewging in.
IMG-20190518-WA0001.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Ik heb in een auto garage gewerkt en zelf ook heel wat gelast aan mijn eigen auto's. Ik heb nog nooit de accu's losgemaakt en ook geen problemen mee gehad.

Een sleuf in de lengte?.....😳 tja kan ook blijkbaar.... nog niet eerder gezien zo. En dat je dan nog moet rammen geloof ik best, je neemt namelijk helemaal niet de spanning weg😇
 
Nee maar hoe moet je m anders doorslijpen zonder het frame te raken?

Dat met dat lassen heb ik vaker uitgelegd als dat jij al jaren probleemloos door alle rode lichten rijdt en ik bij de eerste keer een prent en de tweede keer een dwarslaesie toebedeeld krijg
 
Terug
Bovenaan Onderaan