Fout van uit het midden en dan kruiselingsdit moet ongeveer de volgorde zijn voor je cil.kop bouten.
je begint in de midden en gaat als een spiraal naar buiten.
het aanhaal-moment weet ik (nog)niet.
waarom?Je laat je kop (van je GSX) toch vlakken voor je hem er weer opzet?
waarom?
Uiteraard laat ik mijn kop eerst vlakken voor ik hem weer monteer.
Bij de Suzuki-dealer vertelde ze mij dat het moment 3,5 tot 4 kilo moet zijn.
Ik wil jullie alvast bedanken voor de goede raad.
Zodra ik de nieuwe pakkingen heb begin ik hem weer in elkaar te zetten.
Ik weet niet of ik hier firma namen mag noemen, maar langzaam zijn ze wel(postorder bedrijf).
Nogmaals dank.
Uiteraard laat ik mijn kop eerst vlakken voor ik hem weer monteer.
Bij de Suzuki-dealer vertelde ze mij dat het moment 3,5 tot 4 kilo moet zijn.
Ik wil jullie alvast bedanken voor de goede raad.
Zodra ik de nieuwe pakkingen heb begin ik hem weer in elkaar te zetten.
Ik weet niet of ik hier firma namen mag noemen, maar langzaam zijn ze wel(postorder bedrijf).
Nogmaals dank.
Beste Paul,
Hoe moet ik nu weten of het noodzakelijk is om de cylinderkop te vlakken.
Ik neem aan dat dit niet met het blote oog te zien is.
Wat is de reden dat ik de nokkenaslagerkappen moet insmeren met MOS2 vet?
Ik heb de tijd tot woensdag 12-06-2002 omdat ik dan pas mijn pakkingen krijg.
De reactie was dus niet te laat maar wel raadzaam.
Ben jij een monteur?
Groetjes John
Op zaterdag 08 juni 2002 20:18 schreef P.H.C. Ritzen het volgende:...
Als ik een monteur ben (goed of slecht) is niet door mij te beoordelen, dat bepalen onder andere onze mede-forumers wel voor mij.
nu we het hier toch over momenten hebben wie weet waar je zo'n sleutel voordelig kan aanschaffen(die krengen zijn namelijk 113 euro hier-- geloof wel van een goed merk--)?
moment (70Nm - 15 Nm)
nu we het hier toch over momenten hebben wie weet waar je zo'n sleutel voordelig kan aanschaffen(die krengen zijn namelijk 113 euro hier-- geloof wel van een goed merk--)?
moment (70Nm - 15 Nm)
Uiteraard ben ik te laat om hierop te reageren.
Je cylinderkop mag alléén gevlakt worden als dat persé moet!, de reden hiervan is, dat de nokkenassen na het vlakken van de kop dichter bij de krukas komen te liggen, en er dus teveel ketting aan de trekzijde van de nokkenas is, die weer wordt bijgespannen door de kettingspanner, waardoor de nokkenastiming van beide nokkenassen later komt.
EN DAT WILLEN WE HIER NIET!
En......... als een suzuki dealer je zegt dat een aanhaalkoppel van kopbouten "tussen" 3,5 en 4 kg/m ligt, dan moet je daar liefst nooit meer om raad vragen.
Een goed aanhaalkoppel heeft altijd een vaste waarde, en uit het blote hoofd gezegd is dat bij jouw gsx 4 kg/m
Begin bij 1 kg/m, dan stap twee op 2,5 kg/m, en als laatste stap 4 kg/m.
de nokkenaslagerkappen en de kllepdekselbouten moeten met 1,0 kg/m aangetrokken worden.
Vergeet niet bij montage van de lagerkappen deze eerst op het loopvlak licht in te smeren met molybdeendisulfide vet. (MOS2 vet)
PS: Technisch belangrijke delen koop je bij een vakbedrijf, niet bij een postorderbedrijf!
Groeten Paul.
paul moet na het vlakken van de kop de nokkenas opnieuw worden uitgelijnd tov de lagering nokkenas???
Lagerkap bouten M6 zet je toch vast met 12 NM?