kopen met het hart of met hersens?

1 mrt 2004
165
0
ik zit extreem te twijfelen tussen een xt500 en een xt600 tenere (met voorkuip)
het is natuurlijk slimmer om de 600 te kopen,
sneller, minder onderhoud, betrouwbaarder, lange afstanden is geen probleem

maar een xt500 (alu tank natuurlijk)
wil ik eigenlijk liever, gewoon lekker oudbollig rond crossen
deze zomer wil ook op vakantie, zuidspanje ofzo, haast heeft het allemaal niet
maar kom ik op een 500 wel aan? ;9

wat zeggen jullie er van?
 
als je gaat kopen met je hersus kom je thuis met een opel kadett.
een motor koop je puur op emotie.

wel iemand meenemen die voorkomt dat je een kat in de zak komt *D
 
Je eerste motor: koop die met je hart.
Dan een jaartje rijden. Als je hersens dan nog niet geprotesteerd hebben dan blijf je lekker rijden. En anders koop je je tweede (volgende) motor met je hersens.
 
Tja, welke wil je het liefst. Betrouwbaarheid hangt af van onderhoud en in welke staat je hem koopt, maar tzijn goeie masjientjes hoor (beter dan de honda equivalenten naar mijn mening).
Hoe zit het met die tenere onderdelen? in verg. met de 500 lijkt het me ongunstig.
 
Laatst bewerkt:
ik zit extreem te twijfelen tussen een xt500 en een xt600 tenere (met voorkuip)
het is natuurlijk slimmer om de 600 te kopen,
sneller, minder onderhoud, betrouwbaarder, lange afstanden is geen probleem

maar een xt500 (alu tank natuurlijk)
wil ik eigenlijk liever, gewoon lekker oudbollig rond crossen
deze zomer wil ook op vakantie, zuidspanje ofzo, haast heeft het allemaal niet
maar kom ik op een 500 wel aan? ;9

wat zeggen jullie er van?

Met of zonder duopassagier ? Een 500 is met z'n 2en niet de meest comfortabele fiets, dan is een Tenere beter. Vergeet ook niet dat een 500 zeer matige remmen (voor) heeft en 6 volt verlichting. Een Tenere is gewoon de betere fiets, betere remmen dikkere voorvork,stabielere achterbrug, mono achter, meer vermogen, grotere tank :+
Zo'n 500 is beter (lichter) om mee rond te 'crossen'
Misschien is een TT600 wat, stukken beter dan die anderen in het terrein, koop er een grotere tank bij en je kunt er ook mee op vakantie.
 
ik hoef niet snel,
wat is comfortabel te doen met ze 2e op zon ding? (xt500)

want idd de tenere is verstandiger en de 500 is leuker
 
ik hoef niet snel,
wat is comfortabel te doen met ze 2e op zon ding? (xt500)

want idd de tenere is verstandiger en de 500 is leuker
Kruis-snelheid op de snelweg van 100kmu moet je voor de xt500 in gedachten houden lijkt me. En bagage wensen erg inperken. ;)

Verder zou je vooral een technisch hele goeie moet zoeken wil je er leuk mee op vakantie gaan. Dus geen brik met achterstallig onderhoud die ze leuk hebben opgepoetst. :P
 
ik hoef niet snel,
wat is comfortabel te doen met ze 2e op zon ding? (xt500)

want idd de tenere is verstandiger en de 500 is leuker
Lijkt mij op beide niet echt lekker. Mijn XT550 buddy heeft al meer plek dan die van de 500, maar v/d vakantie een dagje mijn broer achterop gehad....na een paar uur is het wel benauwend hoor!
 
Laat iedereen lekker lullen: koop gewoon die 500,da's de enige echte!!
Maarten mot helemaal z'n giechel houden;
Yamma's zijn de shit!...(vaak ook dikke shit maar goed..)

Koop een motor nooit met je hasses,dan kom je thuis met een Astra op twee wielen..
Gewoon gaan en zien waar het schip strandt; elk merk en type heeft z'n eigenaardigheden.
De XT500 ,oervadert aller nieuwerwetstere crosserts,is een heel betrouwbaar goed ding,ècht.
Nee,zijn reiskwaliteiten zijn niet denderend; so what?!
Aankomen zul je echt wel,dan maar minder snel.
Ik ben ooit met een '79 XL500 naar TsjechoSlowakije gerammeld met een paar vrinden op sneller spul.
Ja,dikke shit op de Duutse Autobahn,maar eenmaal in CZ was het precies andersom.
God,wat heb ik gelachen toen de wegen steeds slechter werden...

Veel succes met je aankoop,neem inderdaad effe iemand mee (en een dikke portemonnaie;XT500's worden duur vooral de eerste types).

Pascal
 
Nee,dát was in mijn 'nu rijdt ik nog geen Yamma'-tijdperk.. ;)
Intussen weet ik beter.... O-)

was louter om aan te geven dat reizen per eencylinder offroad prima te doen is..
 
ik hoef niet snel,
wat is comfortabel te doen met ze 2e op zon ding? (xt500)

want idd de tenere is verstandiger en de 500 is leuker

Koop dan een 500, prijzen zijn naar mijn idee volkomen achterlijk geworden dat wel. En zo ontzettend betrouwbaar zijn die dingen niet,zijn ondertussen oude dingen waar vaak erg weinig onderhoud aan gedaan is.of je moet een motor treffen die goed en volledig opgeknapt is.
 
Een motorfiets moet je kopen met je hart, anders zal je voor de rest van je leven ontroostbaar zijn. Met je verstand zoiets kopen is voor droogkloten die zich slechts van A naar B verplaatsen. Het is geen HR ketel of wasdroger tenslotte die je koopt met de consumentengids in de hand.
Hoeveel motorrijders hebben bijvoorbeeld na het behalen van het A-tje hun eerste motorfiets vol trots laten zien aan hun rijinstukteur? En hoeveel automobilisten hebben dat gedaan met hun auto? Precies! Dat bedoel ik!
Ik wil hier allen maar mee aangeven dat het motorrijden op een heel ander vlak ligt. Dichter bij het hart wat mij betreft.
full
 
Laat iedereen lekker lullen: koop gewoon die 500,da's de enige echte!!
Maarten mot helemaal z'n giechel houden;
Yamma's zijn de shit!...(vaak ook dikke stinkende, meurende, vieze, gore plakkerige vette shit maar goed..)


Pascal


wwhoooeeehahahahaha !!! That's the spirit my friend !!! ;) let's kick some asssssss!!!!
 
Als je er niet van afhankelijk bent voor dagelijks vervoer zou ik beslist voor de 500 gaan. Zolang het om afstanden binnen Nederland gaat en je beide niet te dik bent is het met z'n 2-en best te doen op de 500. En als je ermee op vakantie gaat is het op een 600 ook geen pretje.

500: lekker simpel sleutelen, de oer-XT en een echte klassieker, zowel standaard als verbouwd is het een ruig ding, karakter, wordt eerder meer waard dan minder, makkelijk veel onderdelen voor te vinden.

600: moderner/sneller, saaier, zowel standaard als verbouwd geen ruig ding.

Ik zou het wel weten ..... 500!
 
Als mensen motoren kochten met hun hersenen ipv hun hart hadden we nooit Ducati, Aprilia, Cagiva, Harley Davidson, Jawa, Kawasaki, KTM, Suzuki enz gehad.
Maar de beslissing ligt bij jezelf.
Ga je op een motor rijden waar je op geilt maar waar je zeer waarschijnlijk elke maand in de garage ligt te sleutelen, of ga je op een motor rijden die verstandigere keuze is waarbij je ouders niet flippen omdat je de gootsteen weer vol olie hebt van het reinigen van de carbs enz.
 
Terug
Bovenaan Onderaan