Kopen van 2e hands circuit motor verstandig?

arcadis

MF veteraan
2 mrt 2003
5.111
1
Utrecht
Ik heb op het moment een CBR 600 uit '98 op het oog, maar deze motor is gebruikt voor het circuit en heeft dus moet nog het e.e.a. omgebouwd worden voordat deze rijklaar is voor de openbare weg. (koplamp, knipperlichten e.d.)
Ik vraag me alleen af of dat verstandig is. Zo'n motor heeft natuurlijk al een hoop gereden en zo'n motorblok heeft ook wat te verduren gekregen neem ik aan, daarentegen is deze alleen gebruikt op het circuit dus waarschijnlijk goed onderhouden geweest.
Een andere vraag is of deze motoren weer naar de RDW moeten om gekeurd te worden of dat er direct een kenteken aangevraagd kan worden.
Zijn er mensen die al eerder een dergelijke motor gekocht hebben en/of omgebouwd hebben voor de openbare weg en enige ervaringen willen delen. :)
 
Wat betreft kilometers,zijn het hooguit enkele duizenden...meer niet!
Ik rij op een circuitdag hooguit 100-120km,dus kan nooit veel zijn.
Ik heb geen idee over het kenteken :?
 
Hoe is de staat van het blok in het algemeen. Versnellingsbak, koppeling, ...

Circuitmotoren worden anders behandelt dan baanmotoren. Dat staat toch al vast lijkt me.

Dus toch eens dubbel nakijken, vooralleer je dadelijk nog meer geld kwijt bent dan oorspronkelijk gepland.

Pascal
 
Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen omdat je geen idee hebt van de staat van de verschillende onderdelen. Als je pech hebt kom je voor flinke kosten te staan.
 
Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen omdat je geen idee hebt van de staat van de verschillende onderdelen. Als je pech hebt kom je voor flinke kosten te staan.


Er zitten zeker risico's aan, dat is duidelijk. Ik zal me zeker goed informeren en natuurlijk moet er volledige duidelijkheid zijn over de motor. Ik ga er binnenkort even naar kijken en dan met de eigenaar even bomen over het hoe en wat van de motor. (onderhoudsstaat, papieren etc.)

Op dinsdag 01 april 2003 13:45 schreef N!co het volgende:
Als er echt geen kenteken bij zit, moet ie opnieuw gekeurd worden (met originele uitlaat enzo) en mag je ook nog eens BPM betalen.

Ik heb ook de RDW gebeld en het hangt er dus vanaf of de machine vroeger uit de kentekenregistratie is gehaald of dat deze nooit een kenteken heeft gekregen. Dat kunnen ze wel nakijken aan de hand van het chassisnummer, dus die info wordt geregeld.

Ben wel benieuwd, want de motor is niet duur en ziet er zover ik kan zien erg goed uit.
 
d*mn, dubbelpost, het moest er een keer van komen :P

Banaan, ga dat eens even fixen! ;)
 
Ik persoonlijk zou het niet doen.

Tuurlijk , km stand is laag, maar er is wel flink gas op gegeven. Flinke slijtage slag. Niet alleen de motor heeft geleden. Maar wat denk je van remklauwen ? schijven ? etc. etc. Overal is speling op ontstaan.

Mijn advies, fijn laten staan. Krijg je waarschijnlijk nog wel pijn in je portommonnee van als je hem/haar ;) koopt.
 
Yup, daar heb je gelijk in. Alleen ik vraag me af hoeveel die slijtageslag is. Ik heb de moto nog niet in real life gezien, dus ik kan nog geen oordeel vellen, maar er valt een hoop te zien en te horen aan een motor als er inderdaad overmatige slijtage is geweest.
Ik zal 'haar' ;) in ieder geval grondig inspecteren.
 
mijn fzr komt ook van het circuit toen ik hem kocht had hij bijna nog niet op de openbare weg gereden
hij is elk jaar gereviseerd en perfect afgestel
de kuip was nieuw omdat er een racekuip gemonteerd was

ik heb er een pracht fiets aan over gehouden
+ een racekuip altijd makkelijk
hij is te koop kijk maar beneden
 
Ik heb dus net de eigenaar gesproken en het is volgens hem een racekuip die er omheen zit. Ik denk dat ik dus een 2e hands kuip op de kop probeer te tikken om 'm weer in originele wegstaat te krijgen.

Weet iemand toevallig wat een 2e hands zwarte schadevrije racekuip van een cbr 600 kan opleveren? :)
 
Doe een compressie test als je hem perse wil gaan kopen. Zet hem es op de bank, kijk es of tie rare dipjes vertoont etc. etc.
 
Doe een compressie test als je hem perse wil gaan kopen. Zet hem es op de bank, kijk es of tie rare dipjes vertoont etc. etc.

Goed idee, ben er nog niet uit of ik 'm ga kopen, maar zo ja dan is dit een heel goed idee! :)
Heb je misschien enig idee waar ik dat zou kunnen laten doen (kan dat bij elke motorzaak b.v.? )
 
Een 600 van '98 waar mee geraced is ?

Als je handig bent en veel zelf kunt kun je de gok wagen, zoniet zou ik het niet doen.

Zit er nog een orgineel nederlands kenteken bij ?
 
Een 600 van '98 waar mee geraced is ?

Als je handig bent en veel zelf kunt kun je de gok wagen, zoniet zou ik het niet doen.

Zit er nog een orgineel nederlands kenteken bij ?

Nee, zoals het er nu uitziet zal de motor waarschijnlijk nog gekeurd moeten worden worden. Ook moet er nog een andere kuip op, etc. Dat er wat aan geklust moet worden vindt ik niet erg.
Wat ik me wel afvraag. In hoeverre vergelijkt een dergelijke motor zich over het algemeen motorisch en technisch gezien met een zelfde type maar dan normaal gebruikt uit bv '93? En dan bedoel ik dat vooral vanuit een slijtage oogpunt.
 
Als het blok nog standaard is, zal de slijtage wel meevallen. Ik rijd nu al 4 jaar op het circuit met een cbr600 '96 met daarvoor 40.000 straatkilometers op de teller en het blok loopt nog als een zonnetje.

Ik vraag me wel af wat het prijsvoordeel is, als je nog een kuip (en koplamp, knipperlichten, spiegels,..?) en bpm moet betalen. De bpm neemt af met de leeftijd vanaf datum eerste toelating, maar omdat er geen (buitenlands)kenteken is, is er ook geen datum eerste toelating. Hoeveel bpm je moet betalen, moet je dus goed uitzoeken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan