Koper wil vooraf kenteken hebben

awesomo038

MF'er
8 mei 2014
41
1
Excuses als dit al eens is gevraagd ik kan het niet vinden.

Ik ben mijn motor aan het verkopen. Nu wil een geinteresseerde het kenteken hebben. Naar eigen zeggen om uit te zoeken hoe hij de motor op 25 kw kan zetten.

Kan het kwaad het kenteken te geven? Uiteraard besef ik me dat kentekens in principe gewoon openbaar zijn als je aan het rijden bent maar wil het graag voor de zekerheid weten.
 
Zolang het alleen het kenteken is en niet het kentekenbewijs. Je kunt op straat tenslotte ook kentekens zien.
Ijkt mij geen punt
 
Mijn gezond verstand zegt dat je ook zonder het specifieke kenteken de te ondernemen stappen kan uitzoeken hoe deze op 25Kw gezet moet worden.
 
Lijkt mij geen kwaad kunnen, adresgegevens kunnen normaal gesproken door een particulier niet via het kenteken achterhaald worden.
Bovendien is het een goede manier om het precieze merk en type te achterhalen om te onderzoeken wat technisch mogelijk is.

Persoonlijk zie ik er geen problemen in.
 
Kopieerapparaat1165.jpg


Origineel hou je zelf en overschijvingsbewijs maak je geen kopie van. Ik zou dan een kopie van de koper zijn rijbewijs willen.
 
[afbeelding]

Origineel hou je zelf en overschijvingsbewijs maak je geen kopie van. Ik zou dan een kopie van de koper zijn rijbewijs willen.
Kleine toevoeging.

Op de kopie die je dan naar hem stuurt duidelijk over de kopie heen schrijven dat het een kopie is. Waarvoor de kopie is en jouw naam. En eventuele info die voor hem niet van belang is doorstrepen met een zwarte stift. Zo kan hij de kopie alleen gebruiken voor de info die jij hem wilt verstrekken.
 
Ah oke dank jullie wel voor de reacties! Het principe gaat het ook puur om het kenteken, niet meer informatie. :)
 
Waarom geef je hem niet gewoon je kenteken cijfers, kan hij bij de RDW opvragen wat hij nodig heeft en hoef je niet moeilijk te doen met kopietjes. Bij aanschaf van een 2e hands kijk ik ook altijd eerst het kenteken na om te zien of daar geen vreemde dingen op staan (zoals verdacht veel eigenaren die hem kort hebben gehad of wanneer het om import etc. gaat)
 
Waarom geef je hem niet gewoon je kenteken cijfers, kan hij bij de RDW opvragen wat hij nodig heeft en hoef je niet moeilijk te doen met kopietjes. Bij aanschaf van een 2e hands kijk ik ook altijd eerst het kenteken na om te zien of daar geen vreemde dingen op staan (zoals verdacht veel eigenaren die hem kort hebben gehad of wanneer het om import etc. gaat)


idd zo doe ik het ook ;)
RDW kentekencheck
 
In duitsland kan je setjes met TUF certificaat bestellen voor afvoeren motor. Hier is kenteken voor nodig. Voor de rest alles wel gezegd hierboven. Kan geen kwaad zolang je zelf papieren maar houd tot je geld in handen hebt
 
Als jij een ER6f uit 2008 hebt, heeft ie echt geen kenteken nodig om dat te kunnen achterhalen.
Als je nou een motor van voor die 25kW regeling hebt, lijkt het me een ander verhaal.

Laat m Kawasaki maar even bellen.
 
Ik neem aan dat gewoon het kenteken bedoeld wordt en niet het kentekenbewijs?

Kenteken kun je gewoon doorgeven hoor. Is openbaar. Bij de rdw wat gegevens mee opzoeken, maar absoluut geen persoonlijke gegevens. :)
 
Wil niet iedereen deze hebben voordat je bij een particulier gaat kijken? Is tegen mij al vaker gelogen over aantal eigenaren, "niet geïmporteerd" etc. Wil dit persoonlijk altijd even controleren voordat ik de moeite doe om heen te rijden.

Ben ooit naar Rotterdam gereden voor motor van eerste eigenaar.... daar op locatie kentekencheck gedaan en bleek hij de 6e eigenaar te zijn waarvan hij zelf de fiets maar 2 maanden had. Als ik dit geweten had zou ik ook geen 200 km gereden hebben..
 
Ik heb ook voor aanschaf gevraagd wat het kenteken was, al is het alleen al om te checken of de motor niet als 'gestolen' aangemerkt staat. Scheelt je toch weer een rit naar de desbetreffende verkoper ;)
 
Wil niet iedereen deze hebben voordat je bij een particulier gaat kijken? Is tegen mij al vaker gelogen over aantal eigenaren, "niet geïmporteerd" etc. Wil dit persoonlijk altijd even controleren voordat ik de moeite doe om heen te rijden.

Ben ooit naar Rotterdam gereden voor motor van eerste eigenaar.... daar op locatie kentekencheck gedaan en bleek hij de 6e eigenaar te zijn waarvan hij zelf de fiets maar 2 maanden had. Als ik dit geweten had zou ik ook geen 200 km gereden hebben..
:^ Ook met een auto gehad, meneer had de auto al een paar jaar, alleen stond hij toevallig pas 3 weken op zijn naam..
 
De koper kan met het kenteken bij RDW de historie van de motor checken, en of 'ie gestolen is. Ik doe dat ook als ik een motor koop.
 
Nou ben ik niet een enorm ervaren handelaar, maar ik zou nooit een auto of motor kopen waarvan ik niet van tevoren het kenteken kan checken. Simpel.

Het is voor mij ook al een alarmbelletje als iemand 8 foto's van de motor rondom post maar niet het kenteken in beeld zet. Zo van "dan heb je dat expres buiten beeld gehouden". Bij de laatste motor die ik kocht, althans dat was eigenlijk voor een vriend, maar toen hebben we een paar mailtjes gewisseld met een verkoper van een BMW van rond de €5K. Kenteken gekregen, toen toch vriendelijk gevraagd of hij de motor inclusief kentekenplaat toch nog even op de foto wilde zetten voor ons, gewoon om het plaatje compleet te hebben, het ging tenslotte toch om 5 ruggen. Paar dagen later een raar mailtje teruggehad dat zijn telefoon stuk was en hij geen foto kon maken en dat hij het sowieso een rare vraag vond, maar dat we gerust even mochten langskomen.

We zijn toen maar een andere gaan uitgezoeken, ipv naar de andere kant van het land te rijden...

Het kenteken daadwerkelijk afplakken voor de marktplaats (o.i.d.) foto's zie je ook nog wel eens, maar dat vind ik zo vreemd, daar ga ik niet eens aan beginnen.

Ik zie 0 problemen in het openbaar maken van je kenteken aan een potentiële koper, sterker nog ik zou het eigenlijk raar vinden als een koper het kenteken niet hoeft te weten voordat hij geld uitgeeft. Misschien mijn paranoïde geest, maar toch.
 
Inderdaad SadBunny,

Geen openheid over het kenteken, is geen koop.
Zo denk ik er ook over, snap dat vage gedoe erover nooit.
 
Bepaalde advertenties sla ik gewoon standaard over. O.a. waar geen foto's bij staan of waar het kenteken expres buiten beeld is gelaten of onherkenbaar is gemaakt. Ik heb meestal geen zin om daar nog apart voor te mailen, gelukkig is het aanbod tegenwoordig heel groot dus staan er genoeg andere motoren te koop waar het kenteken wel wordt vermeld.
 
Als ik een motor koop wil ik ook het kenteken weten. Kun je zien of er terugroepacties zijn of nog openstaan, kun je zien hoe lang iemand 'm in bezit heeft, kun je zien of'ie verzekerd is, of'ie gestolen is, of het type motorfiets in werkelijkheid overeenkomt met datgeen wat op het kentekenbewijs staat, etc.
 
Bepaalde advertenties sla ik gewoon standaard over. O.a. waar geen foto's bij staan of waar het kenteken expres buiten beeld is gelaten of onherkenbaar is gemaakt. Ik heb meestal geen zin om daar nog apart voor te mailen, gelukkig is het aanbod tegenwoordig heel groot dus staan er genoeg andere motoren te koop waar het kenteken wel wordt vermeld.

Er zijn ook genoeg mensen die het kenteken blurren door een bepaalde ongegronde angst dat er misbruik van gemaakt kan worden. Ik moet eerlijk toegeven dat ik misschien één van die mensen ben :$ Voelt op de een of andere manier naakt. Aan de andere kant, als een potentiële koper hierom vraagt, dan geef ik het kenteken gewoon door.
 
Terug
Bovenaan Onderaan