Als ik het goed begrijp zijn de meningen verdeeld ,
Kan iemand dan aanwijzen waarom de noodzaak (of juist niet) bestaat voor het vervangen vd zuigerveren.
Ook een flexhoon, blijkt nodig te zijn, maar je haalt wel weer materiaal weg zodat er een grotere cilinder-zuiger speling veroorzaakt...
Dat ik het over een gebruikte, niet overhaalde cilinder heb, lijkt mij duidelijk. Dan zal het wel onwil zijn.ik heb een fris geboord cilinderblok hier van me z1000.....
ik heb net ff voor je gekeken maar geen stootrand.......das niet goed dus maar ff overdoen zeker
die "stootrand" is de oorspronkelijke maat van de boring....
het feit dat hij voelbaar is is omdat het deel eronder (tot waar de zuiger komt) uitgesleten is....
je kan gewoon heel snel eens door de cylinder gaan met een hoonborstel/set om weer "het patroon" te hebben zonder dat je echt materiaal weg neemt.
als de slotspeling van de zuigerveren niet te dicht bij of over de toegestane waarde is, zie ik niet in waarom je ze zou moeten vervangen. heb je geld genoeg of voel je je daar beter bij, vooral doen. maar "moeten"
En als je dat zelf doet krijg je nooit dat mooie kruispatroon er in....
zuigerveren en olieschraapveren komen niet meer terug in oude positie. In 95% van de gevallen krijg je hoog olie gebruik wanneer je niet veren vervangt en hoont bij stalen cilinderwand met hoge km stand op de zuigerveren
zuigerveren hebben dan ook helemaal geen positie : ze verdraaien konstant. er is een reden dat 2-takt zuigers pennen hebben om ze op hun plaats te houden. Als het waar is wat je zegt, zou dat een zeer goede reden zijn om ook 4-takt zuigers van borgpennen te voorzien. maar ik heb het nog nooit gezien.
1/ Waarom mag je dan volgens het wphb de slotopeningen nooit recht boven elkaar zetten?
2/ Als de veren continue draaien zou dat toch niet uit mogen maken, of draaien ze exact dezelfde snelheid en richting?
1/ dat kan je zelf ook bedenken denk ik
2/ totaal geen idee. ik denk dat je "verdraaien" moet zien zoals de aarde rond de zon draait: het gebeurt, maar het gaat eerder traag (als in tijds-gewijs)
Waarom mag je dan volgens het wphb de slotopeningen nooit recht boven elkaar zetten?
Als de veren continue draaien zou dat toch niet uit mogen maken, of draaien ze exact dezelfde snelheid en richting?
Omdat je de veren vervangt, als de zuigers uit de cilinder gaan.Waarom moet je de cilinders honen als je de cilinders er af haalt?
mooi he als dingen relatief nieuw zijn en alles functioneert zoals het hoort.zuigerveren hebben dan ook helemaal geen positie : ze verdraaien konstant.
Maar de zuigerveren zitten er pas 7000 km in?
over het draaien van zuigerveren is al jaren een discussie aan de gang.
de 1 roept ja en de ander nee.
ik denk dat ze niet konstant draaien maar ik geloof ook niet dat ze exact zo blijven zitten als dat ze erin gestopt zijn.
ik ben het eens dat je oude zuigerveren beter kunt vervangen maar helaas moet ik ook welleens schipperen met klanten blokken omdat budget een ding is.
als de aanlegdruk dan nog netjes is en de zooi ziet er verder redelijk uit dan stop ik ze terug als men dat wil.
problemen heeft het nog nooit echt opgeleverd,ook niet met blokken die al veel gelopen hadden.
in theorie is het met revisie zo dat alles meetbaar is.
eigenlijk een exacte wetenschap...
er blijft echter een stuk interpretatie over en dat is het beoordelen van gebruikte componenten oa...
een mooi voorbeeld is de speling tussen klepsteel en geleider....
op 2 manieren meetbaar maar geen enkele revisieboer doet dat en beoordeeld het op gevoel.
ik had laatst 2 koppen gereviseerd door een boer in de randstad en die zaten gewoon idioot ruim.
hetzelfde zie je met krukassen....vaak geslepen tegen de max limiet....
zal hun een zorg zijn, een jaar garantie houdt ie wel vol maar de levensduur zit er niet in.
net als die koppen....geeft geen problemen maar na 50000 klapperen de kleppen er weer in...
ik zet alles zo strak mogelijk dan heb je er het langste lol van..
ga er gewoon niet vanuit dat alles wat bij een revisie bedrijf gebeurt conform specs is want dan kom je bedrogen uit.
wat ik wil zeggen met dit vage verhaal is dat je motoren op verschillende manieren kan opbouwen en dat je met heel veel weg komt.....
het is de lange termijn die daaronder lijd dan en niet zozeer een direct probleem.
het is een kwestie van ervaring en weten wat het lijden kan...