Dat was meer een schrapend geluidje, d8 ik.Zeker weten dat het de koppeling is?
Bij RDZ zat er ook een gierend geluidje in , bleek de rotor van de dynamo te zijn die tegen de stator aanliep.
Maar verder geen idee wat je er aan kan doen en of het kwaad kan.
NixIk hoor niks bij afremmen op de motor
Ook als ik geen gas geef is het geluid weg, tot dat...k weer gas geef dus.
sjaap, die olie van de shell,is dat wel olie speciaal voor motorfietsen??Nee, serieus, ik hoor gewoon het motor geluid (aanzuiging enzo) maar geen gierend geluid...
Ik voel wel dat de koppeling een beetje "sponzig" pakt wanneer ik hard optrek (schakelen bij 8500 toeren ongeveer). Het is moeilijk te omschrijven...de eerste seconde dat ie hem in de hogere versnelling pakt voel ik even een beetje schokken....
Dat schokken had ik ook eens met een brommer, nadat de koppelings kabel vervangen was was dit probleem ook voorbij, maar bij mn CBtje is dit schokken niet echt schokken...
Zou het kunnen komen doordat ik de olie heb aangevuld (100ml ofzo) met normale 10W40 van de Shell??
Als je de koppeling in knijpt belast je de lagers van de koppeling as in axiale(lengte)richting.Op deze as zitten tevens tand wielen in de versnellingbak.Het is dus mogelijk dat er iets met deze lagers aan de hand is.Het is zeker weten de koppeling...Het geluid is weg zodra je de koppeling in knijpt, of je gas los laat...
Heb toevallig vandaag nog de rotor eens bekeken, ziet er indrukwekkend uitNooit geweten dat de spoelen aan de buitenkant van de rotor zaten
Als je de koppeling in knijpt belast je de lagers van de koppeling as in axiale(lengte)richting.Op deze as zitten tevens tand wielen in de versnellingbak.Het is dus mogelijk dat er iets met deze lagers aan de hand is.
Is het plotseling ontstaan ?
Ik lees net dat de olie bij gevuld is.
Als je aan de olie twijveld dan zou ik die vervangen.
sjaap,Het kunnen de lagers niet zijn denk ik, omdat het geluid namelijk weg is wanneer ik geen gas meer geef...dan is er dus geen verandering van de axiale krachten.
Het geluid zit er al in zolang ik hem heb....K let er de laatste tijd wel meer op. Er zit ook een rare (zachte) tik ergens...komt ook bij de koppeling vandaan...
Maargoed, sleutelen is mn hobbyK heb met een weekje of twee vakantie, en dan draai ik het spul wel even uitelkaar voor inspectie. Meteen daarna nieuwe olie erin gooien.
Ben benieuwd of ik de koppelingsdekselbouten meteen loskrijg zonder gebruik van zwaar gereedschap...Iig, nieuwe RVS inbusbouten halen bij de Grobo
Ohja, die olie was gewoon automotor olie...maar mn brommer reed daar ook altijd goed op...dus dacht dat mn CBtje dat ook wel lustte.
Psies!Volgens mij is er namelijk niets aan de hand. Met een km-stand van 35000 (zoiets was het toch) kan er bijna nog niks versleten zijn, en zeker niet bij zo'n CB. Dan is het dus zonde om het blok los te gaan slopen, kun je beter gewoon gaan rijden!!
Sjaap, ga je motor nou niet lopen verneuken om een paar centen te besparen op olie!!!! Gewoon goeie motorfietsolie erin, voor 15 piek per liter (7 eurootjes) ben je de man.
En laat eens een expert naar dat "gegier" luisteren, mijn CB giert en rammelt ook hier en daar, maar klinkt verder niet erg ongewoon.
Volgens mij is er namelijk niets aan de hand. Met een km-stand van 35000 (zoiets was het toch) kan er bijna nog niks versleten zijn, en zeker niet bij zo'n CB. Dan is het dus zonde om het blok los te gaan slopen, kun je beter gewoon gaan rijden!!
Op maandag 17 juni 2002 10:35 schreef Sjaap het volgende:Ehhhh, 14.000 staat er nu op
Ok, voordat ik zelf ga beunen, laat ik er wel even een 'expert' naar kijken...
Maar heb ook wel zin in sleutelen, dus ik hoop dat het uitelkaar moet
Je mag de mijne wel even lenen, moet nog afgesteld worden & kabels smeren enzo. En de nummerplaat rammelt. Leef je uit.
Is 't niet gewoon 't cb400 geluid uit de versnellingsbak? (ook errug goed hoorbaar bij afremmen op de motor.)
Heb bij de OBT een tijdje achter je gereden en bij het afremmen viel dat geluidje echt op. Misschien hoor je het anders of bijna niet als je er op zit?
Sjaap, 14Mm op een oud brik en nu al problemen? Ik denk dat je teveel naar het blok luistert. Ik heb ook geprobeerd om van elk (bij)geluidje aan mijn motor(78Mm) te achterhalen wat het was en of het schadelijk was. Als het niet te hard klinkt en niet spontaan komt kan het bijna niet zo erg zijn met een 'nieuwe' motor.
(Goeie olie lijkt me ook wel goeie truuk)
olie hergebruiken???Hmm, ok...
Wat kost een litertje motorfiets olie eigenlijk??
Als ik mn koppeling opentrek, moet er iig nieuwe olie in. Dus ik denk dat ik die olie dan pas vervang nadat ik de koppeling heb bekeken.
(olie kan je natuurlijk wel hergebruiken, maar ik mors toch altijd wat en heb een schone opvang bak...)
olie hergebruiken???, nooit doen, je krijgt toch altijd vervuiling erbij, gewoon schone verse olie erin
Nee Sjaap, ik kom hem niet brengen. Jij hebt toch 2 weken vakantie, ik niet...