Koppeling slipt tijdens optrekken

Zazza

MF veteraan
2 apr 2004
3.326
34
Achterhoek
Ik heb afg. winter de motor helemaal uit elkaar gehaald en opnieuw in elkaar gebouwd. Motor is geheel origineel.

1- De koppeling is zwaar en staat strak, de koppeling komt op in de laatste 5/10 % van de gehele beweging bij koppelen.
2- Bij het versnellen in de tweede/4de versnelling komt het voor bij zowel koud als warm blok dat de koppeling ineens kan slippen? Het toerental verhoogd maar de snelheid is niet evenredig aan de hoeveel gas dat ik geef. Iets later pakt de koppeling het weer op en wordt de weerstand minder waardoor er iets versnelling is.

Nu ben ik naar de dealer geweest en die zegt dat de koppelingsplaten krom zijn en dat de olie oud is. Nou weet ik zeker dat de olie nieuw is, deze heb ik zelf ververst in de winter. De motor loopt verder goed stationair en laat zich soepel sturen tijdens het rijden.

Zijn de koppelingsplaten nu echt krom of ligt het aan hoe strak de koppelingshendel is afgesteld?
 
cbr600f inderdaad, kabel staat inderdaad strak. De olie is de standaard voorgeschreven olie, 15w40 volgens mij. Even opzoeken.

Nee de koppeling heb ik alleen schoongemaakt (buitenkant), deze is niet uit elkaar geweest.
 
Kort door de bocht (naar aanleiding van de Topic Titel): Niet meer optrekken ;)

Maar stel je koppelingskabel maar eens zo af dat 'ie in neutraal bij stilstaande motor wat speling heeft (paar mm. speling op de hendel is voldoende).

Makkelijkst doe je dit door de kabel aan de blok kant los te maken, daarna stel je het wieltje aan je koppelingshendel zó in dat het sleufje in de moer naar beneden staat terwijl de moer half in de bevestiging gedraait is, en vervolgens trek je de kabel aan de blok-kant "strak" aan en zet je 'm vast.
Als je de moer bij je hendel vervolgens zó verdraait dat 'ie klikt in de borging dan staat 't spul meestal precies goed.

Dat sleufje overigens nooit naar boven laten wijzen .... water wat je kabel in kan lopen via dat sleufje is ook niet goed/de bedoeling.
 
Laatst bewerkt:
Kort door de bocht (naar aanleiding van de Topic Titel): Niet meer optrekken ;)

Maar stel je koppelingskabel maar eens zo af dat 'ie in neutraal bij stilstaande motor wat speling heeft (paar mm. speling op de hendel is voldoende).

Makkelijkst doe je dit door de kabel aan de blok kant los te maken, daarna stel je het wieltje aan je koppelingshendel zó in dat het sleufje in de moer naar beneden staat terwijl de moer half in de bevestiging gedraait is, en vervolgens trek je de kabel aan de blok-kant "strak" aan en zet je 'm vast.
Als je de moer bij je hendel vervolgens zó verdraait dat 'ie klikt in de borging dan staat 't spul meestal precies goed.
Dat sleufje overigens nooit naar boven laten wijzen .... water wat je kabel in loopt is ook niet de bedoeling.
Waarom zou je de kabel aan de kant van het blok losmaken als je hem met de hendel kan verstellen?
 
Waarom zou je de kabel aan de kant van het blok losmaken als je hem met de hendel kan verstellen?

Omdat TS ALLES uit elkaar gehad heeft (zo te lezen (schoonmaken is voor de meeste pas mogelijk ná dat soort dingen losgemaakt te hebben)) en dus waarschijnlijk nú te weinig kabel over houdt aan z'n hendel :)
 
Laatst bewerkt:
Ja natuurlijk heeft hij de goede olie gebruikt, een 15W40 olie, dus dat is helemaal goed.
Ben wel benieuwd welk merk en type.

Ben ik (echt) benieuwd wat jij/U vind van mijn keuze om in een 2012 "SS" een 100% minerale Bel-Ray EXL olie te gebruiken in plaats van een EXP die "iedereen" er in graag in gooit ;)
 
Laatst bewerkt:
Ben ik (echt) benieuwd wat jij/U vind van mijn keuze om in een 2012 "SS" een 100% minerale Bel-Ray EXL olie te gebruiken in plaats van een EXP die "iedereen" er in graag in gooit ;)


Niet elke ss is het zelfde, hoeveel cilinders, luchtgekoeld, droge koppeling, toerental???
Persoonlijk maakt mij het totaal niet uit wat mensen in hun eigen motor kieperen, al doen ze er sla olie in, maar om anderen te motiveren om het ook te doen gaat mij wat te ver.
En als men tevreden is over een action olie dan vind ik het gewoon ook geweldig, ik gebruik liever toch een ander merk zoals motul, of castrol.
 
Ik kan me niet voorstellen dat een motormonteur zegt dat er kromme platen in een blok zitten met een slippende koppeling
Ik kan me wel voorstellen dat de beste man dit zegt over een blok waar de koppeling niet goed van vrij komt
Lezen wij hier het hele verhaal of ben je per ongeluk het een en ander vergeten te vermelden?
 
Bedankt voor alle informatie, ik zet hem zo buiten en ga aan de slag.

@Gixxer-harry waarom zou ik per ongeluk het een en ander vergeten te vermelden? Hij is voor zover uit elkaar geweest om alles schoon te maken, het blok en koppeling zijn niet los geweest. In oktober 2011 reed hij nog gewoon elk weekend.

anyhow, bedankt voor de info. Heb ik iets te doen om deze zaterdag op te vullen :-)
 
Bedankt voor alle informatie, ik zet hem zo buiten en ga aan de slag.

@Gixxer-harry waarom zou ik per ongeluk het een en ander vergeten te vermelden? Hij is voor zover uit elkaar geweest om alles schoon te maken, het blok en koppeling zijn niet los geweest. In oktober 2011 reed hij nog gewoon elk weekend.

anyhow, bedankt voor de info. Heb ik iets te doen om deze zaterdag op te vullen :-)


het is nogal lekker weer om hem naar buiten te rijden,
hier regent het dus al een uur of tig
 
Het bleek inderdaad het kabeltje te zijn. Aan de koppelingskant stond hij zo strak afgesteld dat ik deze helemaal open heb gedraait, vervolgens hetzelfde heb gedaan aan de koppelingshendel kant. Waarna aan de koppelingskant het uuhm, hoe noem je dat. Nullpunt? Het nullpunt heb opgezocht, vervolgens de kabel strak gedraait waarna ik aan de koppelingshendel kant deze heb aangepast. Nu koppeld de koppeling weer als van ouds.

Oh en inderdaad even lekker genoten van het weer en met de motor op pad.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan