Koppeling werkt niet

daveykanning

MF'er
2 mei 2010
172
0
Hallo mensen.

Ik heb vorig jaar een xv750se gekocht om een beetje op te knappen en te verbouwen.
Toen ik hem kocht had het al een tijdje stilgestaan maar na wat schoonmaken was het starten en lopen. Even de straat op en af gereden en daarna de garage in.

Nu bijna een jaar later is de motor bijna weer straat klaar. En wilde ik even testen.

Alleen nu was het starten en niet meer rijden. ;(

Ik kan de motor in de versnelling zetten maar als ik de koppeling laat opkomen gebeurt er niks. Zo kan ik alle versnellingen doorgaan maar de motor rijd niet.

Soms voelt het even alsof hij wel even aangrijpt maar lang niet genoeg om vooruit te komen of zelfs het toerental te beinvloeden.


Heeft iemand enig idee waardoor het komt of hoe te verhelpen?

Zou het kunnen dat de koppelingsplaten vastplakken na een jaar stilstaan?



Alvast bedankt voor het meedenken.
 
misschien goed om een te vertellen wat je hebt gedaan in de buurt van de koppeling om een geode diagnose te stellen. Persoonlijk vermoed ik dat de koppelingspen waarschijnlijk verkeerd is teruggezet in het koppelingsdeksel, een gebroken kabel zal je wel merken :+
 
Sorry ja mijn verhaal was inderdaad niet helemaal compleet zag ik. Het was vroeg vanmorgen. Deksel is er inderdaad vanaf geweest, niet de koppelingsdeksel maar die andere ivm het bekende startmotor probleem. Heb die pin (denk ik) zien zitten. Met in de deksel die ring met 3 balletjes erin.
 
Laatst bewerkt:
Kijk eerst eens of de kabel de hendel op het motorblok wel bediend. Dus als je je koppelingshendel op het stuur intrekt, gaat het hendeltje aan de andere kant van de kabel dan mee? Voel je weerstand, alsof je hem in de veren trekt?
Als tot daar alles goed zit dan zul je dus waarschijnlijk het koppelingsdeksel er even af moeten halen.
 
Even een update van het hele verhaal. Ik heb de koppelingsdeksel er ook maar afgehaald. De platen zaten wel wat vastgeplakt dus alles maar weer even gangbaar gemaakt.

De andere kant de cover ook eraf gehaald. Hier kan ik niks verkeerd zien zitten.

Alles weer in elkaar gezet.
Kabel gecontroleerd. Bij bediening van de kabel beweegt de hendel bij de cover ook mee.

Motor starten in de versnelling.. niks. :( Ik weet het nu echt niet meer.
Ik voel nu ook geen weerstand meer bij bedienen van de koppeling.

Maar dat de motor in de versnelling staat en toch niet beweegt vindt ik echt vreemd.
 
je hebt een zij kap er af gehaald, en daarna koppelt de motor niet meer, en nu ga je de achterbrug eruit halen om te kijken waarom???
haal eerst de rechter kap van je blok, en kijk of de koppeling ontkoppeld is, dan weet je waar de fout zit
 
Heb de rechterkant er ook afgehad. Als ik de koppelingshendel dan intrek beweegt de kap bij de koppeling (ontkoppeld dus)

Heb de achterbrug er al uitgehad om te spuiten dus kan ik daar nog even kijken of alles goed zit.

Dus beide kanten al los gehad zoals beschreven.
 
Heb de rechterkant er ook afgehad. Als ik de koppelingshendel dan intrek beweegt de kap bij de koppeling (ontkoppeld dus)

Heb de achterbrug er al uitgehad om te spuiten dus kan ik daar nog even kijken of alles goed zit.

Dus beide kanten al los gehad zoals beschreven.


Tja en zo moeten wij dus maar raden wat je allemaal wel en niet hebt losgehad, voortaan graag alle info meeleveren als je een vraag stelt, want zo wordt de oorzaak vaak in de verkeerde richting gezocht, en zijn we allemaal als een blinde in de woestijn aan het rikraden
 
ben geen expert,...maar als je de kap voor de koppeling eraf hebt, en je draait met de hand aan de korf v/d koppeling dan hoort mijn inziens het achterwiel mee te draaien (met de motor in de versnelling). dit kan je eerst proberen alvorens de achterbrug eruit te halen.
 
ben geen expert,...maar als je de kap voor de koppeling eraf hebt, en je draait met de hand aan de korf v/d koppeling dan hoort mijn inziens het achterwiel mee te draaien (met de motor in de versnelling). dit kan je eerst proberen alvorens de achterbrug eruit te halen.


Ja klopt. Alleen heb ik de kap alweer dicht. Achterbrug is makkelijker nu :)



En de olievuldop zit aan de andere kant dus kan alleen de ontsteking zien geen koppeling
 
Terug
Bovenaan Onderaan