Kosten IKS keuring

Rowald

MF'er
12 jun 2014
64
0
Bergum
Hey mede beginnend rijders! Wij zitten allemaal aan onze vermogenslimieten en vroeg mij af wat een IKS nou eigenlijk echt kost. Ik heb mijn oogje namelijk op een Honda CX500 die op kenteken 37kW heeft(ombouten tot café). Ik geloof er weinig van dat hij a. na 34 jaar nog 37kW heeft en b. ooit dat vermogen gehad heeft.

IKS was voor mij nooit een optie omdat dat rond de €400.- moest kosten, maar nu kwam ik laatst een topic tegen dat iemand niet op uitdraai bij de KNMV verzekerd kon worden, omdat een herkeuring bij RDW slects €55.- zou moeten kosten. Zijn er mensen met ervaring met de wijziging op kenteken?
 
Je hebt zeker mijn linkje in datzelfde topic over het hoofd gezien? Ik zou zeggen: bel de RDW en vraag naar de kosten, dan weet je het echt zeker.

Zet hier wel even het resultaat neer, altijd handig voor anderen. :)
 
Nou even op onderzoek gegaan en ben naast dit:
nEmuyhn.png

niet veel wijzer geworden.

Nu een mailtje gestuurd en wacht op antwoord. Ik houd jullie op de hoogte.
 
Ik heb laatst twee keer gebeld want niet elke medewerker daar weet hoe het zit. Het gaat je rond de 400 euro kosten. Ze geven geen exact bedrag, omdat het volgens hun kan verschillen op wat voor manier er gekeurd moet worden.

Succes ermee!
 
Na aanleiding van dit mailtje:
Ik:
Hallo meneer/mevrouw,

na wat onderzoek kom ik tot de conclusie dat een aantal motorfietsen, zoals de Honda CX500, een lager vermogen hebben dan door de fabrikant opgegeven is. Bij een testbank uitdraai kwam het op ongeveer 33 kW ipv de 37 kW die opgegeven is op het kenteken.

Dit zou betekenen dat de motor zonder aanpassingen in aanmerking kan komen voor een A2 rijbewijs.

Op de pagina van IGK staat een richtprijs van € 650,-. Ik neem aan dat deze zo hoog is omdat er vanuit gegaan wordt dat het met aanpassing getest wordt.

Kunt u mij een prijsindicatie geven wat het kost om zonder aanpassingen aan de motor te laten herkeuren?

Met vriendelijke groet,

Rowald

Kreeg ik de volgende reactie:

RDW:
Geachte Rowald,

Hartelijk dank voor uw e-mail.
Bij de meting op het RDW keuringsstation wordt het vermogen inderdaad gemeten aan het achterwiel. Echter wordt het vermogen daarna teruggerekend naar het krukasvermogen. Dit betekent, dat er wel een aanpassing aan uw motorfiets noodzakelijk zal zijn. Voordat u het voertuig gaat wijzigen moet u een meting te laten uitvoeren op ons testcentrum te Lelystad. Na de wijziging wordt het vermogen opnieuw gemeten. De keuringskosten kunnen dan op ongeveer 650,- uitkomen.

Vragen?
Heeft u na het lezen van deze e-mail nog vragen? Wij helpen u graag verder. U kunt ons bereiken door te reageren op deze e-mail, of telefonisch via 0900 07 39 (€ 0,10 per minuut, maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur). U kunt ons ook bellen vanuit het buitenland.

Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW

Goed, dat gaat dus over.
Vermogen wordt dus wel teruggerekend naar krukasvermogen, dat is de eerste keer dat ik het officieel vermeld zie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan