Kosten laatste servicebeurt vermelden bij advertentie, slim?

bsmulders

Die hard MF'er
19 jul 2009
974
4
Ik zie regelmatig Marktplaats advertenties voor motoren waarbij vermeld wordt dat de motor recentelijk onderhoud heeft gehad. Prima, dat is fijn om te weten.

Wat mij opvalt is dat er soms wordt vermeld wat het onderhoud gekost heeft. Laat ik de volgende omschrijving eens gebruiken:

Nette en goed onderhouden Buell XB9S uit 2003 met 22500 km op de teller. Er wordt nog af en toe op gereden bij mooi weer. Bij tellerstand 20648 heeft de motor een grote beurt gehad bij buell specialist Twin Motorcycles. Rekening van 992,- aanwezig! Toen is tevens de ECM aangepast op de Doma uitlaat en de nieuwe K&N luchtfilter.

De motor heeft bij 20.000km een onderhoudsbeurt van €992,- gehad. Ik hoef geen motor die bij 20.000km al een onderhoudsbeurt van bijna een rug nodig heeft. Dat, of de motor heeft de eerste 20.000km behoorlijk wat achterstallig onderhoud gehad wat bij de laatste beurt opgeknapt is. Of het was toevallig zo dat zowel de banden, remblokken en aandrijfsnaar gelijktijdig vervangen moesten worden, inclusief het controleren van de klepspeling en het vervangen van de olie.

Dus ik vroeg mij af, is het slim om in de advertentie te vermelden wat de laatste onderhoudsbeurt gekost heeft? Schrikt dit potentiële kopers af?
 
Zal verschillen ik heb meer het idee dat ze willen laten zien dat er niet op onderhoud is bezuinigd, ik ben meer benieuwd naar wat er precies is gedaan. Sommige mensen vinden merkdealer onderhouden ook heel intressant staan mij zegt dat ook maar weinig over de staat van een voertuig
 
Laatst bewerkt:
Er staat ook bij dat de ECM (moet dat niet ECU zijn?) aangepast is op de Doma uitlaat en K&N filter.
Dus in dat bedrag van 992 kan ook de aanschaf van die uitlaat en filter zitten en tevens het afstellen op de testbank.
En als daarnaast de remblokken en schijven, banden en dat soort slijtage delen vervangen zijn dan is het misschien niet eens zo'n raar bedrag.

Dus om antwoord te geven op je vraag: ik weet niet of dat handig is om te vermelden. Ik zou er dan op zijn minst bij zetten wat er gedaan is voor dat bedrag.

En ik denk ook wel dat het handig is om zulke zaken te vermelden. Want alleen de tekst: Leuke motor, loopt goed.. daar verkoop je hem niet mee.
 
Laatst bewerkt:
Verkopers willen graag de kosten van de laatste beurt terugzien in de opbrengst van de verkoop.

Het hangt er helemaal vanaf, en uiteindelijk gaat het niet om de hoogte van die factuur, maar om de staat van de motor.

Regulier onderhoud hoort er gewoon bij. Net als reparaties, anders wordt er een motor met een defect verkocht. Ik betaal er iig geen cent meer om.

Net nieuwe banden, ketting, belt etc is natuurlijk wel weer prettig. Behalve voor mensen die het graag zelf zouden doen.

Daarnaast is er garantie op uitgevoerde werkzaamheden en gebruikte onderdelen, wat weer positief is.
 
Geld wat jij niet meer hoeft uit te geven. Beter dat dan dat je de motor na een maand moet wegbrengen voor een reparatie van 1000,- euro.
Ik zie 't een beetje als: "Net de remblokken vergangen" of "onlangs nieuwe bandjes erop gezet".
 
Heb liever dat iemand hem zelf netjes heeft bijgehouden dan iemand die hem 1x per 2 jaar naar een dealer brengt (zgn "dealer onderhouden") en er vervolgens nooit naar omkijkt.

Een hoge factuur zegt niet alles, belangrijker is te kijken wat er gedaan is. Kan idd zijn dat er een grote reparatie is geweest. Persoonlijk vind ik een rekening van 992 belachelijk, en al helemaal bij een nutelle 20k. Zie het idd best vaak staan, net rekening gehad van 1000 eur, 1200 eur, 1600 eur... Dan vraag ik me meteen af, is het wel verstandig om dat type motor te kopen.
 
Trouwens, ik zorg altijd dat de spullen die hier de deur uit gaan netjes zijn. Als er iets aan toe is (banden, remblokken oid) dan vervang ik dat of zeg ik dat erbij. Ik heb er een hekel aan als ik zelf een kat in de zak koop, dus wil ik ook anderen niet met troep opzadelen.
 
Leukste zijn crossers/enduros/offroads, die zijn allemaal net compleet gereviseerd en sindsdien is er niet meer mee gereden.. _O-

Vraag me altijd af wat ze nog meer gevonden hebben waarom ze hem nu verkopen.
 
of de advertenties '' IK RIJ TE WEINIG " ff check bij RDW,
heeft ie de motor al 3 hele maanden. :? zou er dan toch iets mis zijn ?

nieuwe banden is ook zoiets, particuliere verkoper laat een goedkoop bandje erop leggen, verkoopt makkelijker :Y , terwijl de koper juist liever een goede band wil met veel grip voor het betere stuurwerk :]

ik ga gewoon af op de algemene indruk van de motor en bij twijfel, verder zoeken
 
Er staat ook bij dat de ECM (moet dat niet ECU zijn?) aangepast is op de Doma uitlaat en K&N filter.

Beetje offtopic, maar als antwoord op bovenstaande vraag:
Nee, een Buell heeft een ECM. Net als dat er headers opzitten ipv uitlaatspruitstukken. Zo is gewoon ons Buell-taaltje ;)
 
Meer op deze manier?

Nette en goed onderhouden Buell XB9S uit 2003 met 22500 km op de teller.
De laatste onderhoudsbeurt is uitgevoerd bij kmstand 20648, op 1 september 2013. Dit betrof een grote beurt bij buell specialist Twin Motorcycles.

Tijdens deze onderhoudsbeurt is ook de ECM aangepast op de Doma uitlaat en het K&N luchtfilter.

Rekeningen zijn aanwezig.
 
Ik zag net nog een fireblade uit 2001 dacht ik voorbij komen op marktplaats.... Over de 1000 euro aan onderhoudsbeurt recent, waarbij kleppen zijn gesteld enz enz... Het enige vervangen onderdeel was de kettingset... >1000 euro???

Man o man, lijkt me stug dat je dit voor een beurt betaalt.
 
Bovendien, er staat eigenlijk:

Te koop, mooie motor. Voor mij is hij te duur maar als jij er zoveel duizend voor geeft, mag jij het ook een keer proberen.


Ja, dat zijn de argumenten waarmee je een motor gaat verkopen... |( |( |(
 
Hoe iemand zijn motor aanbied moet hijzelf weten. Je kan afknappen van een advertentie omdat de letters je teveel worden. Maak je keus, ga eens kijken echt naar de motor. Ik denk dat je dan al meer over de fiets te weten zal komen.

De een gaat voor een lange uitgebreide advertentie. Dat is natuurlijk heel erg fijn. De vraag is ook dan ( klopt het allemaal echt)

De ander zet gewoon 1 regel. En verkoopt zijn motor omdat er ergens iemand is die denkt hey ik ga eens kijken, is tevreden en rijd naar huis met nieuw tweedehands speelgoed.

Ik kan niet wachten om een andere fiets te kopen. Wat ik belangrijk vind is de staat ervan en een proefrit. Je mag me zelfs dan wijsmaken dat je er drie keer de wereld rond ben geweest.
 
of de advertenties '' IK RIJ TE WEINIG " ff check bij RDW,
heeft ie de motor al 3 hele maanden. :? zou er dan toch iets mis zijn ?

nieuwe banden is ook zoiets, particuliere verkoper laat een goedkoop bandje erop leggen, verkoopt makkelijker :Y , terwijl de koper juist liever een goede band wil met veel grip voor het betere stuurwerk :]

ik ga gewoon af op de algemene indruk van de motor en bij twijfel, verder zoeken

Dit dus. Ik ben momenteel in de markt voor een nieuwe (tweedehandse)nmotor. Heb ik een mooi ding gevonden bij een bekende dealer, liggen er 5 jaar oude toerbanden onder. Het betreft een Zx10r. Dus ik geef aan dat ik meteen nieuwe banden eronder zal moeten leggen gezien de leeftijd en het toekomstige gebruik. Gaat die vent me doodleuk vertellen dat deze banden ook het circuit op kunnen en de banden van tegenwoordige allemaal meer kunnen dan de huidige motorrijders _O- .

Ja, dan bedank ik netjes en ga ik door. Er kon geen euro van de prijs af, die al redelijk fors was.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie regelmatig Marktplaats advertenties voor motoren waarbij vermeld wordt dat de motor recentelijk onderhoud heeft gehad. Prima, dat is fijn om te weten.

Wat mij opvalt is dat er soms wordt vermeld wat het onderhoud gekost heeft. Laat ik de volgende omschrijving eens gebruiken:De motor heeft bij 20.000km een onderhoudsbeurt van €992,- gehad. Ik hoef geen motor die bij 20.000km al een onderhoudsbeurt van bijna een rug nodig heeft. Dat, of de motor heeft de eerste 20.000km behoorlijk wat achterstallig onderhoud gehad wat bij de laatste beurt opgeknapt is. Of het was toevallig zo dat zowel de banden, remblokken en aandrijfsnaar gelijktijdig vervangen moesten worden, inclusief het controleren van de klepspeling en het vervangen van de olie.

Dus ik vroeg mij af, is het slim om in de advertentie te vermelden wat de laatste onderhoudsbeurt gekost heeft? Schrikt dit potentiële kopers af?


Buell, dan valt die 992 nog reuze mee :+
 
Laatst bewerkt:
Het is een beetje dubbel, ik denk altijd als ze een hoog bedrag noemen: "Waarom doe je de motor dan nu weg." Hij is toch weer goed voor minstens 10000km zonder onderhoudskosten?

Het verschil tussen een motor met slechte remschijven,remblokken en ketting en banden is wel meer dan 1000 euro. Die zou ik dan wel laten staan als de prijs niet erg veel lager is dan normaal. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan